ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض سراسری بازنشستگان: تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم

بازنشستگان برای دومین بار در ده روز گذشته تجمع کردند. در تهران معترضان شعار دادند: «گرانی و تورم، بلای جان مردم». در اراک علیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شعار دادند و خواستار استعفای محمد شریعتمداری شدند.

صدها بازنشسته در چندین شهر ایران به خیابان آمدند. آنها شعار دادند:  گرانی و تورم، بلای جان مردم و «وزیر بی‌لیاقت استعفاء استعفاء».

تجمع بازنشستگان در اراک

یکشنبه ۲۱ دی بازنشستگان تامین اجتماعی برای دومین بار در ۱۰ روز گذشته در شهرهای مختلف تجمع کردند. در تهران بازنشستگان مقابل ساختمان مجلس جمع شدند و شعار دادند: «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «گرانی و تورم، بلای جان مردم».

داوود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این تجمع گفت: مجلس در چهل سال گذشته نه تنها کاری برای کارگران و بازنشستگان نکرده بلکه به مرور همه امکانات و منابعی که داشته‌اند را از آنها گرفته است.

ببینید: سخنان داود رضوی در تجمع بازنشستگان در تهران

تصاویر و ویدئوهای دیگری نیز از تجمع بازنشستگان در تبریز، اراک، رشت، قزوین، خرم‌آباد، ایلام، شوش، شیراز، مشهد، اسفراین، کرمانشاه، اصفهان و کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

معترضان در اراک علیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شعار دادند و خواستار استعفای محمد شریعتمداری شدند.

در سایر شهرها نیز معترضان دست‌نوشته و پارچه‌نوشته‌هایی با مضمون رفع تبعیض از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و افزایش مستمری دوره بازنشستگی بر اساس نرخ واقعی تورم همراه داشتند.

خبرگزای دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که در تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند نوشت: از نمایندگان مجلس و تمام مسئولان انتظار داریم به مطالبات قانونی ما توجه کنند؛ ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر، اصلاح همسان‌سازی بر اساس قانون و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان هستیم.

معترضان در خرم‌آباد هم گفتند که به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی حقوق‌ها و میزان ناچیز مستمری‌ها اعتراض دارند و به همین دلیل مقابل اداره تامین اجتماعی حاضر شده‌اند و از این نهاد درخواست دارند به مطالبات‌شان پاسخ دهد.

در تبریز نیز بازنشستگان که مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده بودند پلاکارد و دست‌نوشته‌هایی همچون «افزایش با تورم، حق مسلم ماست»، «ما بازنشستگان تامین اجتماعی اجرای صحیح ماده ۸۹ و ۹۶ را از سازمان تامین اجتماعی خواستاریم»، «عدم تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و لشکری»، «اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ماده ۹۶» را به همراه داشتند.

افزایش مستمری‌ها به اندازه سبد معیشت، ارائه خدمات درمانی رایگان و مکفی به بازنشستگان و فراهم آوردن خدمات رفاهی مناسب از جمله خواست‌های بازنشستگان است که طی اعتراضات سه سال اخیر مطرح شده است.

معترضان در پایان تجمع امروز در یک بیانیه تامین نظر بازنشستگان در مذاکرات حداقل دستمزد، اقدام عاجل برای افزایش و ترمیم عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان برابر با نرخ تورم، پیگیری اجرای دقیق متناسب‌سازی از طرف سازمان تامین اجتماعی، تامین درمان کامل بازنشستگان، پرداخت عیدی برابر با شاغلین به بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار و همچنین اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی، انجام و ارکان سازمان تامین اجتماعی بر اساس سه‌جانبه‌گرایی را از مطالبات جمعی خود عنوان کردند.

بازنشستگان ۱۴ دی ماه امسال نیز با خواسته‌های مشابه دست‌کم در ۱۶ شهر ایران تجمع کرده بودند.

بیش از سه میلیون بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی قرار دارند. رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفته است که ۶۰ درصد این افراد حداقل‌بگیر‌اند.

دولت به بهانه آنچه که کسری بودجه و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی عنوان می‌شود با افزایش حقوق دوره بازنشستگی مخالفت می‌کند. این مخالفت در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اما حاضر به پرداخت این مبلغ نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    تا حقشونو نگیرن آروم نمی گیگیرن