ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت فعال حقوق زنان در عربستان به شش سال زندان

دادگاه سعودی لجین الهذلول را به اتهام «اقدام به جنایت تروریستی» محکوم کرد اما محکومیت او را به گونه‌‌ای در نظر گرفت که روابط عربستان و آمریکا در دوران بایدن تحت تأثیر این پرونده قرار نگیرد.

لجین الهذلول، یکی از سرشناس‌ترین فعالان حقوق زن در عربستان سعودی به اتهام «اقدام به جنایت تروریستی» به شش سال زندان محکوم شد. دادگاه سعودی محکومیت الهذلول را به گونه‌‌ای در نظر گرفت که روابط عربستان و آمریکا در دوران بایدن تحت تأثیر این پرونده قرار نگیرد.   

لجین الهذلول، یکی از سرشناس‌ترین فعالان حقوق زن در عربستان سعودی

فقط چند روز بعد از برگزاری اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان، دادستانی عربستان سعودی به خانواده «لجین الهذلول»‎ اطلاع داد که محاکمه این فعال حقوق زنان ۹۰۰ روز بعد از بازداشت او در روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر/ ۵ آذر برگزار می‌شود. محاکمه الهذلول اما به تعویق افتاد. زیرا دادستانی عربستان این فعال حقوق زنان را به اقدام به «جنایت تروریستی» متهم کرد و دادگاه هم اعلام کرد به این دلیل صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه ۲۸ دسامبر/ ۸ دی دادگاه سعودی لجین الهذلول را به اتهام «استفاده از شبکه جهانی اینترنت برای ایجاد اغتشاش» و «ارتباط و همکاری با افراد و سازمان‌های جنایتکار» بر اساس قانون مقابله با ترور در پادشاهی سعودی مجرم شناخت و او را به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرد.

شبکه خبری «سبق» وابسته به پادشاهی سعودی ضمن تایید این خبر اعلام کرده است که الهذلول ۳۰ روز وقت دارد به رای صادره اعتراض کند.

رای محتاطانه دادگاه سعودی

الهذلول در مه ۲۰۱۸، چندین ماه قبل از شناسایی حق رانندگی زنان از طرف پادشاه سعودی، همراه با ۹ فعال حقوق زنان دیگر بازداشت شد.  خانواده این زندانی سیاسی می‌گوید مسئولان زندان او را شکنجه داده‌اند. از ۹ فعال بازداشتی دست‌کم پنج نفر آن‌ها همچنان زندانی‌اند. این فعالان حقوق زن به قیمومیت مرد بر زن در عربستان سعودی معترض بودند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد گروه «زندانیان عقیدتی» (معتقلی الرأی) که از حقوق زندانیان سیاسی در عربستان حمایت می‌کند احتمال داده است که الهذلول مارس ۲۰۲۱ از زندان آزاد شود. او تاکنون ۳۴ ماه از دوران محکومیت خود را در زدان گذرانده است. به این ترتیب هم دادگاه سعودی الهذلول را محکوم کرده و هم‌اینکه با آزادی او در ماه مارس روابط پادشاهی سعودی با دولت بایدن تحت تاثیر این پرونده قرار نمی‌گیرد. پیش از این بارها کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان آزادی الهذلول شده بودند.

انتظار می‌رود که انتقال قدرت در کاخ سفید از دولت ترامپ به دولت بایدن سبب افزایش فشار بر ریاض در ارتباط با موارد نقض حقوق بشر شود. این موارد شامل قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت فعالان حقوق زنان می‌شود.

بایدن اعلام کرده است که در رابطه آمریکا با عربستان سعودی و به ویژه در حمایت آمریکا از پادشاهی سعودی در جنگ یمن تجدید نظر می‌کند و با این حال روابط اقتصادی دو کشور همچنان ادامه می‌یابد.

وابستگی آمریکا به نفت عربستان سعودی به سبب افزایش تولید نفت سبک داخلی به طرز محسوسی کاهش یافته و با این حال ایالات متحده علاقمند به ثبات سیاسی پادشاهی سعودی در خاورمیانه است.  

شبکه خبری سبق وابسته به پادشاهی سعودی گزارش داده است که قاضی در دادگاه الهذلول ادعا کرده که این فعال حقوق زنان اتهامات خود را پذیرفته است. بر همین اساس نماینده شورای حقوق بشر سعودی و چند خبرنگار دستچین شده هم در دادگاه حضور داشتند.

«لجین الهذلول» در اعتصاب غذا به سر می‌بُرد و تا یک ماه پیش از برگزاری دادگاهش هیچگونه ارتباطی با دنیای خارج از زندان نداشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • س

    عربستان یکی از متحجرترین حکومتهای مسلمان ناقض حقوق بشر در دنیاست. اما هر چقدر متحجرتر و عقب افتاده‌تر هم باشد به گرد پای آخوند شیعه فرقه ولایت فقیه خمینی ملعون هم نمی رسد. اینها روی هر چه تحجر و جنایت را در دنیا سفید کردند!