ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: افغان‌هایی که فرستادیم سوریه داوطلبانه رفتند

ظریف از سیاست جمهوری اسلامی در اعزام افغان‌ها به سوریه دفاع کرد و مذاکرات ایران و طالبان را امری عادی دانست. او اعدام زم را یک تصمیم مستقل نامید.

محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر اعزام افغان‌ها به سوریه را درست دانست و گفت اگر کسی خواهان نبرد در سوریه باشد جمهوری اسلامی می‌تواند سلاح در اختیار او قرار دهد. او همچنین از گفت‌وگوهای ایران با طالبان دفاع کرد و طالبان را یک «واقعیت» در آینده افغانستان خواند. ظریف همچنین اعدام روح‌الله زم را تصمیم «مستقل» قوه قضائیه خواند و گفت جرم او روزنامه‌نگاری نبود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

لطف‌الله نجفی‌زاده، مدیرمسئول شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز افغانستان دوشنبه ۲۱ دسامبر / یکم دی در یک گفت‌وگوی صریح با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با او درباره مسائل مختلف در سیاست‌های خارجی و داخلی ایران صحبت کرد.

ظریف در این مصاحبه گفت ایران خواهان خروج آمریکا در منطقه است اما در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان «معتقد به خروج قانون‌مند و حساب‌شده» آن‌ها «با تحویل مسئولانه‌ مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان» است.

رابطه با طالبان

ظریف درباره رابطه‌ ایران با گروه طالبان گفت:

«حتماً ما با گروه طالبان کار می‌کنیم اما نه این‌که برویم با آن‌ها در مورد آینده‌ افغانستان تصمیم‌گیری بکنیم و قرارداد امضا بکنیم.»

ظریف حتی گفت جمهوری اسلامی پیش از شروع مذاکرات صلح با طالبان رابطه داشت. او سفر ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان به ایران را تأیید کرد و گفت «آن سفر تا جایی که من می‌دانم، یک عبوری بود با اسم مستعار» اما در مورد مدت زمان آن گفت اطلاعی ندارد.

وزیر خارجه ایران همچنین درباره این‌که طالبان در ایران مستقر هستند، گفت:

«من از چنین چیزی اطلاع ندارم. ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط داشته باشند، در ایران رفت‌وآمد داشته باشند اما این‌که در ایران مقر داشته باشند، یا قرارگاهی داشته باشند، حتماً چنین چیزی وجود ندارد.»

او درباره شورای مشهد و کمیته زاهدان طالبان گفت:

«من هم این‌ها را شنیدم ولی از واقعیت آن خبر ندارم.»

ایران و افغانستان ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و مناسبات سیاسی میان دو کشور در سال‌های گذشته با پیچیدگی‌هایی همراه بوده است. تهران همواره متهم شده که سلاح و پول در اختیار گروه طالبان قرار داده ولی مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند.

ایران در دی‌ماه سال گذشته نیز اعلام کرده بود که مذاکراتی با گروه طالبان داشته است. هیئتی از طالبان نیز ۹ دی سال گذشته در تهران با عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه، دیدار کرد. ملا برادر، معاون سیاسی طالبان نیز در سفری به ایران با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

نزدیکی‌ها و گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و طالبان بارها مورد انتقاد مقام‌های افغانستان قرار گرفته است اما مسئولان حکومتی ایران گفته‌اند مذاکرات خود با طالبان را به اطلاع مقام‌های افغانستان رسانده‌اند.

در سال‌های گذشته رسانه‌های خارجی از جمله نیویورک تایمز بارها به نقل از منابع امنیتی افغانستان از حمایت ایران از طالبان در حملات این گروه به ارتش افغانستان خبر داده‌اند. برایان هوک، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ / ۸ آذر سال گذشته اعلام کرد که ایران راکت‌های فجر در اختیار طالبان قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر از آن در سال ۲۰۰۷ و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، این کشور را به دلیل حمایت از طالبان تحریم کرد.

ضرورت ارتباط با طالبان

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه طلوع‌نیوز با بیان این‌که ایران به طالبان جنگ‌افزار نمی‌دهد، حاضر نشد به‌شکل صریح طالبان را یک گروه تروریستی بنامد او با تأکید بر این‌که «طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده‌اند»، گفت:

«این‌که طالبان یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم اما معتقدیم که طالبان در آینده یک واقعیت هستند. (...)  ما دو تا واقعیت در افغانستان داریم؛ طالبان یک واقعیت است.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سئوال که آیا طرف مرزی و شریک این کشور طالبان است که با آن مذاکره می‌کند، گفت:

«ارتباط‌‌مان با طالبان یک ارتباط ضروری به‌خاطر حضور طالبان در کنار مرزهای‌مان است (...) طالبان حضور دارند. شریک حالا نمی‌دانم چه می‌خواهیم اسم‌اش را بگذاریم... ما تمامی تبادلات‌مان را، گفت‌وگوهای‌مان را با طالبان به اطلاع دولت افغانستان رساندیم.»

چه کسی سیاست خارجی ایران را تعیین می‌کند؟

محمدجواد ظریف درباره این‌که در کشورهایی مثل افغانستان، عراق، سوریه و لبنان تعیین‌کننده سیاست ایران کیست؟ گفت «رهبری، رئیس‌جمهور، شورای عالی امنیت ملی» سیاست را تعیین می‌کنند اما درباره این‌که قاسم سلیمانی، فرماده سپاه قدس که به‌دست نیروهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد کشته شد، در عراق چه می‌کرد، گفت:

«سلیمانی در عراق کمک می‌کرد به دولت عراق در مبارزه با داعش و در مبارزه با افراط.»

او گفت حضور قاسم سلیمانی در بغداد برای دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق بود.

ظریف درباره حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی سپاه قدس در ولایت بامیان افغانستان و دیدار با والی بامیان گفت:

«آقای قاآنی بالاخره یک شخصیت معروف هست. با دوستان افغان ارتباط داشته و دارد و در آینده هم خواهد داشت. مسئولان افغانستان ایشان را می‌شناسند و با ایشان هم ارتباط دارند و بعضاً وقتی تهران تشریف می‌آورند با ایشان ملاقات می‌کنند. ما هم تشویق می‌کنیم این ملاقات را.»

ظریف در پاسخ به این سئوال که تصمیم‌گیرنده آیا وزارت خارجه ایران است گفت: «ما باهم هماهنگ‌ایم.»

اعزام افغان‌ها به جبهه‌های سوریه

در بخش دیگری از مصاحبه از وزیر امور خارجه ایران درباره اعزام افغان‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران به جبهه‌های جنگ در سوریه سئوال شد، ظریف ابتدا گفت «ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم» اما بعد افزود:

«برادران ما به آن‌جا به‌صورت داوطلب رفتند. کما این‌که از عراق رفتند، کما این‌که از جاهای دیگر رفتند. ما کمک کردیم در سوریه برای مقابله با داعش که دشمن مشترک همه‌ ما است. (...) این‌ها به‌خاطر اعتقادات خود رفتند. این‌ها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانند با سابقه‌ رزم با تروریست‌ها و داعش کمکی به دولت افغانستان باشند.»

او افزود اکنون که جنگ از «اماکن متبرکه در سوریه رفع شده» بسیاری از آن‌ها برگشته‌اند و زندگی و کار می‌کنند، اما روشن نکرد که این افراد در ایران به‌سر می‌برند یا جای دیگر. ظریف حتی تعداد آن‌ها را هم نگفت:

«من همان عددهای را که شما می‌گویید شنیدم. پنج هزار من شنیدم که ممکن است حالا کمتر از دو هزار نفرشان در سوریه باشند.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که در کجای دنیا دیدید که از مهاجر ملیشیای نظامی بسازند و بفرستند به کشور دیگر؟ گفت:

«این مفروض‌تان درست نیست (...) خیلی از آن‌ها مهاجر نبودند، از خود افغانستان آمدند رفتند آن‌جا. کما این‌که ممکن است از جاهای دیگر هم رفته باشند. این‌ها که رفتند سوریه، در سوریه برای مبارزه با داعش پیوستند به نیروهای مبارزه با داعش. ما هم بدون هیچ رودروایستی از نیروهای مقاوم در برابر تروریسم، در برابر افراط‌‌گرایی حمایت کردیم. شما هم بروید سوریه ممکن است به شما سلاح بدهیم.»

وزیر خارجه ایران شمار تلفات نیروهای افغان اعزام‌شده به سوریه را هم ارائه نداد:

«من تعدادشان را نمی‌دانم اما ما به خانواده‌های آن‌ها امتیازاتی می‌دهیم. خانواده‌های افرادی که شهید می‌شوند، در افغانستان، برای ایده‌ی‌شان، برای آرمان‌شان، ما خانواده‌های آن‌ها را تحت پوشش می‌گیریم.»

قاسم سلیمانی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ با هدف مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) لشکر فاطمیون را ایجاد کرد. ابتدا فرماندهی آن‌ را علی‌رضا توسلی مشهور به «ابوحامد» از مهاجران افغانستانی در ایران به‌عهده داشت. شناسنامه ایرانی، حقوق ماهانه برای جنگجویان و خانواده‌هایشان و حمایت دایم از خانواده‌ کسانی که در جنگ کشته می‌شدند، از جمله وعده‌های بود که هزاران مهاجر افغانستانی را به جبهه سنگین جنگ در سوریه فرستاد. به گفته اعضای لشکر فاطمیون، حقوق هر عضو این گروه، سه میلیون تومان در ماه، معادل حقوق ماهانه یک سرباز ارتش افغانستان بود.

وزارت خارجه آمریکا ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذرماه سال جاری اعلام کرد که سپاه پاسداران برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه «لشکر فاطمیون متشکل از شیعیان افغان و تیپ زینبیون متشکل از شیعیان پاکستانی را برای مبارزه در درگیری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه» به وجود آورده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است در لشکر فاطمیون بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سرباز حضور دارد.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود هرگونه پایمالی حقوق پناهجویان افغان از جمله ممنوعیت ورود به برخی استان‌ها، محرومیت از تحصیل، نداشتن حق باز کردن حساب بانکی و... به رگبار بستن مهاجران افغان را رد کرد و با بیان این‌که «برادران و خواهران افغان ما در ایران می‌توانند مدرسه بروند»، گفت:

«سیاست ما همواره این بوده که مهاجران افغان، پناهندگان افغان و کسانی‌که غیرقانونی یا قانونی در ایران هستند، از امکانات ما استفاده ‌کنند. (...) من نمی‌گویم ما بدون نقص‌ایم ولی ما این را می‌توانیم ادعا بکنیم که میزبانان خوبی بودیم برای نزدیک به سه میلیون افغان که در سخت‌ترین سال‌های ما ایران بوده‌اند.»

اعدام روح‌الله زم

ظریف در پاسخ به این سئوال که چرا روح‌الله زم اعدام شد، گفت:

«قوه‌ قضائیه ما مستقل است و دولت نقشی در تصمیم قوه قضائیه ندارد. اما تا آن‌جا که من خبر دارم، خبرنگار به معنای کسی است که خبر را منتقل می‌کند یا اظهار نظر می‌کند. علی‌القاعده یک خبر‌نگار نباید آموزش ساخت کوکتل مولوتوف در سایت‌اش بگذارد.»

روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ در شرایطی نامشخص از عراق ربوده و به ایران برده شد. او در طول دوران بازداشت و در جریان برگزاری جلسات دادگاه از بسیاری از حقوق اساسی خود از جمله حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم ماند. روح‌الله زم بامداد شنبه ۲۲ آذر به دار آویخته شد.

«آموزش ساخت کوکتل مولوتوف» که ظریف از آن سخن می‌گوید یکی از اتهاماتی است که دستگاه قضائی ایران به روح‌الله زم وارد کرد.

ظریف درباره این‌که آیا شخصاً طرفدار اجرای این حکم اعدام است، گفت:

«من به‌عنوان یک شهروند ایرانی به قانون ایران ملتزمم. شهروند هر کشوری به قوانین آن کشور ملتزم است. کشور ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای سنگین‌ترین جرم‌ها در نظر گرفته است. ما خوشحالیم با تغییراتی که صورت گرفت، به‌ویژه در حوزه مواد مخدر که بیشترین تعداد مجازات‌های اعدام را ما داشتیم آستانه برای مجازات‌های اعدام بسیار بالا رفت و تعداد کسانی که باید طبق قانون اعدام شوند، بسیار کم شدند. این را من به‌عنوان یک شهروند، کسی که یک زمانی حقوق بشر درس می‌داده است، حتماً ازش استقبال می‌کنم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها در برابر سئوالاتی در مورد اعدام‌ها در ایران گفته بود قوه‌ قضائیه ایران مستقل است و چنین تصمیماتی به او و دولت حسن روحانی ربطی ندارد.

حسن روحانی نیز پس از اعدام روح‌الله زم در نشست خبری با رسانه‌های خارجی از این اعدام دفاع کرده و گفته بود قوه‌ قضائیه ایران مستقل عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زلمی

    آنروز که ظریف برای این شکرخواری‌ها پشیمان شود بسیار نزدیک است. اما پشیمانی برای او سودی ندارد.

  • حقیقتگو

    باید بر هیچ ایرانی صالح وفهمیده پنهان نبوده و نیست که افغان های فقرزده درایران با چه اعمال نژادپرستانه و افراطی وارانه اقشار ایرانی ها مواجه بوده و هستند که درروستاها و دهات های ایران همه روزه برآنها ریزش می کند ...ما کارگران افغانی نمی خواهیم...اینها مواد مخدرفروش ودزد و آدم کش هستند .اصلا" اینها درایران چه می کنند مگر ایرانی کم داریم ...درشهری درحومه تهران ومحل سکونت والدینم است بدفعات شاهد بودم که حتی نانواها هم برای فروش نان می گفتند اول ایرانی ها نان ببرند واگر نانی باقی ماند نصیب افغان های کارگرخواهد شد ...راننده اتوبوس با تشرزدن به مسافران افغانی می گفت اول ایرانی ها سوارشوند واگر صندلی خالی ماند افغان ها سوار شوند ...درمدارس مدت های مدیدی بود که ثبت نام فرزندان کارگران افغان جلوگیری میکردند ...دردرمانگاه ها و بیمارستان هم چنین بوده و اکنون هم چنین است که ازپذیرش بیماران افغانی خودداری می کنند ...حتی اجاره دادان اتاق به کارگران افغانی مورد نکوهش همسایه گان مسلمان ایرانی است ...درامور ساختمان سازی هم چنین بوده است که پرداخت نکردن حقوق و حق مزد کارگران افغانی امری عادی شده است زیراکه نه امکان پراخت حق والزحمه وکیلی دارند و نه وکیلی وکالت انها را بعهده می گیرد و نه دادگهی به حق وحقوق آنها رسیدگی می کند ...کارهای شاق و برده وارانه وبدون هیچ امنیت جانی و بیمه به آنها تعلق گرفته و می گیرد ...ودرحقیقت محض افغان ها و یا اقشاری ازآنها برای زندگی کردن و خانه و اتاقی داشتن چاره ای نداشته و ندارند که به گروگان اهدف حکومت حیون الله درآیند وراهی سوریه شوند ...بله فرزندانتان به مدرسه ودانشگاه درایران خواهند رفت ...خانه ای هم بهتان میدهیم و درسوریه مقادیر دلاری هم سهم تان خواهد شد اگردرسوریه کشته شدید بدتراززجر و حقارت درایران نیست ...ظریف حیون نمی گوید چرا فک و فامیل هایم و فرزندانم درامریکا علاقه ای به داوطلب شدن برای سوریه ندارند ؟ حیون الله ازجمع حیون هاست که ظریف و رهبرش ازجمله همین حیون ها بوده و هستند و حیون ها بوده و هستند که به لطف مرحمت انگلیس و فرنسه و شرکاء حکومت حیون الله را تشکیل داده اند ..ازحیون و حیون ها و ذات و افکارحیونی شان چه انتظاری میشود داشت ؟ !! باید ازحیون االله ظریف پرسید چرا روس ها به جای افغان ها داوطلبه برای حفظ گورستان سقط شده گان عجم به سوریه نمی روند؟ !!

  • وزیر امور ماستمالی

    دلقک دروغگو

  • افغانستانی مقیم ایران

    ببینید در حالی که گزارش‌های متعددی درباره اعزام اجباری شهروندان افغان مقیم ایران به جنگ سوریه منتشر شده است،‌ وزیر امورخارجه ایران مدعی شده که این افراد «به صورت داوطلبانه رفتند» و حکومت ایران «کسی را به زور به سوریه» نمی‌فرستد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه دوم آذر از شبکه «طلوع‌نیوز» افغانستان پخش شد، می‌گوید ایران به این گروه از نیروهای افغان کمک کرده است تا با داعش که «دشمن مشترک همه‌» است، بجنگند و این نیروها «برای اعتقادات‌شان» در جنگ سوریه شرکت کردند.». باید از این بیبشرف پرسش کرده شوه که کدام اعتقاد! چرا تو فرزند نرت را راهی سوریه نمی کنی!> مگر تو اعتقاد کم داری!؟ نیروهای افغان در جنگ سوریه تحت نام لشکر «فاطمیون» در جنگ بوده هستند و زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران به سوریه اعزامشان کرده بودند. آما ضربات کاردانی اسرائیل تمام معیارهای حکومت ضد افغانی ضد ایرانی را زیر و رو کرده است. الان حکومت هیتلری اسلام نمی داند با آنهائی که هنوز زنده مانده اند چه کند. این حکومت که کفگیرش به ته دیگ خورده و آنرا سوراخ کرده می خواهد از سوریه اسباب کشی کند و در حقیقت می خواهد باقی مانده لشکر فاطمیون را بفرستد به افقانستان. حکومت ضد بشری به دولت افقانستان قول و وعده کرده تا به عبارتی حقوق آنها را همچنان تا سه سال پردازش کنه. اما دولت افقانستان خواهان پرداخت حقوق ده ساله هستش. در هر حال بیش از سه هزار افغانستانی تا کنون در سوریه و عراق کشته شده اند و از این مقدار درگذرتر زخمی ها هستند که در ایران و افغانستان در حال جانکنده هسته اند. چنانکه شایع است در روزهای آینده آخرین ضربات را اسرائیل بر پیکر حکومت ضد بشری اشغالگر ایران در سوریه وارد خواهد کرد. همچنین شایع است که چند افغانستانی به روی همدیگر و فرمانده شان آتش گشوده کردند برای همین انتظار می رود اتفاقات مهمی در یک هفته آینده تا ده روز در سوریه بیفتد. شاید هم انتقام سختی که حکومت اسلامی خواهانش هسته انتقام از ما افغانستانی ها بوده باشه! مرگ باشه برای ما افغانستانی ها و رفاه و عیاشی باشه برای شمایل آقا زاده گان که در شما تهران و اصفهان و هر مجای ایران برای خودشان اروپا ئی ساخته کرده اند و گر نه که مقیمان همان غربی هسته اند که هی دمادم مرگ برش گفته کرده اند. ای مردم ایران ای مردم غیور اما جنگ زده و ماتم زده و سگوار ای مردم منطقه بیدار باش بر شما باشه. آخه چرا ما باید این قدر در پشت تاریخ باشیم در عقبه تاریخ باشیم. این اسلام برای مکا چه فایده ای داشته کرده! حیف از این همه زیبائی اقوام مختلف ما که اینطور زیر یوغ استبداد ذهنی دینی اسلامی رفته! چه قدر بی نصیبیم از پیشرفتهای این جهان. نیکی و غیر اسلامی چه بدی داره که ما ازش دست برداشتیم و به این دین سرتاسر قتل پیوسته کردیم خودمان را ؟! با نظر من که کوچکم باید هر کس از دین فاصله بگیره و پرسش کنه ار درون خودش که فایده ی این دین اسلام چه هستش! افغانستانی مقیم ایران هستم

  • شامیرام اوراها

    وقتی آنها را تحت فشار می گذارید که یا باید به کمک حرمسرای بشارالاسد کودک کش بروند و مستمری مادام العمر تپل بگیرند بعلاوه اقامت دایم و خرج زن و بچه و یا همان پناهندگی شان را هم لغو می کنید و برخلاف قوانین بین المللی و سازمان ملل متحد آنها را جبرا تحویل دوست خودتان و دشمن مردم افغانستان یعنی طالبان می دهید و خوب معلوم است که شانس خودشان را برای ادامه این زندگی کوفتی امتحان کنند داوطلبانه برودند به بهانه دفاع از حرم و در واقع برای دفاع از حرمسرای بشارلاسد * 4 امامی !!!