ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۱۵درصد دانش‌آموزان آذربایجان غربی هرگز در «شاد» ثبت‌نام نکرده‌اند

مهین منافی، مدیر کل آموزش

مهین منافی، مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اعلام کرد بیش از ۱۵ درصد دانش‌آموزان در این استان، هرگز در سامانه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) ثبت نام نکرده‌اند.

درس خواندن با سامانه شاد − در دسترس همگان نیست و نیاز به ارتقای کیفیت دارد
درس خواندن با سامانه شاد − در دسترس همگان نیست و نیاز به ارتقای کیفیت دارد

به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منافی با اشاره به میزان دسترسی دانش آموزان استان آذربایجان غربی به شبکه شاد گفته: 

«از ابتدای سال آموزشی یعنی از ۱۵ شهریور ماه امسال، از کل دانش آموزان استان، ۵۲۰ هزار ۳۴۴ نفر توانستند در شاد احزار هویت شوند و ۴۶۴ هزار نفر توانستند بین یک و نیم تا سه ساعت آنلاین باشند.»

او گفته:

«امسال ۶۲۵ هزار و ۵۵۰ دانش آموز با توجه به الگوهای آموزشی و گروه بندی‌های خاص و با توجه به دستور العملهای وزارتی پوشش داده شدند که با گروه و تقسیم بندی‌های ۳۵ دقیقه‌ای، آموزش را در طول روز به شکل حضوری و بعد به شکل ترکیبی داشتیم.»

منافی از برگزاری کلاس‌های درس دانش آموزان استان تحت مدیریت خود به صورت «غیر حضوری کامل و در بستر شاد» از ۱۵ مهرماه و به خاطر وضعیت قرمز کرونایی، خبر داد اما توضیحی درباره چگونگی برگزاری کلاس برای دانش آموزانی که به شبکه شاد و اینترنت دسترسی ندارند، نداد.

با شیوع اپیدمی کرونا، تعطیلی مدارس و شروع آموزش‌ مجازی، به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، بسیاری از دانش آموزان به‌ویژه روستانشینان و عشایر از دسترسی به اینترنت و وسایل آموزشی همچون تبلت محروم مانده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی همچنین روز چهارشنبه، یکم بهمن‌ماه هم در جلسه «رصد دقیق فرایندهای آموزشی و پرورشی»، اعلام کرده بود که «نبود سخت افزار لازم، نبود پوشش اینترنتی و حضور در نقاط صفر مرزی»، از جمله دلایل حضور نداشتن دانش‌آموزان این استان در شبکه شاد است.

او همچنین به کمبود معلم در این استان اشاره کرده و گفته بود:

«کمبود نیرو به تعداد هشت هزار و ۴۲۴ نفر مشکل این استان است که با جذب سرباز معلمان و به کارگیری بازنشستگان و حق التدریسی‌ها به تعداد ۱۷۰ هزار ساعت این کلاسها اداره می‌شوند.»

طبق آماری که در اواخر دی‌ماه توسط اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی ارائه شده و همچنین براساس گفته‌های پیشین مهین منافی، مدیر کل این نهاد دولتی، در حال حاضر «۱۰۸ روستای مرزی آذربایجان غربی تحت پوشش شبکه شاد نیست» و در برخی نقاط روستایی آذربایجان غربی نیز امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد و دانش آموزان این مناطق از تدریس آنلاین و برنامه شاد محروم هستند.

در ماه‌های گذشته و با شروع سال تحصیلی جدید، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کاور و رفاه اجتماعی، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از شناسایی دست‌کم ۱۴۷ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سراسر کشور توسط وزارت‌خانه متبوعش خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح با همکاری وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت‌احوال، مؤسسات خیریه، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و نیروهای مردمی یک اقدام سیاستی مهم بوده که اجرا شده است.

ارائه این آمار از کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده توسط نهادهای دولتی در حالی است که فعالان حقوق کودکان در ایران از احتمال وجود «یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل» در سراسر کشور خبر می‌دهند.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، اواخر شهریورماه امسال در این زمینه گفته بود: 

«معتقدیم کودکان بازمانده از تحصیل همه بچه‌هایی را که در بازه سنی شش و نیم تا ۱۸ سال هستند، شامل می‌شود و با این حساب در سال تحصیلی گذشته حدود یک‌میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند.»

به‌گفته این فعال حقوق کودکان، آمار وزارت آموزش و پرورش فقط براساس تعداد دانش‌آموزانی است که مشخصات آن‌ها در سامانه مدارس ثبت شده و در سال جدید ثبت‌نام نکرده‌اند اما این‌ها فقط گروهی از کسانی هستند که در سن تحصیل‌اند و از آن بازمانده‌اند.

از سوی دیگر در اواسط آذرماه امسال، فرحناز مینایی‌پور، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان هم با اشاره به طرح شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در وضعیت شیوع کرونا توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: 

«متاسفانه وزارت آموزش و پرورش امسال به موضوع کرونا و کمبود تبلت برخورد کرده و اگر امسال بتوانیم بازمانده‌های سال گذشته را حفظ کنیم خیلی هنر کرده‌ایم.»

مینایی پور همچنین اعلام کرده آماری از این که چه تعداد از دانش آموزان به طور کامل پای درس در فضای مجازی و تلویزیون نشستند نیز موجود نیست. او گفته: 

«باید صبر کنیم تا زمان امتحانات شود تا ببینیم چند درصد از دانش‌آموزان می‌توانند امتحان را پشت سر بگذارند و به مقطع بالاتر بروند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.