ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه۲۰ سه برابر بیشتر از کمک به یمن سلاح به عربستان فروخته

سازمان خیریه آکسفام می‌گوید کشورهای گروه ۲۰ از زمان دخالت عربستان سعودی در جنگ یمن، ۱۷ میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخته‌اند اما تنها یک سوم این مبلغ را به‌عنوان کمک انسانی به یمن داده‌اند.

با نزدیک شدن اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی، سازمان خیریه آکسفام در گزارشی گفته است کشورهای عضو این گروه از سال ۲۰۱۵ که عربستان سعودی دخالت خود در جنگ یمن را آغاز کرد ۱۷ میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخته‌اند در حالی‌که تنها یک سوم این مبلغ به یمن کمک‌های بشردوستانه کرده‌اند.

یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو
یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو

آکسفام گزارش جدید خود را سه‌شنبه ۱۷ نوامبر / ۲۷ آبان منتشر کرد. اسوان کمال، از اعضای آکسفام در این‌باره به الجزیره گفت:

«در حالی یمن وارد ششمین سال درگیری خود می‌شود ۸۰ درصد از ۳۰ میلیون نفر مردم فقیر این کشور به کمک نیاز دارند. دیدن این سطح از تجارت بسیار تکان‌دهنده است. ما همان‌طور که برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنیم، شاهد کاهش چشمگیر سطح بودجه کمک‌های بشردوستانه هستیم. باید از رهبران جهان بخواهیم مسئولیت خود را بپذیرند و از نشست این هفته گروه ۲۰ استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که در مورد بودجه بشردوستانه گفت‌وگوهای کافی انجام شده است.»

گزارش آکسفام در حالی منتشر می‌شود که رهبران گروه ۲۰ برای اجلاس هفته جاری به میزبانی عربستان سعودی آماده می‌شوند.

در حالی که برخی از کشورهای اروپایی فروش سلاح به ریاض را متوقف کرده‌اند، اما بسیاری از اعضای گروه ۲۰ همچنان به این کشور سلاح می‌فروشند. براساس آمار مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری)، عربستان سعودی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ با وارد کردن ۱۶,۹ میلیارد دلار سلاح و صرف ۴,۹ میلیارد دلار از این مبلغ برای خرید تسلیحات اروپایی، بیشترین واردکننده سلاح در جهان بود.

در مارس ۲۰۱۵، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با هدف مقابله با شورشیان شیعه حوثی همسو با ایران و بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی، دولت به‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی، بمباران هوایی یمن را آغاز کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر به‌دلیل حملات هوایی ائتلاف عربی به یمن که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان در بیمارستان‌ها، مدارس و بازارها شده است، از این ائتلاف انتقاد کرده و از دولت‌های غربی خواسته‌اند صادرات سلاح به عربستان سعودی و متحدانش را متوقف کنند.

به گفته آکسفام، «در هر ۱۰ روز یک حمله هوایی» به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، چاه‌ها و مخازن آب در طول جنگ یمن انجام شده است.

آکسفام گفته است:

«شیوع ویروس کرونا فقط شرایط وخیم را بدتر کرده است. با وجود این تنها ۴۴ درصد بودجه امسال سازمان ملل برای در دسترس قرار دادن آب پاکیزه، غذا و مراقبت‌های پزشکی از آسیب‌پذیرترین افراد در یمن، تأمین شده است.»

همچنین بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمله ۱۲ هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند. طبق گزارش برنامه جهانی غذا در سازمان ملل، ۲۴ میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، در حالی که ۲۰ میلیون نفر در وضعیت ناامن غذایی قرار دارند و با قحطی روبه‌رو هستند.

درگیری‌های نظامی یمن در منطقه به‌عنوان جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران، دو رقیب اصلی ارزیابی می‌شود. ریاض مذاکرات غیررسمی برای آتش‌بس با حوثی‌ها را اواخر سال گذشته آغاز کرد زیرا در تلاش است تا از این جنگ پُرهزینه خارج شود.

با این حال، افزایش درگیری‌ها در هفته‌های اخیر، به‌رغم برقراری آتش‌بس با حمایت سازمان ملل، ده‌ها نفر را در بندر حدیده به کشتن داد. این بندر به‌عنوان محل اصلی ورود کالاها و کمک‌های بشردوستانه به یمن محسوب می‌شود.

به‌گفته اسوان کمال، آن‌چه یمنی‌ها به آن نیاز فوری دارند «صلح فراگیر و آتش‌بس فوری» است.

محسن صدیقی، مدیر آکسفام در یمن نیز گفت:

«مردم یمن که سال‌ها دچار مرگ، آوارگی و بیماری شده‌اند  به کمک اعضای قدرتمند جامعه بین‌المللی نیاز دارند تا همه طرفین درگیری‌ را گرد هم آورند تا با آتش‌بس فوری در کشور موافقت شده و به مذاکرات متعهد برای دستیابی به صلح پایدار بازگردند.»

صدیقی افزود:

«کسب میلیاردها دلار سود از صادرات سلاح که به درگیری‌ها دامن می‌زند در کنار تأمین کمک ناچیز به یمن، غیراخلاقی و ناهمگون است. ثروتمندترین ملت‌های جهان نمی‌توانند سود خود را بالاتر از مردم یمن قرار دهند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.