ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بحث انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور تنها جنبه تبلیغی دارد»

گفت‌وگو با مهدیه گلرو

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بار دیگر مسئله رئیس جمهوری شدن زنان مطرح شده و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که مانعی برای ثبت‌نام زنان وجود ندارد و «رجال سیاسی» جنبه جنسیتی ندارد. آیا واقعا چنین است؟ زمانه در این رابطه با مهدیه گلرو، تحلیل‌گر اجتماعی و سیاسی گفت‌وگو کرده است.

در طول ۴۲ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است. در تمام این مدت شورای نگهبان امکان رئیس جمهور شدن را از زنان سلب کرده است. کمتر از شش ماه به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ باقی مانده و بار دیگر مسئله مشارکت زنان از جانب طیف‌های مختلفی از حاکمیت مطرح شده است. امری که ظاهرا بیش از آن که تلاشی در راستای هموار کردن مسیر حضور زنان برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور باشد، تلاشی در راستای داغ کردن تنور انتخابات و بالا بردن میزان مشارکت مردمی است.

مجلس شورای اسلامی به تازگی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را به تصویب رساند. از مورادی که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت، معیارهای «رجل مذهبی و سیاسی» بود. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ضمن اشاره به این که «رجال سیاسی» جنبه جنسیتی ندارد و به صورت کلی در قانون تعریف شده، گفت «ممنوعیتی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهیان نیز در ماه‌های گذشته دو بار به موضوع حضور زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات اشاره کرد. کدخدایی هم تاکید کرده بود «منع قانونی» برای حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و شورای نگهبان به صرف جنسیت کسی را رد صلاحیت نکرده است. سخنگوی شورای نگهبان همزمان اظهار داشت که «بحث‌های دیگرش باید به تدریج حل شود»، اما هیچ اشاره‌ای به این که منظور از «بحث‌های دیگر» چیست، نکرد.

با این وجود تاکنون هیچ زنی موفق نشده از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ایران عبور کند. زمانه برای بررسی این موضوع با مهدیه گلرو، تحلیلگر اجتماعی و سیاسی گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مهدیه گلرو به زمانه می‌گوید مطرح شدن بحث امکان کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا عملی، چرا که به گفته او همان‌گونه که طی انتخابات‌های گذشته جنسیت موجب عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان شده، همین روند مجددا ادامه پیدا خواهد کرد.

مهدیه گلرو در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی در جریان طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری امکان حضور زنان همانند مردان و تفسیر واضحی از اصل ۱۱۵ قانون اساسی را مطرح نکرده، می‌گوید موارد اصلاحی که مجلس دارد در قانون انتخابات انجام می‌دهد در راستای اهداف نظام است؛ برای مثال اینکه در صورت کاندید شدن رئیس مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری، نیازی به استفعا از سمت فعلی‌اش نداشته باشد.

به گفته مهدیه گلرو اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مشخصا در راستای فراهم کردن فضای مناسب برای افرادی است که پست‌های دیگری در حکومت دارند و همزمان قصد کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری دارند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران قرار است ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.