ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بحرین برای اولین بار در اسرائیل

عبداللطیف الزیانی با نتانیاهو و پمپئو در اسرائیل نشست سه‌جانبه برگزار خواهد کرد. شورای وزیران اسرائیل به‌تازگی توافق این کشور و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط را تصویب کرد.

در حالی‌که کابینه اسرائیل به‌تازگی توافق این کشور و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط را تصویب کرده است عبداللطیف الزیانی، به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه بحرین به‌شکل رسمی به اسرائیل می‌رود.

واشنگتن دی سی، آمریکا - ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، عبداللطیف بن راشد الزایانی وزیر خارجه بحرین و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات در مراسم امضای توافق چهار کشور موسوم به «توافق ابراهیم» در کاخ سفید.ـ عکس از shutterstock

عبداللطیف الزیانی وزیر امور خارجه بحرین چهارشنبه ۱۸ نوامبر / ۲۸ آبان وارد اسرائیل می‌شود تا علاوه بر دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در اسرائیل به‌سر می‌برد، از برخی نواحی اسرائیل نیز دیدن کند.

این نخستین سفر علنی یک مقام بلندپایه بحرین به اسرائیل به‌شمار می‌رود.

به‌گفته رسانه‌های اسرائیل در این سفر، الزیانی، نتانیاهو و پمپئو نشست مشترکی برگزار خواهند کرد.

پیمان صلح و دوستی بین دو کشور است در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری به‌طور رسمی امضا شد و پارلمان و دولت اسرائیل نیز آن را به طور نهایی تصویب کردند.

پیش از بحرین، امارات متحده عربی روابط خود را با اسرائیل عادی کرد. این رویداد بخشی از برنامه دیپلماتیک بزرگتری است که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تدارک دیده بود. ترامپ توافق این سه کشور را یک «دستاورد تاریخی» توصیف کرد.

خبر دیدار عبداللطیف الزیانی از اسرائیل، هفته پیش در سخنرانی گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل اعلام شده بود.

توافق اخیر یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که امارات متحده عربی به عنوان اولین کشور حاشیه خلیج تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل گرفت.

شورای وزیران اسرائیل، یکشنبه ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان با اکثریت آرا توافق این کشور و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط و برقراری روابط دیپلماتیک را تصویب کرد تا وارد مرحله اجرایی شود.

براساس این مصوبه برقراری روابط بین دو طرف شامل به‌رسمیت شناختن حاکمیت هر یک از طرفین، حق زندگی در صلح و امنیت، انصراف از خشونت، و همچنین ایجاد روابط دوستی و همکاری و حل‌وفصل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز است.

بحرین چهارمین کشور پس از امارات، اردن در سال ۱۹۹۴ و مصر در سال ۱۹۷۹ است که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار می‌کند. سودان نیز پس از این کشور روابط خود با اسرائیل را عادی کرد.

بنیامین نتانیاهو برقراری روابط عادی با بحرین، امارات و سودان را «دستاوردی بزرگ برای اسرائیل» دانست و گفت این اقدام در نتیجه تلاش‌های مداوم دولتش در طی سال‌های گذشته «برای گسترش دایره صلح و تحقق صلح حقیقی» انجام شده است.

بسیاری از فلسطینی‌ها نگران هستند که عادی‌سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل موجب شود که فشارها بر اسرائیل برای عقب‌نشینی از سرزمین‌های اشغالی کاهش یابد و دولت اسرائیل از پذیرش دولت فلسطینی سر باز بزند.

هنوز روشن نیست که آینده بحران فلسطین و اسرائیل با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا به کجا خواهد کشید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.