ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابداع یک واکسن ضد کرونای دیگر که می‌گویند تا ۹۰ درصد کارآیی دارد

دانشمندان می‌گویند واکسن تولید شده توسط شرکت داروسازی بریتانیایی - سوئدی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد زندگی بسیاری را نجات خواهد داد.

شرکت داروسازی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد ار نتایج بالینی امیدوارکننده‌ واکسن کرونای خود خبر دادند.  ضریب ایمن‌سازی این واکسن ۷۰ درصد است. اما تزریق با دوز بالاتر، تا ۹۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند.

ده‌ها واکسن کرونا در حال تولید است ــ عکس‌:‌ Shutterstock

در پی تولید امیدبخش واکسن‌های فایزر ـ بیونتک و مدرنا شرکت داروسازی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که واکسنی تولید کرده‌اند که در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی تا ۹۰ و ۹۵ درصد موفق است.

اگرچه میزان موفقیت واکسن آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد نسبت به دو واکسن دیگر کمتر عنوان شده، اما این واکسن ارزان‌تر و نگهداری آن راحت‌تر است.

دانشمندان آسترازنکا و آکسفورد گفته‌اند تأثیربخشی ۷۰ درصدی با تزریق واکسن در دو نوبت با دوز ۶۲ درصد و کمتر از آن به‌دست آمده و عوارض جانبی محسوسی بر روی افراد آزمایش‌شده نداشته است.

همچنین این واکسن نشان داده است که بر روی گروه‌های سنی مختلف از جمله افراد مسن ثمربخش بوده است.

سارا گیلبرت استاد واکسینولوژی دانشگاه آکسفورد در این باره به گاردین گفت:

«خبر امروز ما را یک قدم به پایان دادن به ویرانی‌ ناشی از ویروس کووید۱۹ نزدیک‌تر کرد. ما به تحقیقات خود ادامه می‌دهیم تا اطلاعات دقیق را در اختیار نهادهای نظارتی بگذاریم.»

نتایج اولیه آزمایش‌های فاز سه حاصل ترکیب نتیجه آزمایش دو دوز متفاوت است. بر اساس یافته‌ها، دو نوبت واکسن با دوز بالا تا ۶۲ درصد و یک نوبت واکسن با دوز پایین و یک نوبت با دوز زیاد تا ۹۰ درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

پروفسور اندرو پولارد مدیر گروه واکسن آکسفورد و محقق ارشد این پروژه در بیانیه‌ای گفت:

«ما یک واکسن مؤثر داریم که زندگی بسیاری را نجات می‌دهد. ما دریافته‌ایم که یکی از روش‌های دوز مصرفی‌مان ممکن است حدود ۹۰ درصد مؤثر باشد و در صورت استفاده از این روش افراد بیشتری می‌توانند واکسینه شوند.»

به‌گفته اندرو پولارد اگر ابتدا به افراد نیمی از دوز واکسن آکسفورد و یک‌ ماه بعد دوز کامل تزریق شود، افرادتا ۹۰ درصد ایمنی خواهند داشت.

مدیر گروه واکسن آکسفورد موفقیت به‌دست آمده را حاصل کار داوطلبان زیادی که در این آزمایش‌ها شرکت کردند و «تیم پیگیر و با استعدادی از محققان در سراسر جهان» دانست.

پاسکال سوریوت مدیر اجرایی شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا نیز با «نقطه ‌عطف» خواندن مبارزه با پاندمی کرونا با تولید این واکسن، گفت:

«این واکسن در برابر کووید۱۹ بسیار مؤثر خواهد بود و تأثیر فوری بر شرایط اضطراری کنونی بهداشت عمومی خواهد داشت.»

پیش از این، دو واکسن فایزر ـ بیونتک و مدرنا با فن‌آوری‌های دیگری تولید شده‌اند. هر دوی آن‌ها تقریباً ۹۵ درصد کارآیی را گزارش کردند و فایزر ـ بیونتک درخواست مجوز در آمریکا و بریتانیا را داده است.

کشورهای بسیاری برای خرید میلیاردها دوز واکسن با شرکت داروسازی آسترازنکا قرارداد بسته‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا ۳۰۰میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی هشدار دادند بیش از آن‌که واکسن کرونا اهمیت داشته باشد، واکسیناسیون گسترده در همه کشورهای جهان اهمیت دارد.

بر اساس پژوهشی که محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی آمریکا انجام داده‌اند  از هم‌کنون کشورهای ثروتمند جهان میلیاردها دوز واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند و به این ترتیب کشورهای فقیر برای دستیابی به واکسن می‌بایست دست‌کم تا سال ۲۰۲۴ در انتظار بمانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.