ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخاب بایدن برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی: ویلیام برنز

ویلیام برنز ریاست هیات آمریکایی را در مذاکرات مخفی با ایران بر عهده داشت، مذاکراتی که به برجام منجر شد.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا ویلیام جی برنز را به عنوان نامزد کابینه خود برای تصدی مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انتخاب کرده است. ویلیام برنز بیش از سه دهه دیپلمات بوده و پیش از این سمت معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما را نیز بر عهده داشته است. برنز آزموده و متخصص در امور روسیه و خاورمیانه است و زمانی نیز سفیر آمریکا در روسیه بوده است. ویلیام برنز ریاست هیات آمریکایی را در مذاکرات مخفی با ایران بر عهده داشت، مذاکراتی که به برجام منجر شد.

ویلیام برنز، انتخاب بایدن برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌ای)- عکس از شاتراستاک

جو بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «مردم آمریکا با او به عنوان مدیر بعدی ما در سی‌آی‌ای آسوده خواهند خوابید»

در صورت تایید آقای برنز در سنا، او نخستین رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خواهد بود که سابقه یک عمر خدمت در وزارت امورخارجه آمریکا را دارد.

بایدن گفت:« او با  باورهای بنیادی من مبنی بر این که (نهاد) اطلاعاتی باید غیر سیاسی باشد هم نظر است.»

رییس جمهور منتخب همچنین با انتشار یک ویدیو در توییتر ویلیام برنز را معرفی کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنابر ارزیابی مطلعان، دلیل انتخاب برنز سوابق دیپلماتیک و توانایی او برای بازگرداندن اعتبار به نهاد اطلاعاتی آمریکا در دوره پسا-ترامپ و نیز تخصص او در زمینه روسیه عنوان شده است.

ویلیام برنز که «بیل برنز» نیز نامیده می‌شود، ریاست موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی را  که یکی از اندیشکده‌های معتبر در واشنگتن است برعهده دارد.

ویلیام برنز در دولت اوباما معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود. سه دهه فعالیت او از سال ۱۹۸۲ شروع شد و طی این مدت در پنج دولت با روسای جمهوری دموکرات و جمهوری‌خواه کار کرده است.

برنز در پست‌های متعددی خدمت کرده است از جمله به عنوان سفیر آمریکا در اردن در دولت کلینتون و سفیر آمریکا در روسیه در دولت جورج دبلیو بوش.

برنز به طور مفصل و بارها گفته است که به باور او دولت ترامپ صدمات زیادی را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده است. او همچنین  ماه اوت در مقاله‌ای پیشگویانه در نشریه «آتلانتیک» نسبت به عواقب نپذیرفتن شکست در انتخابات از سوی ترامپ هشدار داده  بود.

برنز نوشته بود:« اگر او ببازد، تردید دارم که ناگهان  سنت تعهد دو حزبی به دوران انتقال موثر را در پیش گیرد. در بهترین حالت وقت خود را صرف توجیه شکست و ترسیم سناریوی تخلف (و تقلب) در انتخابات می‌کند، در بدترین حالت نتیجه را رد یا تضعیف می‌کند.» 

ویلیام برنز  ۴ ماه پیش در ادامه  این مقاله نوشته بود: « مانند بسیاری از دیگر ویژگی‌های دوره ترامپ ، روند انتقال (قدرت) نیز شباهت ناچیزی با آنچه در گذشته شاهد بودیم خواهد داشت…. هزینه های سردرگمی، اشارات متناقض و هرج‌و مرج بوروکراتیک می‌تواند بسیار هنگفت باشد.»

برنز سابقه طولانی در مذاکرات صلح خاورمیانه دارد و در توافق هسته‌ای ایران نقش مهمی ایفا کرده است.

در مورد چین تجارب آقای برنز محدود است، اما در بسیاری از مناطق مهم و کلیدی در سراسر جهان کار کرده است.

نام ویلیام برنز پس از آن مطرح شد که باقی گزینه‌های مورد نظر بایدن به دلیل احتمال روبرو شدن با انتقاداتی در زمینه برنامه های پیشین «سی‌آی‌ای» از دور خارج شدند.

ویلیام برنز چهره‌ای خوشنام در واشنگتن و  شخصیتی مورد احترام هم نزد دموکرات‌ها و هم نزد جمهوری‌خواهان است. انتظار می‌رود تصویب پست او با مانعی روبرو نشود.

بایدن و برنز سابقه طولانی همکاری دارند که حتی به پیش از دولت اوباما باز می‌گردد. زمانی که بایدن رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود، بایدن و برنز در زمینه سیاست خارجی با هم کار کرده‌اند.

آقای برنز با جیک سولیوان نامزد مورد نظر بایدن برای پست مشاور امنیت ملی مدت‌ها همکاری کرده است. برنز و سولیوان مذاکرات مخفیانه با ایران را که به توافق هسته ای برجام منجر شد هدایت و رهبری می‌کردند. بایدن گفته است چنانچه ایران به تعهداتش به صورت جدی بازگردد، به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده است.

ویلیام برنز سپتامبر ۲۰۱۹ خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را «اشتباهی احمقانه» توصیف کرده و گفته بود:«آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد سویه‌‌های آن متوجه سراسر جهان خواهد شد»

ویلیام برنز، ویلیام برنز ریاست هیات آمریکایی را در مذاکرات مخفی با ایران بر عهده داشت- عکس از شاتراستاک

ویلیام برنز در صورت تایید در سنا  جایگزین جینا هسپل خواهد شد. خانم هسپل اولین زنی است که ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را برعهده داشته، او در زمان تایید در سنا با انتقاداتی مواجه شد. انتقادات از خانم هسپل در زمینه « اماکن سیاه» بود که خانم هسپل در تایلند آن‌ها را اداره می‌کرد. در این اماکن، مظنونان القاعده در برنامه بحث برانگیز «بازجویی بهسازی شده» نگهداری می‌شدند.

جو بایدن در کمتر از ده روز دیگر و پس از ادای سوگند در پایتخت کار خود را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا آغاز خواهد کرد. با پیروزی دو سناتور دموکرات در انتخابات جورجیا کنترل سنا در اختیار دموکرات‌هاست و انتظار می‌رود گزینه‌های مورد نظر دولت بایدن به آسانی تاییدیه بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.