ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد

این طرح در حالی در مجلس اعلام وصول شد که بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان نگران افزایش تبعیض هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از اعلام وصول طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

سیستان و بلوچستان بزرگ‌ترین استان ایران از لحاظ وسعت جغرافیایی است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) محسن دهنوی، از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۸ آبان، از اعلام وصول چند طرح، از جمله طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان خبر داد.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس «طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور و طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان نیز به صورت عادی اعلام وصول شد».

این اولین بار نیست که موضوع تفکیک استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران مطرح می‌شود، اما هر بار به دلیل مخالفت گسترده مردم و نمایندگان استان مسکوت مانده است. استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های محروم با شاخص توسعه انسانی بسیار پایین است.

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده سابق ایران‌شهر در مجلس شورای اسلامی، از جمله مخالفان طرح تفیک استان سیستان و بلوچستان بود که یکپارچگی هویتی یکی را از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان برای تقسیم استان می‌دانست. به گفته امینی‌فرد در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در سال ۱۳۹۷، دلیل مخالفت نمایندگان با تقسیم‌های متوالی کشور این است که همگونی برخی از مناطق کشور سبب اختصاص امکانات بیشتری به آنها می‌شود.

سعیده خاشی، فعال سیاسی اهل سیستان و بلوچستان، ۱۷ تیر ۹۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در باره این طرح گفت:

«طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان بارها و بارها مطرح می‌شود اما هیچ‌گاه شاهد ارائه طرحی حقیقی، مستند و مبتنی بر پژوهش نبوده‌ایم. استان‌های همجوار سیستان و بلوچستان که تقسیم استان در آنها انجام شده به عنوان نسخه موفق همواره مطرح می شوند، اما در کنار آن شاهد نسخه‌ای ناموفق همچون الصاق برخی مناطق بلوچستان به کرمان بودیم که هیچ وقت برایشان توسعه را فراهم نکرد و حتی شاهد توسعه نیافتگی و فقر در این منطقه هستیم.»

طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان نگرانی‌های متعددی برای ساکنان این استان به همراه دارد، از حذف نام «بلوچستان» گرفته تا تخصیص امکانات بیشتر به برخی مناطق و شدت گرفتن تبعیض. امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه ۲۷ بهمن ۹۷ از دولت خواست به جای تقسیم استان، به فکر رفع تبعیض‌ها باشد.

خردادماه سال جاری نیز کارزاری به نام «نه به تقسیم استان سیستان و بلوچستان» در وب‌سایت «کارزار» مردم استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت که تنها در مدت یک‌ماه بیش از ۱۱ هزار نفر آن را امضا کردند.

  • این خبر با اطلاعات تازه به روز شد.
  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ****

    حالا اینها میخواهند اونجا اختلاف بندازن بین محلی ها مثل بازی شیعه و سنی که در منطقه ابداع کردن امثال ج.ا دزد فاسد تا اینجا حالا ممکنه بپرسید دیوانه شدی سایتهای سپاه ادم خور و .... بستی به کامنت و فحش خیر وضعیت به گونه ای هست که یا ج.ا باید سقوط کند یا کل مردم بمیرن با این سیستم فشل یا باید ج.ا نباشد یا ما از دو حالت خارج نیستت