ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متروی تهران تا یک‌سال آینده واگن جدیدی نخواهد داشت

مدیرعامل شرکت متروی تهران ضمن تأکید بر اینکه تا یک‌سال آینده خبری از واگن جدید نخواهد بود، از «بروکراسی سنگین و پیچیده» به عنوان مانع جدی بر سر راه حل مشکلات مترو یاد کرد.

- فعلا خبری از اضافه کردن واگن نیست!

مدیرعامل شرکت متروی تهران ضمن اعلام این خبر از «بروکراسی سنگین و پیچیده» به عنوان مانع جدی بر سر راه حل مشکلات مترو یاد کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

در بحران همه‌گیری ویروس کرونا در پایتخت، مترو همچنان مملو از انبوه مسافران و ازدحام جمعیت به دلیل کمبود واگن است. مدیرعامل شرکت مترو تهران اما با انتقاد از «سیستم بروکراسی سنگین و پیچیده» به ‌عنوان مانع جدی در برابر رفع مشکلات مترو، اعلام کرد تا پایان دولت دوازدهم هیچ اتفاق جدی‌ای‌ در عرصه تأمین واگن نخواهد افتاد.

به ‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، علی امام روز جمعه سوم بهمن‌ماه با اعلام این خبر که «در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد»، گفت با نزدیک شدن به پایان سال، تا یک‌سال آینده وعده‌ها مبنی بر تأمین واگن‌های مورد نیاز برای متروی پایتخت محقق نخواهد شد:

«سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کارفرماست و شهرداری تنها بهره بردار است و منابع مالی نیز از طریق فاینانس و با تعهد دولت تأمین می‌شود و متأسفانه روند اداری در داخل کشور خیلی به کندی پیش رفته و هنوز به سرانجام نرسیده است.»

امام با انتقاد از موانع موجود در مسیر رفع کمبودها از مترو گفت: 

«درست است که تحریم بی‌تأثیر نبوده اما اصل مشکل سیستم، بروکراسی سنگین و پیچیده‌ای‌ست که داریم. حتی اگر تحریم هم نبود، با این شرایط اداری احتمالا تفاوت چندانی با وضعیت کنونی نداشتیم.»

این گفته‌های مدیرعامل شرکت مترو تهران در حالی‌ست که در یک سال گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا در پایتخت، در بعضی از مراکز و ناوگان‌های حمل‌ونقل از جمله مترو، تصاویر نگران کننده‌ای از ازدحام جمعیت منتشر شده است. این تصاویر نشان می‌دهند ده‌ها شهروند اجبارا بدون رعایت فاصله اجتماعی در فضایی محدود و به ‌هم چسبیده قرار دارند.

با وجود این شرایط، علی امام از به نتیجه نرسیدن الحاقیه قرارداد خرید دو هزار واگن با طرف چینی خبر داد و گفت:

«این الحاقیه ماه‌هاست بین طرف چینی و سازمان شهرداری‌ها به نتیجه نرسیده و در نتیجه اعتبار اسنادی پروژه هنوز باز نشده است.»

امام اما اواخر آبان‌ ماه سال جاری وعده افتتاح ۲۴ ایستگاه مترو تا شهریور ۱۴۰۰ را داده بود. وعده‌ای که با انتقاد برخی از مسئولان از جمله رئیس شورای شهر تهران مواجه شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای تهران در همین زمینه گفته بود:

«در خطوط مترو تهران توسعه‌ای صورت نگرفته و افتتاح ایستگاه‌ها بدون وارد کردن واگن مثل این است که پول خود را دور بریزیم.»

به ‌گفته هاشمی، پایتخت حدود «دو هزار واگن مترو» کم دارد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اما در واکنش به این انتقادها گفته است: 

«در سال ۹۶ و در برنامه پنج ساله، دولت تأمین واگن برای کلانشهرها را به صورت جدی‌تری برعهده گرفت و بر اساس ماده ۴۸ مقرر شد تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰، دو هزار دستگاه واگن مترویی برای مترو کلانشهرها تأمین شود که سهم تهران هزار و ۵۰ واگن است.»

به گفته امام مسئولیت تأمین واگن‌ها را به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سپردند، مناقصه بین‌المللی برگزار کردند و واگن‌سازی تهران با شرکای چینی خود (اواخر سال ۹۶) برنده آن شد اما:

«متأسفانه روند اداری در داخل کشور خیلی به کندی پیش رفته و هنوز به سرانجام نرسیده است. البته تحریم نیز بی‌تأثیر نبوده است.»

به‌ گفته او اما تا سال آینده «بدون هیچ شک و شبهه‌ای» نه تنها ۶۳۰ واگن بلکه باقی تعداد دو هزار واگن هم تأمین نخواهد شد.

در ماه‌های گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و محمد نهاوندیان، دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی، درخواست منابع مالی برای خرید واگن و اتوبوس از صندوق توسعه ملی کرد.

حناچی در این نامه سامانه‌های مترو و اتوبوسرانی تهران را دارای «کمبودها و چالش‌های قابل ملاحظه‌» دانست؛ به نحوی که «بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند و این در حالی‌ست که شهر تهران با کمبود حدود سه هزار دستگاه اتوبوس و هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه هستند.»

طبق برآوردهای انجام شده، متروی تهران در حال حاضر روزانه حدود ۹۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند که با توجه به شمار خطوط فعال مترو در این کلانشهر، این مسأله سبب ایجاد ازدحام مسافران در واگن‌های مترو شده. این ازدحام در ماه‌های پس از شیوع کرونا جان بسیاری از شهروندان ساکن پایتخت را با خطر جدی مواجه کرده است.

بسیاری از کارگران و کارمندان ساکن تهران برای حضور در محل کار خود باید از مترو استفاده کنند.

  • در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.