ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروش قسطی نان در برخی نانوایی‌های مناطق محروم ایران

نانواهایی در زابل و قصرقند در استان سیستان و بلوچستان یا در رودان و دشتی در استان هرمزگان نان را قسطی می‌فروشند. شهروندان درآمدی جز یارانه دولتی ندارند.

پروژه‌های جاه‌طلبانه مکران و چابهار که به سپاه پاسداران واگذار شده بود در نبود درآمد نفتی متوقف مانده. آنچه که دست شهروندان در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را گرفته نان قسطی با اتکا به یارانه چهل و پنج هزار تومانی و امید به توزیع وعده‌‌های غذای گرم از روی صدقه است.

«حساب نانوایی» (عکس: تجارت نیوز)

به گزارش تجارت نیور به سبب فقر گسترده، نانواهایی در زابل و قصرقند در استان سیستان و بلوچستان یا در رودان و دشتی در استان هرمزگان نان را قسطی می‌فروشند. برخی از این نانوانی‌ها کارت ملی مشتریان را گرو گرفته‌اند و برخی هم به حساب آشنایی و همسایگی فقط به نوشتن اسم مشتری و نوشتن بدهی او در دفترچه‌ای خط‌دار اکتفا کرده‌اند: «حساب نانوایی»!

خاک شور و نبود آب، از زمین‌های سیستان و بلوچستان خاک سوخته‌ای به جای گذاشته و باغ‌های موز و خرما را خشکانده است. حدود هزار هکتار از زمین‌های استان سیستان و بلوچستان زیر کشت چای ترش است اما این زمین‌ها در تملک شهروندان سیستان و بلوچستانی نیست. افزایش سطح کشت گیاهان دارویی نظیر گشنیز، کنجد و رازیانه نیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته بود که با توجه به فقدان سرمایه‌گذاری و کمبود آب تحقق نیافت.

به سبب تحریم اقتصادی ایران، کار در بندر چابهار و اسکله‌های کلانتری و بهشتی خوابیده و بزرگ‌ترین مجتمع‌های اقتصادی منطقه نیز دچار فترت شده و ناگزیر به تعدیل نیرو روی آورده‌اند. تنها راه کسب مختصر درآمدی برای گذران زندگی ماهیگیری است. کشتی‌های بزرگ که به طور صنعتی در آب‌های منطقه صید می‌کنند، اما مجالی برای ماهیگیران محلی باقی نگذاشته‌اند. به این ترتیب منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های سیستان و بلوچستانی یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی دولتی است. مجموع یارانه یک خانواده هشت نفره با احتساب یارانه بنزین به یک میلیون تومان نمی‌رسد.

رحیم پرموته، نانوای سیستان و بلوچستانی می‌گوید:  

«آن‌ها هر ماه منتظر واریز یارانه‌هایی هستند که با آن بدهی نان‌شان را می‌دهند. البته گهگدار، خیریه‌ای پیدا می‌شود که سراغ نانوایی‌ها می‌آید و بدهی بدهکاران نانوایی‌ها را صاف می‌کند، اما این کار‌ها چه فایده‌ای دارد؟»

مکران به حال خود رها شد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دوشنبه ۱۷ آذر گزارش داد که یک موسسه خیریه در خاش ۳۰۰ وعده غذای گرم در بین مردم گرسنه توزیع کرده است.

به گفته معصومه هوشیار، مدیر موسسه «آبشار عاطفه‌ها» علاوه بر توزیع وعده‌های غذای گرم، توزیع بسته معیشتی، توزیع چندین کیلو گوشت مرغ و گوشت گوسفندی، توزیع لباس و کفش و بسته‌های آموزشی با همکاری و مشارکت نیکوکاران در برنامه موسسات خیریه قرار دارد. هوشیار به ایسنا گفت:

«امیدواریم دولت هم بتواند در این شرایط دشوار به یاری نیازمندان بشتابد، زیرا اعتقاد داریم با رکود کسب و کار و بیکاری و نبود درآمد، فشارهای اقتصادی و گرانی و تنگی معیشت عرصه را بر مردم ما تنگ کرده و نیاز است به اقشار نیازمند بیش از پیش توجه شود.»

نرخ حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از میانگین نرخ حاشیه‌نشینی در ایران است. پیشتر مقام‌های دولتی آمار حاشیه‌نشینی در ایران را ۲۵ تا ۳۰ درصد کل جمعیت اعلام کردند.

بر اساس آمارهای رسمی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی «توسعه‌نیافته‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود.

دولت حسن روحانی توسعه مناطق محروم را به سپاه پاسداران واگذار کرده است. طرح توسعه سواحل مکران و چابهار هم ظاهراً به دبیل نبود منابع مالی به بن بست خورده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان به توسعه مکران اختصاص داده شده در حالی که بودجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۲۶۱۹ میلیارد تومان پیشنهاد داده شده.

مصرف سرانه در ایران در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۷.۵ درصد افت کرده. در این میان وضعیت روستا‌ها بسیار بدتر است. در روستا‌ها مصرف سرانه حدود ۳۰ درصد کمتر شده و از هر پنج نفر یکی فقیر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اندر حقایق و مزایق

    ویرایشی دیر از کامنت مهم، بازنشر دهید بارها و بارها، برای چندمین بار طی این همه سال: بمب اتم و موشک با توان حمل کلاهک کشتار جمعمی، قطعا خطرناک است، اما خطرناکتر از دستیابی یک رژیم استبدادی مذهبی آخرالزمانی – معتقد به حقانیت خود و بقیه باطل دانستن از جمله شرکای کمونیستش!- می باشد. نکته ای این همه تئوری توطئه ایجاد شده در همدستی برخی غربیان با رژیم استبداد مذهبی، همین است که چرا در حالیکه خطر ج.ا ایران به مراتب از تروریستهای اسلامگرا غیر ج.ا و صدام کرک پر ریخته بوده، چرا بجای حمله و نابودی این ج.ا ایران، سراغ افغانها و صدام رفتند؟! چرا اول سراغ دیکتاتورهای نسبتا سکولار رفتند؟! در حالی اولویت اول حمله نظامی به ج.ا است. با این حال مخالف این معرکه های دروغین حمله به ج.ا هستم، حمله ای در کار نخواهد بود مثل این چهل سال و اندی، پس این جنگ زرگی پایان دهید این تنشهای لفظی که فقط مافیا و دلالهای بی شرف محتکر را خوشحال میکند تا به گرانفروشی و استثمار طبقه کارگر بپردازند. ترامپ که گند زد با آن تحریم حداکثری غیر هوشمندانه اش! و در حالی مردم ایران در مزیقه غذا و دارو هستند فرزندان حرام لقمه رژیم ج.ا در غرب و شرق عالم عیش میکنند! اگر جو باید یک جو اهمیت به حقوق بشر میدهد، بدون قید وشرط یک کانال تهاتری غذا و دارو برخی احتیاجات مصرفی مثل اینرتنت و لپتاپ و موبایل و لباس و کفش و خودرو ایجاد کند برای بخش خصوصی، در عین حال تحریمها همچنان ادامه دهد به طوری حتی یک دلار به دست حکومت ظالم و مزدوران جنایتکار فاسدش نیفتد تا زمانی علاوه قبول محدودیت موشگی و اتمی، تن دهد به عدم یهودستیزی و غرب ستیزی و دیگرستیزی و نقض حقوق بشر. پ.ن.2: مذاکره کاری عبث است، قانون اساسی ج.ا در حقیقت لفاظی نامه بر برنامه شومی از است از همان ابتدای کشروطیت پی ریزی شد تا ایران همچنان در قرون وسطی بماند، ج.ا کار آخوندکهای مشکوک و قروسطایی تکمیل کرد در نابودی مردمان ایران و برای نسل سوزی های آینده میخواهد حیات ننگنش ادامه دهد. چه کنیم در آچمز مافیاهای داخلی و خارجی برای غارت ثروت این سرزیمن فلاکت زده ایم، رسانه ها مستقل کم هستند حقایق منتشر کنند.

  • حقیقتگو

    بله سالهای سال و روزانه هفده رکعت نماز وآنهم به زبان عربی که خدای محترم زبان عربی را می فهمد و ضمیمه آنهم شرکت درمراسم های هزداری و آنهم تنها برای اقشاری که عرب بودند نتیجه این همه خ...مالی خدا و پیامبر و دوازده امامش برای اکثریت مردم ایران چه بوده است؟ نتیجه عملی و حقیقی آن شده است که هویت و شخصیت چنین مردم امت اسلام و یا برده اسلام شده آنست که حکومت حیون الله می گوید این اقشارحیف نان وغدا هستند که برایشان هزینه کنیم ...وحتی در خوزستان و سیستان و بلوچستان و کردستان علاوه برحیف نان و حیف غذا بودن و حیف آب نوشیدنی هم هستند که به آنها داده شود!! آیا شیخ نصرالله ها و بشاراسدهاو خالدمشعل ها و الشعبی ها نان شان نسیه است ؟ بله مردم مبارز اینجا مردم مبارزآنجا ..وهمین مردمان هم بودند که حکومت پادشاهی پهلوی را برحسب ظلم ستم شاهی به سقوط کشاندند و حکومت پادشاهی اسلامی خمینی و خامنه ای را برقرارکردند و موهبت های چنین حکومتی هم چهل سال تقدیم شده و میشود!! خامنه ای تنها بیش از98میلیاردلار ثروت اندوخته بانکی دارد و اقشارش میلیاردها دلار ثروت بهم زده اند وهمچنین سرمایه گذاری های کلان دراروپا و روسیه و چین و حتی ترکیه کرده اند وهمچنان هم میلیون ها دلار روانه سوریه و عراق و لبننان میکنند و حاضر نیستند دلاری برای مردم محترمی که آنها را به حکومت کردن و حاکم شدن درکشور ایران کمک کردند لاقل شکم شان سیر کنند..