ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده‌هایی که عملی نشد؛ دانش آموز نخبه نابینای گنابادی همچنان در انتظار ورود به دانشگاه

نرگس خدادادی، دانش‌آموز نخبه نابینای گنابادی است که با وجود قبولی با رتبه ۵۰۰ منطقه سه و ۲۲۵۰ کشوری در آزمون سراسری امسال، از ورود به دانشگاه فرهنگیان منع شده است.

نرگس خدادادی، دانش‌آموز نخبه نابینای گنابادی است که با وجود قبولی با رتبه ۵۰۰ منطقه سه و ۲۲۵۰ کشوری در آزمون سراسری امسال، از ورود به دانشگاه فرهنگیان منع شده است. علی‌رغم وعده‌های مسئولان آموزشی کشور از جمله وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رفع موانع قانونی خدمت معلولان در مدارس، این دانش آموز نخبه همچنان در انتظار نتیجه تصمیم اعضای هیأت گزینش آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، برای ورود به دانشگاه است.

نرگس خدادادی درباره چگونگی رد صلاحیتش برای ورود به دانشگاه گفته: «در بخش بینایی‌سنجی من را رد کردند و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد

براساس «شیوه ‌نامه مصاحبه اختصاصی» داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در ماه‌های گذشته از طرف مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش منتشر شده، داوطلبان برای ورود به این دانشگاه نباید به بیماری‌هایی نظیر «نابینایی»، «آکنه و حساسیت پوستی»، «کهیر»، «اختلال در تکلم» و «داشتن جای سوختگی در بدن» دچار باشند.

همچنین از جمله موارد تأکید شده در این شیوه‌نامه، می‌توان به «نداشتن لهجه غلیظ» و «عدم کراهت منظر در صورت و گردن به هر دلیل» اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد مسئولان آموزشی کشور با استناد به همین شیوه نامه و به‌دلیل نابینایی، از ورود نرگس خدادادی به دانشگاه جلوگیری کرده‌اند.

در اواسط آبان‌ماه امسال و به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر ممانعت مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ورود نرگس خدادادی به دانشگاه فرهنگیان و واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اخبار، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر وعده داد تا «در اسرع وقت» موانع قانونی برای ورود این دانش آموز نخبه گنابادی را از سر راه بردارد.

او در توئیت خود نوشته بود: «من هم از دیدن این ویدئو [اشاره به ویدئوی منتشر شده در تسنیم خراسان رضوی از دیدار نماینده گناباد با دانش آموز نخبه] خیلی ناراحت شدم. معلولیت، گر چه محدودیت جسم است، اما ناتوانی نیست. آموزش ‌و پرورش باید از اشتیاق و تمایل عزیزان معلول به خدمت در این نظام استقبال کند. تلاش خواهیم کرد که در اسرع وقت موانع قانونی این کار را برطرف نماییم.»

علی‌رغم گذشت یک‌ماه از این توئیت وزیر آموزش و پرورش و نزدیک شدن به پایان ترم اول در دانشگاه‌ها، این وعده همچنان عملی نشده است.

علی پورسلیمان مدیر مسئول پایگاه خبری - تحلیلی صدای معلم و کارشناس آموزشی اما در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری با اشاره به تناقض‌گویی مسئولان آموزش کشور درباره وجود یا عدم وجود «موانع قانونی» برای ورود نرگس خدادادی به دانشگاه فرهنگیان، گفته: 

«آنچه سبب ابهام در افکار عمومی شده، وجود قانون صریحی است که دستگاه‌های دولتی را ملزم می‌کند بخشی از ظرفیت استخدام خود را به معلولان اختصاص دهند. مسئولان آموزش و پرورش لازم است به افکار عمومی توضیح بدهند که آیا آنچه از آن با عنوان مانع قانونی یاد می‌کنند، آیین‌نامه‌های داخلی این وزارتخانه است و اگر چنین است باید پاسخ بدهند که چطور یک آیین‌نامه داخلی را خلاف آنچه قانون مصوب مجلس به آنها تکلیف کرده، وضع کرده‌اند؟»

او در ادامه گفته: «اگر مرادشان نه یک آیین‌نامه داخلی بلکه ماده قانونی خاص دیگری است که جذب افرادی همچون نرگس خدادی را ناممکن می‌کند، لازم است این تضاد آشکار در امر تقنین را به مرجع اصلی این کار یعنی مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند که هر چه زودتر، بساط این رویه تبعیض‌آمیز برچیده شود.»

نرگس خدادادی پیش‌تر درباره چگونگی رد صلاحیتش برای ورود به دانشگاه علی رغم آمادگی‌اش برای شرکت در مصاحبه حضوری گفته بود: «در بخش بینایی‌سنجی من را رد کردند و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد. یعنی حتی نگذاشتند که من یک‌بار هم که شده توانایی‌ام را در تدریس نشان دهم و بعد درباره من اظهارنظر قطعی کنند.»

رد صلاحیت شدن این دختر نخبه گنابادی برای ورود به دانشگاه در حالی‌ست که طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از معلولان: «دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی را که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.»

همچنین در تبصره یک این ماده قانونی آمده است: «سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی مکلفند سه درصد از مجوزهای استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است نسبت به تخصیص این سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت اقدام و بر رعایت آن نظارت کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.