ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اقلیمی: ۲۰۲۰، داغ‌ترین سال از زمان ثبت رکورد

دمای استثنایی و داغ سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که جهان در مسیر مقابله با تغییرات اقلیمی فرصتی برای از دست دادن ندارد.

بحران اقلیمی سال ۲۰۲۰ هم ادامه یافت. سال ۲۰۲۰ رکورد داغ‌ترین سال در تاریخ دمای ثبت‌شده جهان، بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌های گسترده در شمالگان و بیشترین تعداد طوفان‌های استوایی در اقیانوس اطلس (رکورد ۲۹ موردی) را به دست آورد.

 تغییر دما در سال‌های ۱۸۸۴ تا ۲۰۱۹

طی سالی که گذشت به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا میزان مصرف سوخت‌های فسیلی ۷ درصد کاهش یافت اما دی‌اکسید کربن همچنان در جو زمین انباشته شد و از این نظر هم رکورد جدیدی ثبت شد.

دمای متوسط سطح زمین در سال گذشته  ۱,۲۵ درجه سانتیگراد بیش از دوره پیش از صنعتی شدن جهان (۱۸۵۰-۱۹۰۰) بود. دمای جهان روزبه روز به ۱,۵ درجه سانتیگراد که عبور از آن عواقب جبران ناپذیری برای کره زمین خواهد داشت نزدیک می‌شود.

دمای هوای جهان در سال ۲۰۲۰ تنها با سال ۲۰۱۶ برابری می‌کند. در آن سال پدیده آب‌و‌هوایی «ال‌نینو» سبب افزایش دمای جهان شد.

 شش سال گذشته همگی داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ ثبت‌شده دمای جهان بوده‌اند. سال گذشته همچنین گرم‌ترین سال  با ۱,۶ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای متوسط دراز مدت در اروپا بوده است. موج گرمای شدید در اروپا از اواخر ژوئیه آغاز و تا اوایل اوت ادامه یافت.

شمالگان و شمال سیبری نیز بویژه متوسط دمای شدیدی را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. دمای این منطقه ۳ درجه سانتیگراد بیش از متوسط همیشگی بود و در برخی از نقاط تا ۶ درجه بیش از متوسط معمول ثبت شد. دلیل این افزایش دما، آتش‌سوزی های گسترده بود که بدنبال آن ۲۴۴ میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن به مدار شمالگان وارد شد.

دانشمندان می‌گویند دمای استثنایی و داغ سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که جهان فرصتی برای از دست دادن ندارد و باید هرچه سریع‌تر اقدام کند.

سطح دی‌اکسیدکربن در جو زمین در سال ۲۰۲۰ از هر زمان دیگری بیشتر بود، تعطیلی مشاغل و شهرها به دلیل شیوع ویروس کرونا هم مانع تجمع گاز دی‌اکسیدکربن در جو نشد، پژوهشگران می‌گویند تا زمانی که سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر نرسد انباشته شدن این گاز در اتمسفر ادامه یافته و این خود محرکی است برای تغییرات آب‌وهوایی.

یخ‌های قطب جنوب در حال ذوب شدن، نوامبر ۲۰۰۷ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتظار می‌رود در سال آینده انباشت گاز دی‌اکسید کربن همچنان ادامه یافته و رکورد جدیدی را ثبت کند.

تحقیقات پژوهشگران  نشان می‌دهد اگر وضعیت تغییرات اقلیمی به همین منوال ادامه یابد، تا اواخر قرن بیست و یکم برخی از نقاط کره زمین با گرمای بسیار شدید مواجه خواهند شد.

به گفته دانشمندان اگر جلوی گرمایش جهانی گرفته نشود، جهان برای نزدیک به سه میلیارد نفر غیر قابل زندگی خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.