ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستفروشان بدون کمک معیشتی باید خانه‌نشین شوند

کمک به دستفروشان تنها به «برخی از آنان» و برای «دو مرتبه» محدود شده و بنیاد مستضعفان درخواست شورای شهر تهران برای کمک دوباره به آنان را بی‌پاسخ گذاشته است.

دستفروشان در روزهای اوج کرونا هم جان‌شان را به خطر انداختند تا سفره‌شان خالی نماند. با اعمال محدودیت‌های تردد که به منظور کنترل همه‌گیری کرونا از شنبه یکم آذر اجرایی شد، آنها هم اجازه کار ندارند و باید در خانه بمانند بدون اینکه از حمایت‌های معیشتی دولت برخوردار شوند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه دوم آذر به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت: تعطیلی دو هفته‌ای تهران شامل منع فعالیت دستفروشان هم می‌شود.

دستفروشان در روزهای اوج کرونا هم در خیابان و مترو بودند، چرا که خانه‌نشینی برای آن‌ها یعنی از دست رفتن اندک درآمدی که می‌تواند حداقل نان سفره را تامین کند.

دولت در موج نخست کرونا حمایت از دستفروشان را وعده کرد. وعده دولت به بنیاد مستضعفان سپرده شد تا به گفته نژاد‌بهرام «طی دو مرحله به برخی دستفروشان کمک کند».

شمار دستفروشانی که مشمول دریافت کمک‌های یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران شدند و همچنین مبلغ پرداخت شده به آن‌ها مشخص نیست اما بنیاد مستضعفان درخواست شورای شهر تهران برای کمک دوباره به دستفروشان را بی‌پاسخ گذاشته است.

نژادبهرام از دولت خواست که «کمک‌های لازم معیشتی و مالی به این افراد» را انجام دهد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته از برنامه دولت برای پرداخت کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور خبر داد. جزئیات این برنامه اما هنوز اعلام نشده است.

الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی هم پس از تائید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شده است. هنوز مشخص نیست دولت که پیشتر با این طرح مخالفت کرده بود، آن را بپذیرد یا نه.

حتی در صورت اجرای هر دو طرح دولت و مجلس به اقشار کم‌درآمد ۱۶۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت خواهد شد که در برابر افزایش هزینه‌ معیشت ناچیز است.

فعالان کارگری وابسته به تشکل‌های حکومتی هفته گذشته گفته بودند که سبد معیشت به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است. مرکز آمار ایران نیز در یک گزارش تائید کرده است که میانگین قیمت‌ها در آبان امسال نسبت به یک‌سال قبل ۴۶,۴ درصد افزایش یافته است.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زنان دستفروش و سختی مضاعف

    زنان دستفروش و سختی مضاعف بین ما کلی زن #دستفروش هست، دقیقا نمی‌دونیم چقدر اما کم نیستن! دنیای دستفروشی برای زنان چطوره؟ زنان دستفروش محیط کار ناامن‌تری دارند. بارها اتفاق افتاده که مامورهای مترو در ازای جمع نکردن بساط و ضبط نکردن اجناسشون، بهشون پیشنهادات نامربوط دادن یا حرفای رکیک زدن. حالا اگر زنان مقاومت کنن، مامورهای مترو شروع به توهین و ضبط اجناس می‌کنن! یعنی مدیرای مترو و شهرداری، مردم و باقی دستفروش‌ها از این ماجرا بی‌خبرن؟ نه! اما کسی از این موضوع حرف نمی‌زنه؛ چونکه اول از همه زنان نگران واکنش خانواده‌هاشونن،اگر اونها متوجه بشن بهشون فشار میارن. اگر هم به مسولان گلایه کنن، اول از همه خودشون مقصر شناخته می‌شن که اصلا چرا اومدن دستفروشی؟ حالا ما به اینهایی که زندگی رو برامون سخت‌تر کردن، می‌گیم مگه دولت شغل بهتری فراهم کرده؟ اگه ما کار نکنیم، دولت آخر ماه خرج دوا و درمون بچه هامون یا کرایه خونه و خوراکمون رو می‌ده؟ کِی به فکر ما بودید که حالا از ما طلبکارید؟ پس یادمون باشه #زنان_دستفروش ظلم مضاعفی رو تجربه میکنن، باید کنار هم باشن و مردهای دستفروش هم ازشون حمایت کنن. @Dastforoushaan