ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران تزریق گاز هگزا فلورید به سانتریفیوژهای پیشرفته خود را آغاز کرده است

خبرگزاری رویترز این خبر را بر اساس نسخه‌ای از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده اعلام کرد.

ایران تزریق «هگزافلوراید اورانیوم» به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m تاسیسات هسته‌ای نطنز را آغاز کرده است. خبرگزاری رویترز این خبر را بر اساس نسخه‌ای از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده، اعلام کرد. جزئیات بیشتری از این گزارش هنوز منتشر نشده است.

سانتریفیوژهای IR6 در تاسیسات غنی‌سازی نطنز. در حال حاضر ۶۰ سانتریفیوژ IR6 در نطنز وجود دارد

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه ۲۱ آبان/ ۱۲ نوامبر با استناد به نسخه‌ای از گزارش تازه آژانس اتمی گزارش داده بود که ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را در زیر زمین در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده، اما در آن زمان هنوز به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق نکرده بود.

مهم‌ترین رکن غنی‌سازی اورانیوم در ایران تأسیسات هسته‌ای نطنز است. «نیویورک تایمز» به نقل از چهار مقام کنونی و سابق ایالات متحده گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته یک روز بعد از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشستی در کاخ سفید از مشاوران ارشد خود پرسیده بود که آیا امکانی برای اقدام علیه سایت‌های هسته‌ای مهم ایران در هفته‌های آتی وجود دارد یا نه. این گزارش می‌گوید مشاوران ارشد ترامپ از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا او را از این تصمیم منصرف کرده‌اند.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران می‌تواند صرفاً با سانتریفیژهای نسل اول به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر سال جاری بخشی از تأسیسات روزمینی این سایت دچار آتش‌سوزی شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در آن زمان اعلام کرده بود حادثه در سیلویی اتفاق افتاد که در آن سانتریفیوژهای نسل جدید برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اورانیوم غنی‌شده بر اساس دستور علی خامنه‌ای تولید می‌‌شد. شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که به دلایل حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز پی برده اما آن را فعلاً به سبب ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کند. خبرهای تأیید نشده‌ای مبنی بر شناسایی چند نفر که در این خرابکاری دست داشتند، منتشر شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت احتمال داده بود که «عناصر داخلی» در انفجار دست داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات که نام او افشا نشده گزارش داده بود که ایران در تأسیسات زیرزمینی تازه‌ای در نطنز احداث دو آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 و IR-6 را هم آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.