ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر معاون سیاسی طالبان به پاکستان در مشورت با کابل

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید سفر ملا برادر به اسلام‌آباد در نتیجه‌ سفر عمران ‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان انجام شده است. در دو حمله خونین به دو ولایت افغانستان دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند.

یک روز پس از سفر معاون سیاسی گروه طالبان به پاکستان، وزارت امور خارجه‌ افغانستان اعلام کرد که این سفر در مشورت با دولت افغانستان انجام شده است. عبدالله عبدالله می‌گوید محل مذاکرات صلح با طالبان نباید مانع آغاز دور بعدی این مذاکرات شود. در ولایت‌های بغلان و ارزگان بر اثر حملات و درگیری‌های نظامی دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند.

ـ عکس از آرشیودیدار هیأت طالبان از پاکستان

وزارت خارجه افغانستان چهارشنبه ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر در بیانیه‌ای نوشت:

«دیدار هیأت طالبان از اسلام‌آباد در مشورت با دولت جمهوری اسلامی افغانستان و در نتیجه‌ سفر عمران‌ خان، نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان انجام یافته است.»

این وزارتخانه تأکید کرد که سفر هیأت کمیسیون سیاسی طالبان به‌رهبری ملا برادر معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روند صلح و آشتی ملی در افغانستان است و دولت افغانستان از این تلاش‌ها قدردانی می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان اظهار امیدواری کرد که سفر هیأت طالبان به پاکستان در راستای دستیابی به «اهداف مورد نظر» مفید باشد.

ملا برادر و هیأت همراه او روز گذشته سه‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر به پاکستان سفر کردند. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر نوشت این سفر به دعوت رسمی مقام‌های پاکستان صورت گرفته و ملا برادر قرار است در جریان این سفر با نخست‌وزیر و شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کند.

سفر معاون سیاسی طالبان به اسلام‌آباد در حالی انجام شده است که دور نخست مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان که در تاریخ ۱۲ سپتامبر / ۲۲ شهریور در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، در تاریخ ۱۲ دسامبر / ۲۲ آذر پایان یافت. دور بعدی مذاکرات در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ / ۱۶ دی آغاز می‌شود.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه خود گفته است که پیش از این کابل خواسته‌هایی را با دولت پاکستان در میان گذاشته و بر اهمیت کاهش فوری خشونت‌ها، تأمین آتش‌بس فراگیر و رسیدن به صلح پایدار از طریق مذاکرات سازنده تأکید کرده است.

مذاکره در خاک افغانستان

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان شنبه ۱۲ دسامبر / ۲۲ آذر در توییتر خواهان برگزاری دورهای بعدی مذاکرات با طالبان در داخل افغانستان شد و نوشت دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، مذاکرات را به پیش ببرد.

به‌گفته محب مذاکرات صلح در داخل کشور از نظر امنیتی اهمیت ویژه دارد و برای همه طرفین اعتماد ایجاد می‌کند و زمینه‌ نظارت و اعمال نظر مردم در روند صلح را هم فراهم می‌کند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دوشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر در نشست هیأت وزیران این سخنان مشاور امنیت ملی را تأیید کرد و گفت: «اگر طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان هستند چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟»

اشرف غنی تأکید کرد که ضروری است مردم افغانستان ببینند که مذاکرات به چه شکل پیش می‌رود و بر چه موضوعاتی تمرکز دارد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان چهارشنبه ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر در واکنش به این اظهارات گفت محل مذاکرات صلح با گروه طالبان، نباید مانع آغاز دور بعدی مذاکرات شود.

به‌گفته عبدالله مکان مذاکرات به توافق میان دولت افغانستان و طالبان مربوط می‌شود و دو طرف در این مورد بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در همین حال افزود که «اگر مذاکره‌ بین خود افغان‌هاست»، ترجیح می‌دهد که این مذاکرات در داخل افغانستان صورت گیرد.

دست‌کم ۱۳ نیروی امنیتی در حمله‌ی طالبان در شهر «پلخمری» بغلان کشته شدند

ادامه حملات خونین طالبان در افغانستان

در ۲۴  ساعت گذشته طالبان دو حمله خونین در دو ولایت افغانستان انجام دادند.

مقام‌های محلی در ولایت بغلان اعلام کردند که در اثر حمله افراد طالبان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در شهر پلخمری، مرکز این ولایت، دست‌کم ۱۳ تن از نیروهای امنیتی کشته و پنج نفر زخمی شدند.

این حمله شب گذشته سه‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر در منطقه «وزیرآباد» شهر پلخمری رخ داد و درگیری میان دو طرف تا صبح چهارشنبه ادامه داشته است.

گفته می‌شود که احتمال بیشتر شدن شمار کشته‌شدگان وجود دارد.

صبح چهارشنبه همچنین در اثر انفجار یک مین در منطقه «بند دوم» شهر پلخمری یک نفر کشته شد.

با این‌که مسئولان محلی عاملان این حملات را طالبان می‌دانند هنوز این گروه در این‌باره اظهرنظری نکرده است.

مسئولان محلی در ولایت ارزگان نیز روز چهارشنبه از حمله افراد گروه طالبان بر یک پاسگاه نیروهای مشترک امنیتی و دفاعی در اطراف شهر دهراوود این ولایت، خبر داده و گفتند پنج نیروی امنیتی در این حمله کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند. این حمله نیز شب گذشته انجام شد.

احمدشاه ساحل، سخنگوی والی ارزگان گفته است ۱۱ جنگجوی طالبان از جمله یک فرمانده این گروه کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

برخی از رسانه‌های افغانستان از سقوط دوباره‌ مرکز دهراوود به‌دست طالبان خبر داده و گفته‌اند در جریان درگیری‌ها، ۱۳ نیروی دولتی از جمله معاون فرمانده پلیس دهراوود کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این منطقه وضعیت تحت کنترل نیروهای دولتی در آمده و در حال حاضر جنگ متوقف شده است.

در ماه‌های اخیر همزمان با مذاکرات صلح طالبان و آمریکا و سپس مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه، حملات طالبان بیشتر شده و غیرنظامیان بسیاری در افغانستان کشته شده‌اند.

هفته گذشته، ۲۵ آذر / ۱۵ دسامبر در منطقه «مکروریان چهارم»کابل بر اثر یک انفجار محبوب‌الله محبی، معاون والی کابل و یک همکار او جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.