ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته و زخمی شدن چندین کودک در ولایت غزنی افغانستان

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که بر اثر انفجار در یک مراسم ختم قرآن در ولایت غزنی دست‌کم ۳۵ نفر کشته و زخمی شدند. در پاکستان عمران خان با معاون سیاسی گروه طالبان دیدار کرد.

افغانستان بار دیگر شاهد یک رویداد خونین بود. دست‌کم ۳۵ غیرنظامی که بیشتر آن‌ها کودک بودند بر اثر انفجاری در شهر گیلان ولایت غزنی کشته و زخمی شدند. هم‌زمان عمران خان، نخست‌‌وزیر پاکستان با ملا برادر، معاون سیاسی طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو
یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در توییتر اعلام کرد که در ساعت ۱۲ جمعه ۱۸ دسامبر / ۲۸ آذر در روستای «آغوجان» شهر گیلان واقع در ولایت غزنی انفجاری رخ داد و دست‌کم ۱۵ غیرنظامی کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

واحدالله جمعه‌زاده، سخنگوی والی به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفت بیشتر قربانیان این انفجار کودکان‌ بودند و ۱۱ کودک ۸ تا ۱۸ ساله کشته و ۲۰ کودک دیگر زخمی شدند.

احتمال بالا رفتن شمار قربانیان نیز وجود دارد.

به‌گفته جمعه‌زاده مواد منفجره در یک موتور سه‌چرخه (زرنج) جاسازی شده بود و انفجار زمانی رخ داد که کودکان در اطراف این سه چرخه تجمع کرده بودند. این سه‌چرخه در جریان مراسم ختم قرآن منفجر شد.

سخنگوی والی غزنی گفت منطقه‌ای که این رویداد در آن رخ داده است در کنترل گروه طالبان است و ممکن است که عامل این انفجار هم طالبان باشد.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای طالبان را مسئول این حمله دانست و نوشت:

«طالبان باید خواست مردم افغانستان را برای آتش‌بس بپذیرند و از انجام حملات تروریستی که جنایت ضدبشری و اسلامی می‌باشد، دست بکشند و روند صلح افغانستان را قبول کنند.»

طالبان در اطلاعیه‌ای هرگونه مسئولیتی در این انفجار را رد کرده و آن را ناشی از فروش مهمات توسط کودکان دانسته است.

طالبان در بخش‌هایی از ولایت غزنی واقع در جنوب ‌شرق افغانستان فعالیت گسترده‌ای دارند.

از سوی دیگر بعد از ظهر جمعه نیز ذبیح‌الله عادلی، فرمانده پلیس شهر ارگوی در ولایت بدخشان در یک درگیری کشته شد.

نیک‌محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان گفت عادلی توسط فردی به نام «سید احمد» که یک مجرم است و با طالبان نیز روابطی دارد کشته شده است.

ولایت بدخشان در شمال ‌شرق افغانستان است و طالبان در بخش‌هایی از این ولایت نیز فعالیت دارند.

روز جمعه در شهر «شولگره»‌ واقع در ولایت بلخ نیز احمدنوید نبی، مدیر امنیت ملی این شهر بر اثر انفجار مین کشته شد.

عادل‌شاه عادل، سخنگوی فرماندهی پلیس بلخ عامل این اقدام را طالبان دانست.

دیدار عمران خان با ملا برادر

در حالی‌که دولت افغانستان با طالبان در حال مذاکره است تقریباً روزی نیست که این کشور آرام باشد و خشونت نبیند.

در چنین شرایطی هیئتی از سوی طالبان به مسئولیت ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، پس از توقف ۲۰ روزه‌ گفت‌وگوها با دولت افغانستان، سه‌شنبه هفته جاری به پاکستان سفر کرد تا با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند. عمران‌ خان، نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه در دیدار با ملا  برادر در اسلام‌آباد از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس شد.

به ‌گفته دفتر نخست‌وزیر پاکستا، محور این دیدارها گفت‌وگو در مورد پیشرفت روند صلح در افغانستان بوده است.

عمران خان در این دیدار تأکید کرده است که هیچ راه حل نظامی‌ای برای پایان درگیری در افغانستان وجود ندارد و مذاکرات بین‌افغان فرصت تاریخی برای رهبران افغانستان است تا برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق یک روند صلح به رهبری و هدایت افغان‌ها به توافق برسند.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت کشورش از توافق سیاسی همه‌جانبه در افغانستان حمایت می‌کند.

دفتر سیاسی طالبان نیز اعلام کرده است که در دیدار با عمران خان درباره وضعیت جاری، مشکلات مهاجران در بخش بهداشت و آموزش، رفت‌وآمد افغان‌ها به پاکستان، زندانیان و مشکلات تجارتی گفت‌وگو شده است.

وزارت خارجه افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که دیدار طالبان با مقام‌های پاکستانی با هماهنگی کابل انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    درتمامی کشتارهای طالیبان والقاعده وداعش ازقمه و چاقو و بیل و کلنک استفاده نشده و نمیشود بله مهمات و جنگ افزارهاو مدتی است موشک هائی است که ساخته و پرداخته های کشورهای خارجی ازجمله ابرقدرت هاست که برای تهیه آنها مبالغ نجومی دلار باید پرداخت شود منابع مالی طالیبان ازصادرات مواد مخدرو سننگ های زینتی گران قیمت افغانستان است وعلاوه برپاکستان و قطر که اطراقگاه سران طالیبان هم هستند با دلارهای انچنانی ازانها حمایت کرده ومی کنند ...برای کشورهای ابرقدرت و مردمانشان که دانسته طرف معامله اسلحه و جنگ افزارو مهمات با طالیبان هستند موجودیت مردم افغانستان چه روزانه صدها کشته شوند برایشان اهمیتی نداشته و ندارد...وگرنه حکومت پاکستان و قطر را به شدیدترین تحریم ها و ضبط اندوخته های بانکی شان تهدید میکردند ولی چنین نیست ...ژیگول دوپتاس امریکا ترامپ فقط بفکر قاقالی برای انتخابات امریکا بود که بله طالیبان ها ازاد کنید حکومت من باعث شد توافق صلح افغانستان اجرائی شود !! باید ازاین فاشیست امریکائی حامی صادرات وفروش اسلحه پرسید توافقت تنها به تشویق طالیبان در کشتارمردم افغانستان شده است !!