ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به ترور یوسف رشید، فعال مدنی افغانستان

افراد مسلح ناشناس یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان را کشتند. نهادهای حکومتی افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی و سفارت‌خانه‌ها این ترور را حمله به دموکراسی خواندند.

در پی ترور یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان و از فعالان مدنی افغانستان به‌دست افراد ناشناس، نهادهای حکومتی افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی و سفارت‌خانه‌ها به‌شکل گسترده‌ای این اقدام را محکوم کردند.

یوسف رشید

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان (فیفا) صبح سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی در منطقه تنی‌کوت کابل هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و کشته شد. در این رویداد راننده او که برادرزاده‌اش بود نیز جان خود را از دست داد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

یوسف رشید نماینده نهادهای جامعه مدنی در افغانستان بود و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل تحصیل کرده بود. رشید در سال ۱۳۸۲ در جریان روند تدوین قانون اساسی افغانستان به‌عنوان محقق ارشد فعالیت کرد و یک سال بعد با دیگر فعالان مدنی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۷ مسئول بخش برنامه‌ها و آموزش این نهاد بود.

یوسف رشید سپس به مدت پنج سال در انستیتو دموکراتیک ایالات متحده مسئولیت‌های بالای مدیریتی داشت و چهار سال مسئول برنامه‌های انتخاباتی این انستیتو بود و سپس در بخش نظارت انتخابات فعالیت کرد.

او در سال ۱۳۹۳ بار دیگر به‌عنوان رئیس اجرایی به بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان بازگشت و تا لحظه مرگ در این سمت باقی ماند و در کمیسیون‌های انتخاباتی شرکت داشت.

در پی ترور یوسف رشید، ارگ ریاست‌ جمهوری افغانستان، شورای عالی مصالحه‌ ملی، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، سفارت آمریکا در کابل، مجلس نمایندگان، کمیسیون مستقل حقوق بشر و شماری از چهره‌های سیاسی ترور او را محکوم کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در این‌باره گفت یوسف رشید سال‌های زیادی از عمر خود را در راستای نهادینه‌کردن مردم‌سالاری و شفافیت امور انتخاباتی سپری کرد. اشرف غنی دستور رسیدگی به ترور او و شناسایی و مجازات عاملان و آمران آن را داد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی نیز یوسف رشید را «صدای رسای نهادهای جامعه مدنی» نامید و ترور او را خسارتی بزرگ‌ به نهادهای مدنی و روند مردم‌سالاری در افغانستان دانست.

عبدالله عبدالله همچنین از نهادهای امنیتی خواست تا «جلوی ترورهای هدفمند و حذف چهره‌های فعال و اثرگذار و ملی را بگیرند».

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری افغانستان نیز وعده‌ «پیگیری و انتقام قتل» رشید را داده است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز درباره ترور رشید گفت:

«هدف قراردادن فعالان اجتماعی، سیاسی، مدنی و خبرنگاران نشانه‌ی دشمنی آشکار گروه‌های تروریستی با مردم افغانستان، ارزش‌های دموکراتیک، مردم‌سالاری و آزادی بیان و تلاش مذبوحانه برای متوقف‌کردن کاروان ترقی، توسعه و ثبات افغانستان است.»

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عطامحمد نور عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی، مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز با انتشار بیانیه‌هایی، ترور یوسف رشید را محکوم کردند.

سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نیز به ترور رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان واکنش نشان دادند. هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ضمن محکوم کردن ترور یوسف رشید، از ادامه قتل‌های هدفمند غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرد. یوناما از مسئولان مربوطه خواست که عاملان این رویداد را شناسایی کرده و محاکمه کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، از حمله به خبرنگاران و جامعه مدنی و حقوق بشر ابراز نگرانی کرد و خواستار پیگیری این رویدادها شد. کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی نیز اطلاعیه‌هایی درباره ترور رشید منتشر و آن را محکوم کردند.

برخی از سفارت‌خانه‌های خارجی از جمله سفارت‌خانه‌های آمریکا، فرانسه، کانادا، ایتالیا، هلند، سوئد، فنلاند و همچنین نماینده ناتو در افغانستان و اتحادیه اروپا این حمله را محکوم کردند و ترور یوسف رشید را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه مدنی و دموکراسی در افغانستان دانستند.

رسانه‌های افغانستان هم با انتشار تصاویری از یوسف رشید در صفحات اجتماعی خود، از همکاری و برخورد مناسب او با رسانه‌ها قدردانی کردند و کشته شدن رشید را تسلیت گفتند.

ترور رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان در حالی رخ می‌دهد که تهدیدها علیه فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ای در افغانستان افزایش چشم‌گیری داشته است. دست‌کم چهار خبرنگار در یک‌ونیم ماه اخیر ترور و سه نفر دیگر نیز به‌شکل مرموز کشته شده‌اند.

یوناما در بیانیه خود نوشته است:

«افغانستان تنها در چهار روز گذشته شاهد تلاش برای کشتن یک عضو مجلس نمایندگان، کشتن یک خبرنگار مشهور، گروهی از پزشکان و رئیس یکی از نهاد نظارتی انتخابات بوده است. مسئولیت این حملات وحشتناک به ندرت پذیرفته می‌شود و اغلب بر روی کسانی که برای جامعه‌‌ای آزاد فعالیت می‌کنند، متمرکز است.»

صبح سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی در منطقه دوغ‌آباد واقع در ناحیه‌ هفتم شهر کابل بر اثر انفجار یک مین در کابل پنج نفر از جمله چهار پزشک زندان پل‌چرخی کابل جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.