ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اکبر طبری از زندان اوین: در منزل صادق لاریجانی دستگیر شدم، همراه با درگیری

گروه موسوم به ۵۰ نفر یار دیرین رئیس وقت قوه قضائیه را سر سفره او بازداشت کردند. نیروهای حفاظت آملی لاریجانی مقاومت کردند. کار به درگیری کشید.

اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه که به اتهام ارتشاء، زمین‌خواری و فساد به ۵۸ سال و ۹ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده است اعلام کرد که در ضیافت ناهار صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت در شهر آمل همراه با درگیری بین نیروهای حفاظت آملی لاریجانی و گروه موسوم به «۵۰ ‌نفر» بازداشت شده است.   

اکبر طبری، معاون پیشین دفتر اجرایی رئیس قوه قضاییه
اکبر طبری، معاون پیشین دفتر اجرایی رئیس قوه قضاییه

در جلسات دادگاه پر سر و صدای اکبر طبری و همدستانش نامی از صادق آملی لاریجانی، رئیس وقت قوه قضائیه و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت آورده نشد. اکنون اکبر طبری در نامه‌ای که به روزنامه شرق نوشته از نحوه بازداشت خود پرده برداشته است. طبری در بخشی از این نامه می‌نویسد:

«در حالی‌که در خارج از حوزه قضائی تهران و در شهرستان آمل ناهار میهمان منزل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و منصوب مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی بودم، در منزل ایشان توسط گروه ۵۰ ‌نفره - که موجب درگیری با نیروهای حفاظتی حضرت آیت‌الله آملی‌ لاریجانی قرار گرفت – بازداشت شدم.»

طبری در ادامه این سطرها می‌نویسد:

«ساعت سه ‌و نیم شب توسط بازپرس رسیدگی‌کننده پرونده که در آن شب در بند ۲ الف بازداشتگاه منتظرم بود، تفهیم اتهام [شدم] که در تاریخ تشکیل بیش از ۱۰۰ ساله عدلیه در آن ساعت شب سابقه نداشته است. [مرا] روانه سلول انفرادی نموده لذا شاکی عمومی و سازمان اطلاعات سپاه پس از ۱۵ ماه (...) هیچ‌یک از ادله اثبات اتهام یا جرم را ارائه ننمودند. بلکه تنها گناه این‌جانب این است که ۲۰ سال خدمت صادقانه در قوه قضائیه، مدیری لایق، توانمند و پاکدست بوده‌ام.»

اکبر طبری و همدستانش در دادگاه‌هایی موسوم به «رسیدگی به مفاسد اقتصادی» محاکمه شدند. در کنار او رسول دانیال‌زاده، که از او به عنوان «ابر بدهکار» نظام بانکی و «سلطان فولاد» نام برده می‌شود، بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه هم در جلسات دادگاه حاضر بودند.

پرونده فساد طبری ۲۱ متهم داشت اما نامی از مسئولان دولتی و قوه قضائیه نیامده بود و فرزند مدیرکل سابق اطلاعات و رئیس پیشین دانشگاه آزاد مازندران هم متهم فراری این پرونده بود. اکبر طبری در دومین جلسه دادگاه گفته بود:

«من با مشایخ و نجفی مانند سه ‎برادر بودیم، اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل ‎لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کند. این ‎رفاقت است.»

یکی از جلوه‌های این رفیق‌بازی‌ها این بود که صادق آملی لاریجانی بعد از بازداشت طبری در نامه‌ای به خامنه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود به او اجازه دهد ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را وابگذارد و به نجف بازگردد. این نامه در رسانه‌ها به عنوان قهر آملی لاریجانی از علی خامنه‌ای درک شده بود.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل وقت درباره ارتباط طبری با آملی لاریجانی و هاشمی شاهرودی گفته بود به سختی می‌توان ارتباط آن‌ها با هم را ثابت کرد: 

«این از مشکلات  اساسی ما در برخورد با فساد است چرا که با زحمت زیاد می‌توان محقق شدن جرم را تشخیص داد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    این از معجزات جمهوری اسلامیه که طرف سالیانی مشغول به چپاول بوده حسب اتفاق یقشو گرفتن بعد یه مدت چنان تطهیرش می کنن که می یاد تو تلویزیون به عنوان کارشناس اخلاق و فرهنگ برنامه اجرا می کنه *