ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر شیعیان افغانستان پس از قتل معدنچیان به پاکستان رفت

سفر کریم خلیلی، رهبر بانفوذ شیعه در افغانستان به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ترمیم روابط دو کشور همسایه به موازات مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان ارزیابی می‌شود.

رهبر بانفوذ شیعیان افغانستان در پی قتل معدنچیان شیعه از اقلیت هزاره به پاکستان رفته است. این سفر در چارچوب بهبود روابط افغانستان و پاکستان همزمان با ادامه مذاکرات صلح بین کابل و طالبان ارزیابی می‌شود.

پرچمهای افغانستان و پاکستان - عکس از Shutterstock

به‌گزارش آسوشیتدپرس، کریم خلیلی، رهبر بانفوذ شیعیان افغانستان در حال دیدار از پاکستان است، جایی که اوایل ماه جاری میلادی ۱۱ معدنچی اقلیت شیعه هزاره که ۹ نفر از آن‌ها مهاجر افغان بودند، به‌دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) کشته شدند.

افراد داعش صبح روز یک‌شنبه ۳ ژانویه / ۱۴ دی گروهی از معدنچیان در استان بلوچستان پاکستان را ربودند و ۱۱ نفر از آن‌ها را که از اقلیت هزاره‌ شیعه بودند، کشتند.

پیکر این کارگران معدن زغال سنگ، پس از یک هفته اعتراض در پاکستان در روز شنبه ۹ ژانویه / ۲۰ دی به خاک سپرده شد.

کریم خلیلی نیز از اقلیت هزاره است. افراد این اقلیت دینی عمدتاً در پاکستان و افغانستان زندگی می‌کنند و از طرف اکثریت مسلمانان سنی در هر دو کشور مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

گروه شبه‌نظامی سنی داعش که مقر اصلی آن در ولایت ننگرهار افغانستان واقع در مرز پاکستان است و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی سنی پاکستان بارها شیعیان را هدف قرار داده‌اند.

سفر کریم خلیلی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ترمیم روابط آشفته بین دو کشور همسایه به موازات مذاکرات صلح در حال انجام در قطر بین دولت افغانستان و طالبان است. طرفین در حال تلاش برای یافتن نقشه راه سیاسی هستند که بتواند به دهه‌ها جنگ در افغانستان پایان دهد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفت سفر خلیلی بخشی از سیاست پاکستان «برای دستیابی رهبری سیاسی افغانستان به ایجاد تفاهم مشترک در مورد روند صلح افغانستان است».

خلیلی که معاون حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان بود، قرار است با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کند.

عمران خان در اواخر سال گذشته میلادی به افغانستان سفر کرد. این سفر در حالی انجام شد که چندین نفر از مسئولان بلندپایه افغانستان، از جمله عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در ماه‌های اخیر در تلاش برای تنظیم مجدد رابطه‌ای بودند که با بی‌اعتمادی عمیق و اتهامات بی‌امان در حمایت از دشمنان شورشی همراه بود.

کابل، اسلام‌آباد را به پناه دادن به طالبان و تلاش برای اعمال نفوذ در افغانستان به‌عنوان بخشی از استراتژی دفاعی در برابر هند متهم می‌کند. پاکستان و هند، دو همسایه مسلح به سلاح هسته‌ای، از زمان استقلال از بریتانیا در سه جنگ شرکت کرده‌اند.

در همین حال، اسلام‌آباد نیز کابل را به تأمین پناهگاه امن برای جدایی‌طلبان در استان بلوچستان پاکستان و همچنین همکاری با هند برای ایجاد بی‌ثباتی در پاکستان متهم می‌کند.

در چنین شرایطی ایالات متحده آمریکا اقدام به کاهش شمار نیروهای خود در افغانستان کرده است. انتظار می‌رود بر اساس توافق طالبان و آمریکا در فوریه سال گذشته، تعداد این نیروها در ماه ژانویه به ۲۵۰۰ نفر برسد و باقی آن‌ها نیز تا ماه آوریل همراه با سایر اعضای ناتو افغانستان را ترک کنند.

با وجود مخالفت کنگره آمریکا با کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، پنتاگون گفته است شمار سربازان آمریکایی را در افغانستان کاهش می‌دهد و طرح خروج از افغانستان را متوقف نساخته ‌است. وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است که تاکنون هیچ دستور تازه‌ای برای توقف این روند، صادر نشده ‌است.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا حمایت خود را از حضور گروه کوچکی از نیروهای اطلاعاتی این کشور در افغانستان برای نظارت بر مبارزه با گروه‌های تروریستی ابراز داشته اما برنامه‌های دولت جدید آمریکا هنوز اعلام نشده است.

در همین حال، خشونت در سراسرِ افغانستانِ خسته از جنگ بی‌وقفه ادامه داشته است. پس از ۲۰ سال و میلیاردها دلار هزینه، سازمان ملل متحد دوشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که تقریباً نیمی از افغان‌ها برای زنده ماندن در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. سازمان ملل این وضعیت را ناشی از «ادامه درگیری‌ها، فجایع طبیعی، فقر مزمن و همه‌گیری کرونا» دانست.

بسیاری از افغان‌ها فساد اداری و قانون‌گریزی دولت را عامل وضعیت وخیم اقتصادی کشور می‌دانند.

به‌گفته استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، این سازمان و شرکای آن در سال جاری ۱,۳ میلیارد دلار برای کمک به ۱۶ میلیون افغانستانی لازم دارند. سال گذشته تخمین زده می‌شد ۲,۳ میلیون افغان به کمک‌های اساسی نیاز دارند.

دوجاریک در این‌باره گفت:

«این افزایشی چشمگیر در شمار افرادی است که به کمک نیاز دارند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.