ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله مرگبار در اتیوپی: ۳۴ غیرنظامی کشته شدند

در اتیوپی یک گروه مسلح به اتوبوس غیرنظامیان حمله کرد و جان ۳۴ تن را گرفت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را نپذیرفته اما منابع محلی «انگیزه‌های قومی» را عامل این رویداد می‌دانند.

در حمله گروهی از مردان مسلح به یک اتوبوس در منطقه‌ای واقع در غرب اتیوپی دست‌کم ۳۴ نفر کشته شدند.  کمیسیون حقوق بشر اتیوپی اعلام کرده احتمال می‌رود شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

کمیسیون ملی حقوق بشر اتیوپی روز یکشنبه ۱۵ نوامبر/ ۲۵ آبان در بیانیه‌ای با اعلام خبر کشته شدن دست‌کم ۳۴ نفر در حمله به اتوبوسی که از وونبرا به سمت چاگنی در حال حرکت بود، گفت «احتمالا در ساعات آینده بر تعداد کشته شدگان افزوده می‌شود.»

این کمیسیون همچنین از حملات دیگری در نیمه‌شب گذشته و هدف قراردادن غیرنظامیان در این منطقه خبر داد.

تاکنون اطلاعاتی در باره عاملان این حمله منتشر نشده است اما منابع محلی گفته‌اند که خشونت‌های شب گذشته علیه غیرنظامیان در منطقه «بنیشانگول-گوموز» ارتباطی با عملیات نظامی دولت فدرال بر ضد معارضان قوم تیگرای در شمال این کشور ندارد.

درگیری نظامی میان نیروهای دولتی و «حامیان جنبش آزادیبخش مردم» که کنترل منطقه تیگرای را در دست دارد، از چهارم نوامبر آغاز شده و صدها نفر را کشته و بیش از ۲۰ هزار غیرنظامی را آواره و ناچار به فرار به سودان، کشور همسایه کرده است.

با اینکه دولت اتیوپی تا به حال جزئیاتی در باره عاملان حمله به غیرنظامیان منتشر نکرده اما شبکه خبری الجزیره به نقل از سیاستمداران «انگیزه‌های قومی» را علت خشونت‌ها در این منطقه و حمله به غیرنظامیان گزارش کرد.

 دانیل بکله، رئیس کمیسیون حقوق بشر اتیوپی هم از مقام‌های دولتی خواست با مداخله فوری و با همکاری یکدیگر و با مشورت با جامعه محلی استراتژی امنیتی منطقه ای را دوباره به گونه‌ای طراحی کنند که بتواند جلوی این حملات را بگیرد.

ابی احمد نخست‌وزیر دولت فدرال اتیوپی اکتبر امسال حملات خشونت‌بار به غیرنظامیان را به «مهاجمان مسلح و آموزش دیده در سودان» منتسب کرده و از دولت سودان خواسته بود به ثبات در منطقه احترام بگذارد.

سازمان عفو بین‌الملل ۱۲ نوامبر در یک گزارش از رخ دادن فاجعه هولناک در جنوب غربی تیگرای که محل درگیری نظامیان دولت مرکزی با جدایی‌طلبان است، خبر داد و نوشت: احتمالاً صدها غیرنظامی با ضربات چاقو کشته شدند. این سازمان اما اعلام کرد که نتوانسته به صورت مستقل این رویداد را تائید کند ولی به نقل از شاهدان عینی جنگجویان وفادار به رهبران محلی تیگرای را عامل این کشتار خواند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هم در پیوند با این موضوع نسبت به در خطر بودن جان غیرنظامیان در منطقه تیگرای ابراز نگرانی کرده است. تیگرا یکی از ایالات‌های نیمه خودمختار در اتیوپی است که رهبران آن با ابی احمد، نخست وزیر این کشور دچار اختلاف شده‌اند.

پس از آشکار شدن اختلاف جنبش آزادی بخش مردم که کنترل این منطقه را در دست دارد با نخست‌وزیر، دولت مرکزی رای به برکناری رهبران این ایالت داد و در چهارم نوامبر جنگنده‌های ارتش اتیوپی به این منطقه اعزام شدند.

اختلافات رهبران تیگرای و دولت فدرال پس از آنکه از آن‌که ایالت تیگرای برخلاف نظر دولت فدرال، انتخابات خود را در ماه سپتامبر برگزار کرد، شدت گرفت. دولت به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا انتخابات را به تعویق انداخته بود.

نمایندگان پارلمان اکتبر امسال رأی به تعلیق رهبران تیگرای دادند و یک دولت موقت جدید را به جای آن‌ها منصوب کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.