ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دفاع افغانستان: نیروهای خارجی کاملاً بیرون نخواهند رفت

با تغییرات جدید در پنتاگون، ترامپ می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج کند. سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید از این بابت نگرانی وجود ندارد.

در پی انتشار خبر درباره برنامه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای خارج کردن دو هزار سرباز آمریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید از این بابت نگرانی وجود ندارد و ممکن است حتی شمار نیروهای خارجی در کشور افزایش یابد.

سربازان ارتش آمریکا ـ عکس از shutterstock

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، سه‌شنبه ۱۷ نوامبر / ۲۷ آبان در هنگام ارائه برنامه‌اش به مجلس نمایندگان این کشور با اشاره به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت:

 «این نیروها به‌طور کامل از افغانستان خارج نمی‌شوند. احتمال این که شمار نیروهای خارجی کاهش و یا افزایش یابد، وجود دارد.»

خالد افزود در مورد خارج شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان نگرانی وجود ندارد:

«اگر هم نیروهای خارجی به‌شکل کامل ازافغانستان خارج شوند، نیروهای افغان ۹۶ درصد عملیات‌ را خود برعهده دارند و تنها در چهار درصد به پشتیبانی هوایی نیروهای خارجی نیاز دارند.»

نیویورک تایمز روز گذشته، دوشنبه ۱۶ نوامبر / ۲۶ آبان گزارش داد که قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، دستور خروج هزاران سرباز این کشور از افغانستان، عراق و سومالی را پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش و تا ماه ژانویه سال آینده، صادر کند.

براساس این گزارش، ترامپ با وجود مخالفت مقام‌های بلندپایه نظامی آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را از چهار هزار و ۵۰۰ نفر به دو هزار و ۵۰۰ نفر و شمار سربازان آمریکایی در عراق را هم از سه هزار، به دو هزار و ۵۰۰ نفر، کاهش دهد.

این گزارش‌ یک هفته پس از پاکسازی مقام‌های ارشد پنتاگون و جایگزینی آن‌ها توسط وفاداران به ترامپ منتشر می‌شود.

گفته می‌شود که تغییرات در پنتاگون در راستای برنامه ترامپ برای عملی کردن وعده بازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور است. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اولویت‌های برنامه رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شد.

دوشنبه هفته گذشته، دو روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین آمریکا اخراج شد. ترامپ، کریستوفر میلر را جایگزین اسپر کرد. میلر در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان مأمور نیروهای ویژه در مرحله نخست سرنگونی طالبان خدمت می کرد.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا، گفت یک «عقب‌نشینی عجولانه» با مخالفت متحدان ایالات متحده روبه‌رو خواهد شد و کسانی را که می‌خواهند به آمریکا آسیب برسانند خوشحال خواهد کرد:

«عواقب خروج زودرس آمریکا حتی از عقب‌نشینی باراک اوباما از عراق در سال ۲۰۱۱، که به ظهور داعش و دور جدید تروریسم جهانی دامن زد، بدتر خواهد بود.»

با این حال برخی از تحلیلگران می‌گویند معلوم نیست که این دستور به همان سرعتی که ترامپ می‌خواهد اجرا شود و او بتواند وعده خود را برای پایان دادن به «جنگ‌های بی پایان» آمریکا عملی سازد.

برخی نیز با توجه به اوضاع شکننده افغانستان از این تصمیم ترامپ انتقاد می‌کنند و می‌گویند کاهش شمار سربازان آمریکایی پیش ازاین مشروط به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات میان هیئت افغانستان و طالبان در دوحه و همچنین کاهش خشونت‌ها در افغانستان بود، درحالی که در ماه‌های اخیر خشونت‎ها در افغانستان تا ۵۰ درصد افزایش یافته‌ است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان شنبه ۱۴ نوامبر / ۲۴ آبان در دیدار با شماری از فعالان حقوق زنان در هرات گفت آزادی زندانیان گروه طالبان به‌منظور برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در کشور بی‌نتیجه بوده است.

عبدالله با اشاره به مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر نیز گفت «در این مذاکرات پیشرفتی صورت نگرفته است».

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان در این‌باره گفت هیچ اراده‌ای در نزد طالبان برای «صلح و کاهش خشونت» دیده نمی‌شود. او با بیان این‌که مطمئن نیست که مذاکرات صلح به نتیجه برسد، تأکید کرد که هیچ نشانه‌ای برای صلح در نزد حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای طالبان نیز دیده نمی‌شود.

به گفته او، هنوز مراکز آموزش و حمایت از گروه طالبان در کویته، میرانشاه، کراچی و لاهور پاکستان فعال است و مجروحان این گروه در این مراکز درمان می‌شوند.

مارک اسپر، وزیر دفاع برکنارشده آمریکا نیز پیش از این گفته بود که طالبان شرایط عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی را تأمین نکرده‌اند.

خبرهای مربوط به خروج نظامیان آمریکا از افغانستان در حالی منتشر شده است که نشست اهداکنندگان بین‌المللی کمک به افغانستان در ژنو قرار است تا یک هفته دیگر برگزار شود.

رویترز ۳ نوامبر / ۱۲ آبان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده بود که اهداکنندگان کمک به افغانستان احتمالاً شرایط اهدای کمک‌ها را به‌دلیل فساد موجود سخت‌‌تر خواهند کرد. همچنین تغییر عمده در کمک‌های بین‌المللی به افغانستان احتمالاً بازنگری‌ کمک‌ها از هر چهار سال یک بار به هر سال است.

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این‌باره گفت جامعه بین‌المللی «۱۰ شرط» تازه برای ادامه کمک به افغانستان، به دولت و طالبان پیشنهاد کرده است.

اتمر روز گذشته، دوشنبه ۱۶ نوامبر / ۲۶ آبان در مجلس نمایندگان بر ضرورت کمک‌های بین‌المللی به افغانستان تأکید کرد و افزود با توجه به شرایط تازه، خطر این‌که جامعه بین‌المللی ناتوانی خود را در حمایت از افغانستان نشان دهد، وجود دارد.

او جزئیاتی از۱۰ شرط ابلاغ‌شده به دولت افغانستان و طالبان ارائه نکرد.

عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت دارایی افغانستان نیز اعلام کرد که بحث و تمرکز اصلی در نشست ژنو بر مسایلی مانند حمل و نقل، انرژی، آموزش و پرورش، بهداشت و کشاورزی خواهد بود.

ارغندیوال گفت افغانستان خواستار مصرف ۶۵ درصد کمک‌های بین‌المللی از طریق بودجه ملی خود است. در حال حاضر ۴۹ درصد کمک‌های بین‌المللی از طریق بودجه ملی به مصرف می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    خوب یه مورد مهمتر اینجا این تبلیغات ج.ا که نیروها از عراق و... خارج شدن خوب اگر خارج شدن عراق و افغانستان ۱ ساعت هم نمیتوانند امنیت کشورشونا تامین کنن میشود مرکز شبیه نظامی ها و رهزنان بیشتر تبلیغاتی هست که ج.ا میکند چون اگر نیروهای امریکا خارج بشن یک ناامنی دائم العمر خواهد داشت در مرزهای ایران اگر به فکر امنیت باشد یا یک چماق جدید به اسم امنیت بر سر مردم این نیروهای خروجشون به ضرر ایران هم هست آخه ایران که توان نظامی ندارد همش هارت و پورت