ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل: آزادی نسرین ستوده را تضمین کنید

۱۴ کارشناس سازمان ملل خواستار لغو دائمی محکومیت نسرین ستوده و آزادی «دست‌کم موقتی» سایر زندانیانی شدند که به شکلی خودسرانه محکوم و بازداشت شده‌اند و اکنون خطر ابتلا به کووید-۱۹ آنها را تهدید می‌کند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران و ۱۳ کارشناس دیگر این سازمان ضمن «مثبت» خواندن آزادی موقت نسرین ستوده، خواستار لغو دائمی محکومیت این وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر و آزادی «دست‌کم موقتی» سایر زندانیانی شدند که به شکلی خودسرانه محکوم و بازداشت شده‌اند و اکنون خطر ابتلا به کووید-۱۹ در زندان‌های جمهوری اسلامی آنها را تهدید می‌کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

جاوید رحمان و ۱۳ کارشناسان دیگر سازمان ملل روز جمعه ۲۳ آبان/ ۱۳ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از مرخصی نسرین ستوده استقبال کردند و آن را «نخستین گام مثبت» دانستند.

آنها در عین حال از مقامات ایران خواسته‌اند تا محکومیت‌های این مدافع حقوق بشر را لغو و آزادی دائمی او را تضمین کنند.

نسرین ستوده در اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان ۱۲ سال محکومیت او قابلیت اجرا دارد. اتهام‌های او مربوط به وظایفی است که به عنوان وکیل در دفاع از موکلانش از جمله «دختران خیابان انقلاب» ایفا کرد. این وکیل و مدافع حقوق بشر در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به زندان منتقل شد.

پس از سپری شدن حدود ۱۹ ماه از دوران حبس نسرین ستوده، رضا خندان، همسر او هفته گذشته در تاریخ ۱۷ آبان/ هفتم نوامبر خبر داد که مقامات زندان با مرخصی درمانی ستوده به خاطر ابتلای او به مشکلات قلبی ناشی از اعتصاب‌ غذای طولانی موافقت کرده‌اند.

چهار روز پس از آزادی، تست کرونای نسرین ستوده مثبت اعلام شد.

روز جمعه با گذشت یک هفته پس از آزادی ستوده، ۱۴ کارشناس سازمان ملل از جمله جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه وضعیت حقوق بشر در امور ایران، ماری لاولر، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر، ملیسا اوپرتی، کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران و تعدادی دیگر از کارشناسان برجسته این سازمان، بیانیه خود را صادر کردند.

کارشناسان سازمان ملل نسبت به سلامتی این مدافع حقوق بشر و «احتمال زیاد ابتلای او به کووید-۱۹ در زندان» ابراز نگرانی کرده‌اند:

«گزارش‌ها مبنی بر ابتلای خانم ستوده به کووید-۱۹ شدیدا نگران کننده است. ما چندین بار احتمال این خطر را به دولت ایران هشدار داده بودیم. اکنون ما از مقامات ایران می‌خواهیم تضمین کنند که خانم ستوده می‌تواند بدون محدودیت به مراقبت‌های درمانی که وی بابت بیماری زمینه‌ای و همین‌طور کووید-۱۹ نیاز دارد، دسترسی داشته باشد.»

جاوید رحمان و ۱۳ کارشناس دیگر سازمان ملل ضمن «خودسرانه و غیرقانونی» خواندن محکومیت و مجازات زندان نسرین ستوده تأکید کردند:

«ما مجدداً می‌گوییم که مقامات ایرانی باید فوراً محکومیت‌های او را لغو، پرونده‌ وی را مطابق با استانداردهای بین‌المللی بازبینی و آزادی‌اش را در طی این بازبینی تضمین کنند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین درباره وضعیت شیوع کرونا در زندان‌های ایران ابراز نگرانی کردند و ابتلای ستوده به کووید-۱۹ را مهر تأییدی بر «واقعی بودن خطر» برای زندانیان توصیف کردند. بر همین اساس آنها خواستار «آزادی دست‌کم موقتی» تمام کسانی شدند که خودسرانه بازداشت شده‌اند تا خطر ابتلای آنها به کووید-۱۹ در زندان کاهش یابد.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، در گزارشی ۲۶ صفحه‌ای اعلام کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی فشار بر مدافعان حقوق بشر ایرانی به طرزی کم‌سابقه‌ فزونی یافته، به ‌نحوی که اغلب آنها تنها به خاطر «اظهار نظر» تحت تعقیب قرار گرفته‌ و با بازداشت، آزار و حکم‌های زندانِ طولانی‌مدت، روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس این گزارش در دو سال اخیر ۵۳ نفر از مدافعان حقوق بشر ایران دست‌کم به ۴۰۰ سال زندان و ۷۸۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - قاضى_مرگ #حسن_تردست كه سابقه صدور بيش از ٨٠٠ حكم اعدام و مجازاتهاى خشن را در پرونده كثيف خود دارد و زنده ياد ريحانه_جبارى را به مرگ محکوم کرد ؛ از سفارت آلمان ویزا گرفته و ساکن المان شده!! دختران وی قبلا با پول خونین پدرشان؛ در آلمان شرکت ایجاد کرده اند!! مادر ریحانه : حسن تردست» رو به دختر جوان ١٩ ساله ی من کرد و گفت باید می گذاشتی تجاوز کند و بعد می آمدی...! شما می گویید او شریف بود. من می گویم بیشرف تر از این قاضی ندیدم. اگر چه همه قضات حکومت اسلامی بی شرف بودند، ولی این هم یکی از بیشرف ها بود. تردست قاتل بچه من و یکی از بی‌شرف‌ترین قضات ج.اسلامی است و آزادانه به آلمان سفر کرده اما جلوی دختر دیگر مرا در فرودگاه گرفتند.!!" - فرانک والتر اشتاین‌مایررئیس جمهور آلمان (از حزب سوسیال دمکرات) به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی؟! از سوی خود و مردم آلمان! به روحانی شادباش گفته است!!. به گزارش "بیلد"، اشتاین مایر در این پیام وعده داده که آلمان همه توان خود را برای نجات توافق اتمی به کار گیرد!. وبسایت "تاگس اشپیگل" می‌نویسد، در این پیام چیزی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیامده است!". "تاگس اشپیگل" اضافه می‌کند که پیام شادباش هیچ اشاره‌ای به این نکرده که ایران سازمان‌های تروریستی هم‌چون حماس یا حزب‌الله را تامین مالی می‌کند. ونتزل میشانسکی، مدیر شاخه آلمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید از پیام تبریک اشتاین‌مایر شوکه شده است. شرکت وزیر مشاور آلمان در ضیافت چهل سالگی انقلاب اسلامی در سفارت حکومت ایران نیز انتقادهای زیادی را متوجه وزارت امور خارجه آلمان کرده بود. روزنامه بیلد خطاب به روحانی : به اطلاع می‌رساند که در سالگرد انقلاب اسلامی در ایران- همچنین به نام خوانندگانمان- هیچ تبریکات صمیمانه‌ای برای شما آرزو نمی‌کنیم. در عوض آرزو می‌کنیم که شما به زودی مجبور به تحمل یک ایران آزاد شوید که در آن انسان‌ها بتوانند انتخابات دمکراتیک برگزار کنند. آرزو می‌کنیم شکنجه‌گاه اوین که هم‌اکنون زندانیان سیاسی و گروگان‌های بین‌المللی در آن حبس شده‌اند، به بنای یادبود تبدیل شود که در آن آثار وحشتناک رژیم غیرعادلانه‌ی شما به نمایش درآید. آرزو می‌کنیم شماها همزمان با تحقق این آرزوها، توسط یک قاضی زن بی‌حجاب به اتهام جنایاتی که کرده‌اید محاکمه شوید. در همان دادگاهی که ریحانه جباری را فرا خواندید. زن جوانی که توسط دستگاه قضایی قاتل شما به جرم دفاع از خود در برابر تجاوز به اعدام محکوم شد!

  • محسن

    یکی حساب کنه سالی چقدر دلار اخ می کنیم تو جیب این سازمان ملل بی خاصیت