ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خلیل‌زاد: ترورهای هدفمند در افغانستان باید متوقف شوند

در روزهای اخیر افغانستان شاهد ترور یوسف رشید و فرشته کوهستانی از فعالان مدنی و حقوق زنان و قتل چندین پزشک بود. نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان در این‌باره هشدار داده است.

در حالی‌که در روزهای اخیر، فعالان مدنی و حقوق زنان و چندین پزشک در افغانستان به قتل رسیده‌اند. نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان نسبت به این ترورها هشدار داده و گفته است که قتل‌ها و ترورهای هدفمند روند صلح در افغانستان را تهدید می‌کند و باید متوقف شوند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان در رشته‌توییت‌هایی با اشاره به قتل‌ها و ترورهای اخیر در افغانستان نوشته است:

«این قتل‌ها و ترورهای هدفمند باید متوقف شوند. این کار، روند صلح را تهدید می‌کند. مردم افغانستان صلح می‌طلبند. آتش‌بس و توافق سیاسی همچنان نیازهای فوری‌اند. من از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌خواهم که تلاش‌های‌شان را دو برابر سازند. ما آماده کمک هستیم.»

خلیل‌زاد در توییت دیگری گفته است این خشونت‌ها افغان‌ها را مجبور به ترک کشورشان خواهد کرد و «این مسیر شکوفایی و رفاه یک جامعه نیست».

نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان این اظهارات را در واکنش به ترورهای هدفمند اخیر در افغانستان مطرح کرده است.

شامگاه گذشته، پنج‌شنبه ۲۴ دسامبر / ۴ دی فرشته کوهستانی، از فعالان مدنی و فعال حقوق زنان در ولایت کاپیسا هدف حمله موتورسواران ناشناس قرار گرفت و کشته شد.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که این رویداد در روستای «دهنو عزت‌خیل» شهرستان حصه اول کاپیسا رخ داده است. برادر فرشته کوهستانی نیز در این حادثه زخمی شد.

فرشته کوهستانی حدود ۱۰ روز پیش در یادداشتی در فیس‌بوک از تهدیدات امنیتی علیه خود خبر داده بود. او از نهادهای امنیتی خواسته بود که امنیت او را تأمین کنند.

فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت ترور فرشته کوهستانی را برعهده نگرفته است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان (فیفا) نیز یک روز قبل از آن در تیراندازی افراد مسلح ناشناس در کابل ترور شدد. راننده او نیز که برادرزاده‌اش بود در این حمله کشته شد. پیش از آن، دست‌کم خبر مرگ شش خبرنگار افغان نیز منتشر شد که نهادهای امنیتی افغانستان گفتند چهار مورد آن در نتیجه‌ حملات تروریستی تأیید بوده است.

زلمی خلیل‌زاد در توییت دیگری نوشته است:

«ترور یوسف رشید سزاوار نکوهش است. ما آن را محکوم می‌کنیم. ما همچنان کشتن چندین پزشک که در پل چرخی کار می‌کردند و ترور فعال حقوق زنان، فرشته کوهستانی، را تقبیح می‌کنیم. کسانی که در پشت این حملات تروریستی قراردارند باید حساب پس بدهند.»

خلیل‌زاد همچنین نوشته است:

«هر جامعه به افرادی چون یوسف و فرشته نیاز دارد. آن‌ها به مثابه‌ وجدان جامعه‌اند و قلب اجتماع را زنده نگه می‌دارند. آن‌ها نباید در ترس و ارعاب باشند، یا بدتر از آن، کشته شوند.»

صبح سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی نیز در منطقه دوغ‌آباد واقع در ناحیه‌ هفتم شهر کابل بر اثر انفجار یک مین در کابل پنج نفر از جمله چهار پزشک زندان پل‌چرخی کابل جان خود را از دست دادند.

در پی اظهارات زلمی خلیل‌زاد، سفارت آلمان در افغانستان نیز هدف قراردادن و کشتن خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، کارمندان بهداشت و نمایندگان مجلس در افغانستان را غیرقابل قبول خواند.

این سفارت جمعه ۲۵ دسامبر / ۵ دی در توییتر نوشت همه‌ این افراد برای توریج و دفاع از دموکراسی فعالیت کرده و برای برقراری صلحی که شایسته‌ مردم افغانستان است، حیاتی هستند.

سفارت آلمان همچنین حملات اخیر به خبرنگاران، فعالان مدنی و دیگر غیرنظامیان را محکوم کرده و خواستار توقف خشونت‌ها شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسفندیار

    جناب آقای خلیل‌زاد! ترورهای هدفمند روند صلح را نشانه نگرفته‌اند، بلکه روشنفکرانی را نشانه گرفته‌اند که در حال ساختن جامعه‌ای مدرن در افغانستان هستند. تروریستها در حال از بین بردن کسانی هستند که مردم را به حقوق خود آشنا می کنند، و به مردم آگاهی می دهند. آن صلحی که شما با طالبان برای افغانستان به ارمغان بردید، نتیجه‌ای جز ادامه جنایت و تحجر ندارد. ****** طالبان متهم اصلی این ترورهاست. اما در دولت فعلی افغانستان هم کسانی هستند که از این ترورها نفع می‌برند. مردم افغانستان و بالاخص فرهیختگان جوانی که جان خود را برای اعتلای افغانستان و مردم آن به خطر می‌اندازند باید بدانند که یک افغانستان متمدن و سکولار برای همسایگان جنوبی و شرقی خود هم قابل تحمل نیست، همچنین برای طیفی از سیاسیون سنتی مذهبی در داخل دولت. دشمنان ذکر شده، به راحتی می‌توانند با آلت دست قرار دادن طالبان به اهداف شوم و پلید خود برسند (در غیر اینصورت با آزادی تروریستها موافقت نمی‌کردند!). ملیجک طالبان امروز ابزاری است در دستان دشمنان مردم افغانستان. دشمنان اصلی در داخل و خارج در حال تزریق پول و امکانات برای به مسلخ کشیدن تمدن و دمکراسی در افغانستان هستند. این همان کاری است که 40 سال پیش با مردم ایران کردند و طالبانِ خمینی را بر مردم ایران مسلط کردند، و انقلابی مردمی را که با شعار دمکراسی انجام شد، به مسلخ مذهب و تحجر و جنایت کشاندند.