ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع کرونا در زندان‌ها و تداوم بازداشت دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف

هفت ماه پس از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، آنان همچنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به «بند ۲۰۹» اوین به‌سر می‌برند. یونسی تاکنون دست‌کم دو بار به کرونا مبتلا شده است.

هفت ماه پس از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه‌های ایران، آنها همچنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به «بند ۲۰۹» زندان اوین به ‌سر می‌برند. این در حالی‌ست که یکی از آنها در ماه‌های گذشته دست‌کم دو بار به کرونا مبتلا شده است.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان المپیادی بازداشت شده در ایران

رضا یونسی، برادر علی یونسی، با انتشار یک رشته توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از ملاقات خانواده این دو زندانی سیاسی با فرزندان‌شان در زندان اوین خبر داده و اعلام کرده که برادرش علی‌رغم مثبت شدن تست کرونایش توسط بهداری زندان، به‌مدت یک تا دو روز در کنار سایر هم‌سلولی‌های خود نگه‌داری شده است.

او در این رشته توئیت نوشته: «روز ۲۱۶ بازداشت: ‌امروز پدر و مادرم، علی یونسی را در زندان اوین ملاقات کردند. علی بعد از سه هفته و بعد از بهبود حالش از کرونا از قرنطینه/انفرادی، روز سه‌شنبه منتقل شده به اتاق قبلی که با پنج نفر دیگر زندانی است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در ادامه نوشته: «ابتدا تب و سرفه داشته، در بهداری ازش تست کرونا و سی. تی. اسکن گرفته و کرونا را تایید کرده بودند. برای ۱-۲ روز اول در اتاق همیشگی همراه با پنج زندانی دیگر بود، اما بعد همراه با یک زندانی دیگر مبتلا به کرونا به قرنطینه/انفرادی رفتند.»

ابتلا به کرونا و سپس بهبود یافتن این علی یونسی در زندان اوین در حالی‌ست که او در ماه‌های گذشته به‌دلیل شرایط نامناسب زندان، یک‌بار دیگر هم به ویروس کرونا مبتلا شده بود.

علی یونسی، دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه صنعتی شریف، روز ۲۲ فروردین ‌ماه توسط نیروهای امنیتی ایران، توأم با ضرب و شتم بازداشت شد.

خانواده‌ او در روزهای پس از بازداشت اعلام کردند ۱۲ مأمور لباس شخصی این دانشجو را در حالی که به شدت مضروب شده و از ناحیه سر زخمی بوده، به خانه برده‌اند و پس از بازرسی خانه و ضبط کامپیوترها و دیگر لوازم شخصی، او را با خود برده‌اند.

هم‌زمان با بازداشت یونسی، مأموران امنیتی امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۶ و یکی دیگر از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف را نیز بازداشت کردند.

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی اما در ماه‌های پس از بازداشت برادرش از نقض حقوق او و امیر حسین مرادی توسط مراجع قضایی و نهادهای امنیتی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل تعیینی و قطع ارتباط آنها با دنیای بیرون از زندان خبر داده بود.

آیدا یونسی همچنین گفته بود که خانواده این دو زندانی سیاسی در هفتاد و دومین روز بازداشت مطلع شده‌اند که بازپرس پرونده، ‌فردی به نام جعفرى، بدون رضایت این دو دانشجو و خانواده‌هایشان، یک وکیل تسخیری از لیست «وکلای امنیتى» (وکیلان مورد تأیید رئیس قوه قضاییه) انتخاب کرده است.

روز ۲۶ تیرماه امسال اما وزارت اطلاعات در راستای سناریو پردازی‌ برای انتساب اتهام ارتباط این دو دانشجوی نخبه با سازمان مجاهدین خلق، یک جلسه بازجویی و اعتراف‌گیری را در حضور برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف که خود را نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی، بسیج و شورای صنفی دانشگاه معرفی می‌کردند، ترتیب داد.

برگزاری این جلسه اما با واکنش گسترده‌ای از سوی فعالان مدنی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شد.

سناریو سازی و گرفتن اعتراف اجباری از علی یونسی و امیر حسین مردای در حالی بود که حدود یک‌ماه پیش از آن یعنی در روز ۱۷ خردادماه امسال، جمعی از دانش آموختگان، دانشجویان و استادان ایرانی در داخل و خارج از ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس «بنیاد ملی نخبگان» و مقامات ارشد ایران، خواستار آزادی و رسیدگی فوری به وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شده بودند.

آنها در نامه خود بازداشت این دو را باعث «یأس و نومیدی» و «تردیدهای جدی» جوانان، دانشجویان و اساتیدی دانستند که قصد خدمت در ایران را دارند.

علی یونسی و امیرحسین مرادی اما در ماه‌های گذشته از سوی قوه قضاییه ایران به «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» و «ساخت بمب دست‌ساز» متهم شده‌اند. اتهاماتی که آنها همواره تکذیب کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.