ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کودک بندرعباسی: مأمور شهرداری در برابر التماس من گفت خانه را روی سرتان خراب می‌کنم

دختر خردسالی که مادرش به‌دلیل تخریب سرپناهشان اقدام به خودسوزی کرده، در مقابل دوربین از بی توجهی مأموران شهرداری و تهدید شدن به مرگ توسط آنها پرده برداشته است.

به‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از تخریب سرپناه یک زن و خانواده‌اش در حاشیه شهر بندرعباس توسط مأموران شهرداری، پایگاه خبری «حادثه‌۲۴» که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد، ویدیویی با عنوان «گفت‌وگو با دختر بندرعباسی که خانه‌اش توسط شهرداری تخریب شد.» منتشر کرده که در آن دختر خردسالی که مادرش به‌دلیل تخریب سرپناهشان اقدام به خودسوزی کرده، در مقابل دوربین از بی توجهی مأموران شهرداری و تهدید شدن به مرگ توسط آنها پرده برداشته است.

نمایی از تخریب سرپناه خانواده بندرعباسی

در این ویدئو دختر خردسال بندرعباسی می‌گوید: «[در هنگام تخریب سرپناه] هر چه دستشان را گرفتم و التماس کردم، [مأموران شهرداری] می‌گفتند من کاره‌ای نیستم برو از نفر بعدی بپرس... همه‌ش مرا به همدیگر پاس می‌دادند.»

به‌گفته این کودک بندرعباسی، پس از آنکه مادرش به یکی از مأموران شهرداری گفته «مگر تو بچه نداری که می‌خواهی خانه را روی سرمان خراب کنی؟» این مأمور که ظاهرا مجوزی هم برای تخریب به‌همراه نداشته، این خانواده را تهدید به مرگ کرده است:

«حالا که اینطور گفتی، خانه را روی سرتان خراب می‌کنم، اگر مردید هم به من ربطی ندارد.»

روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد مأموران شهرداری بندرعباس، در حال تخریب سرپناه محقر یک خانواده ساکن حاشیه این شهر هستند. در این فیلم زن سرپرست خانوار که منزلش در حال تخریب بود، پس از آنکه نتوانست مانع از ویران شدن سرپناه خانواده‌اش به‌دست مأموران شهرداری شود، خود را به آتش کشید.

به‌گفته مسئولان بهداشتی بندرعباس، این زن اکنون با ۱۷ درصد سوختگی در بیمارستان بستری شده است.

به‌دنبال اقدام به خودسوزی این زن و بالا گرفتن انتقادها از عملکرد شهرداری بندرعباس در تخریب آلونک این زن حاشیه نشین، عباس امین‌زاده، شهردار بندرعباس اعلام کرد: «زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد.»

فریدون همتی، استاندار هرمزگان اما وعده داده که با عاملان «این تصمیم نادرست و غیراصولی»، برخورد جدی خواهد شد.

در همین ارتباط علی صالحی، رییس کل دادگستری استان هرمزگان هم روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه با حضور در بیمارستان از این زن عیادت کرده است.

صالحی در جریان این عیادت وعده داده همه خدمات بیمارستانی برای فرد مصدوم، رایگان خواهد بود و باید طول درمان او نیز به صورت کامل طی شود.

او همچنین گفته: «به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضایی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود. آنچه در مورد تخریب محل سکونت این خانم در بندرعباس رخ داده و نوع و شیوه عملکرد مسئولین و کارکنان شهرداری و نحوه برخورد با آنچه از سوی آنها غیرقانونی خوانده شده است، به طور دقیق در دست بررسی است.»

به‌موجب اصل ۳۱ قانون اساسی ایران «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.»

علی‌رغم تأکید قوانین داخلی ایران بر تامین مسکن برای شهروندان اما سال‌هاست داشتن سرپناه نه تنها به عنوان یک حق برای افراد جامعه بلکه به عنوان معضلی لاینحل مطرح بوده و بسیاری از افراد به دلایل گوناگون از جمله گران بودن زمین و مسکن و عدم توانایی برای خرید، از آن محروم هستند.

بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی منابع رسمی در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در اطراف شهرهای بزرگ در سراسر ایران ساکن هستند. به‌ عبارت دیگر به طور میانگین از هر چهار نفر ایرانی، یک نفر در سکونت‌گاه غیررسمی سکونت دارد و از حق داشتن سرپناه امن محروم است.

طبق بند یازدهم از میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی-‌اجتماعی و فرهنگی که ایران نیز از امضا کنندگان آن است، کشورهای‌ طرف‌ این‌ میثاق متعهد شده‌اند تا تمامی امکانات «سطح‌ زندگی‌ کافی» از جمله مسکن را برای شهروندان خود فراهم آورند.

به‌ علت اتخاذ نشدن سیاست‌های مناسب برای تأمین حق سرپناه در ایران در حال حاضر همه کلان‌شهرهای ایران با معضل حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.