ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران بیش از ۶۸ درصد از بیکارشدگان سرپرست خانوارند

بیکاری تأثیر مستقیمی بر سفره و معیشت این اشخاص گذاشته و کاهش محسوس اقلام خوراکی مانند گوشت قرمز و سفید، برنج و میوه را در پی داشته است.

بر اساس نظرسنجی موسسه عالی پژوهش اجتماعی تأمین اجتماعی که در دو مرحله سه سال قبل برگزار شد، اما نتایج آن تازه منتشر شده تنها ۲۷ درصد از کسانی که در ایران از کار بی‌کار شده‌اند قرارداد شغلی دائم داشتند. همچنین حدود ۴۲ درصد از بیکارشدگان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. حدود ۶۸ درصد از بیکارشدگان سرپرست خانوارند. بر این اساس بیکاری تأثیر مستقیمی بر سفره و معیشت این اشخاص گذاشته است.

در ایران بیش از ۶۸ درصد از بیکارشدگان سرپرست خانوارند. بیکاری تأثیر مستقیمی بر سفره و معیشت این اشخاص گذاشته و کاهش محسوس اقلام خوراکی مانند گوشت قرمز و سفید، برنج و میوه را در پی داشته است. (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) موسسه عالی پژوهش اجتماعی تأمین اجتماعی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات ارتباطات و تحول اداری، معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پژوهشی در دو مرحله انجام داده است که چکیده‌ای از نتایج آن دوشنبه ۴ آذر منتشر شد.  هدف اصلی پژوهش در مرحله اول که در حلقه‌ای از ۱۱۱۳  نفر در سراسر استان‌های ایران انجام شد به دست آوردن یک تصویر کلی از وضعیت اقتصادی اشخاصی است که در ایران از کار بی‌کار شده‌اند.  

مرحله دوم این پژوهش به فاصله ۱۰ روز از مرحله اول، در حلقه‌ای از ۱۰۵۶ نفر و در سطح تمامی استان‌های کشور انجام شد. هدف اصلی از انجام مرحله دوم، یافتن پاسخی به این پرسش بود: چه تعداد از بی‌کارشدگان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به کار برگشته‌اند. طبعاً این پژوهش فقط کسانی را شامل می‌شود که از بیمه بیکاری برخوردارند.

تأثیر بیکاری بر معیشت خانوار

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) می‌نویسد تنها حدود ۲۷ درصد از بیکارشدگان قرارداد شغلی دائم داشتند. همچنین حدود ۴۲ درصد از بیکارشدگان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. حدود ۶۸ درصد از بیکارشدگانِ سرپرست خانوار بودند.

بر اساس این پژوهش بیکاری به طور مستقیم در سبد خانوار و در معاش این اشخاص اثرگذار بوده است:

بیش از ۹۳ درصد از بیکارشدگان اعلام کردند که در ایام بیکاری مجبور شده‌اند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را کاهش دهند.

بیش از ۷۶ درصد آنان مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خانواده‌شان در این دوره زمانی شده‌اند.

مطابق نتایج این پژوهش، مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورتی کاهش جدی پیدا کرده و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.

حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهش محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، مجبور شدند حتی در مصرف تخم مرغ صرفه‌جویی کنند. حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، اعلام کردند به سبب فقر مصرف ماهانه‌ میوه را نیز کاهش داده‌اند.

خبرگزاری ایلنا یک روز بعد از افزایش قیمت ناگهانی مرغ به کیلویی ۳۷هزار تومان نتایج نظرسنجی موسسه عالی پژوهش اجتماعی تأمین اجتماعی را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت و معدن از قیمت کالاهای اساسی و مهم در شهریور ۹۹ قیمت برخی از اقلام خوراکی در طول یک سال گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته است.

پژوهش موسسه عالی پژوهش اجتماعی تأمین اجتماعی در شهریور و مهر سال ۹۶ انجام شده اما نتایج آن تازه منتشر شده است. به سادگی می‌توان پنداشت که در سه سال گذشته و به ویژه با توجه به تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا و ناتوانی حکومت در کنترل همه‌گیری که همچنان مشاغل موجود را تهدید می‌کند آمارها در این مدت به طرز معناداری جابجا شده باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که در ایران از هر چهار نفر، یک نفر بیکار است.

کارگران که بیش از ۷۰ درصد آنها حداقل‌بگیر هستند و پایین‌تر از طبقه متوسط قرار می‌گیرند، دیگر قادر به خرید گوشت قرمز و یا حتی گوشت سفید نیستند و این اقلام را از سبد خرید ماهانه خود به اجبار حذف کرده‌اند. این تحولات سبب شده که استخوان دام و طیور به سبد غذایی خانوار ایرانی راه پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.