ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سناتور پرنفوذ دستگاه بایدن: بازگشت آمریکا به برجام مشروط است

نامزد وزارت خارجه دولت بایدن گفته است که از بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تنها در صورتی حمایت می‌کند که برنامه موشکی تهران و حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی‌‌اش در منطقه محدود شود.

نامزد وزارت خارجه دولت بایدن گفته است که از بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تنها در صورتی حمایت می‌کند که برنامه موشکی تهران و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی‌‌اش در منطقه محدود شود.

US Secretary of State John Kerry (L), US Vice President Joseph R. Biden (C) and National Security Adviser Susan Rice listen while US President Barack Obama speaks at the Lincoln Memorial on the National Mall August 28, 2013 in Washington, DC. Obama and others spoke to commemorate the 50th anniversary of the US civil rights era March on Washington where Martin Luther King Jr. delivered his "I Have a Dream Speech". AFP PHOTO/Brendan SMIALOWSKI (Photo by BRENDAN SMIALOWSKI / AFP)
جو بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما معاون رئیس‌جمهوری بود./ BRENDAN SMIALOWSKI / AFPتصویر از

خبرگزاری «رویترز» از کریس کونز نامزد وزارت خارجه دولت آینده بایدن پرسید که آیا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازخواهد گشت. سناتور دموکرات در پاسخ نظر خود را اینگونه بیان کرد:

«صرفا در صورتی که مسیر روشنی برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت از گروه‌های نیابتی باشد.»

جو بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده قرار است ژانویه سال آینده میلادی قدرت را به دست بگیرد. او گفته است که در صورتی که ایران اجرای وظایف و تعهداتش را بی‌چون و چرا از سر بگیرد و با متحدان آمریکا «برای تقویت و تمدید» این وظایف همکاری کند، و همچنین در صورتی که «سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران»  به صورت موثر دفع شود، به برجام باز می‌گردد.

کریس کونز با تاکید بر اینکه حرفهای او صرفا نظر شخصی است و موضع دستگاه سیاسی آمریکا را بازنمایی نمی‌کند گفت:

«پیش از آنکه بخواهم از برجام حمایت کنم، واشنگتن به راهی رو به جلو برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و حمایت از گروه‌های نیابتی نیاز دارد. این‌ها باید همزمان اتفاق بیافتند.»

توافق هسته‌ای ایران و پنج کشور قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۵ و در زمان تصدی باراک اوباما در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا به امضا رسید. اما دولت دونالد ترامپ در مه ۲۰۱۸ این توافق را رها کرد و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را بار دیگر برقرار کرد. ترامپ هدف تحریم‌ها را محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای عنوان کرده است.

توافق هسته‌ای ایران یا برجام برنامه موشکی ایران یا حمایت ایران از شبه‌نطامیان در عراق، لبنان، یمن و سوریه را محدود نمی‌کند.

بازگشت به توافق هسته‌ای پیچیده است و ترسیم راهی برای یک توافق دیگر جهت محدود کردن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران احتمالا اوضاع را مشکل‌تر هم خواهد کرد. ایران اگر حتی مایل به پذیرش این محدودیت‌ها باشد، در برابر آنها خواسته‌های متقابلی خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.