ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: تعطیلی استان تهران در آستانه تأیید

اگر تهران قرنطینه شود فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه و مشاغل درجه یک اجازه فعالیت دارند. در همان حال آمار مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در ایران همچنان رو به افزایش است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران  اعلام کرد که  تعطیلی دو هفته‌ای و کامل استان تهران در آستانه تأیید نهایی است. فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند. در همان حال آمار مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در ایران همچنان رو به افزایش است.

تعطیلی استان تهران در آستانه تأیید نهایی. فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند. (عکس: همشهری)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۲۳ آبان اعلام کرد با فوت ۴۶۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید -۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در ایران به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز هستند. بر همین اساس در شبانه‌روز گذشته ۱۱ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از آن میان دو هزار و ۹۶۷ نفر به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌های کشور بستری شوند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

شمار کسانی که در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو تا سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است.

قفل کامل استان تهران مد نظر است

پیش از این ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران خواهان تعطیلی کامل کشور به مدت دو هفته شده بودند. اما دولت روحانی تاکنون با این اقدام مخالفت کرده است. وضع تهران به عنوان تقاطعی برای گسترش همه‌گیری ویروس کرونا به سراسر کشور بحرانی است. جلوه‌ای از این بحران را می‌توان در بهشت زهرا مشاهده کرد. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد که در ۵۰ سال گذشته هرگز این گورستان  شاهد چنین حجم بزرگی از اجساد نبوده. به گفته او حتی در دوران جنگ یا در زمان وقوع زلزله‌ها هم این تعداد جسد به سمت بهشت زهرا سرازیر نشده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران جمعه ۲۳ آبان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت وضعیت تهران از نظر شیوع کرونا بحرانی است و ‌موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تایید نهایی است. قرار است این تصمیم روز شنبه اعلام شود. توکلی گفت:

«لاک دان یا قفل کردن کامل مد نظر است، ‌ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند. در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند.»

 به گفته معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در این استان اکنون دیگر هیچ نقطه سفیدی وجود ندارد. توکلی گفت:

‌«تعداد بستری‌ها در نقاط مرکزی و جنوب شهر تهران بیشتر از سایر مناطق است. اگر تعطیلی دو هفته‌ای در استان تهران اتفاق بیفتد، می‌توانیم مقداری موج ابتلا و مرگ و میر را کنترل کنیم.»

ستاد مقابله با کرونا در استان تهران همچنین در نظر دارد مسافرت‌ها را هم ممنوع اعلام کند.

شتاب همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و تاخت و تاز پیک سوم آن در یک ماه گذشته، هیچ روزی نزولی نبوده است. از ابتدای مهر هم مسئولان و رئیسان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهان تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و شهرهای بزرگ شده بود. اما این اتفاق نیفتاد و وضع چنان وخیم شد که برخی کارشناسان معتقدند باید کل کشور را حداقل دو هفته تعطیل کرد. علاوه بر تهران اوضاع برخی استان‌های قرمز هم بحرانی است. برای مثال می‌توان به استان آذربایجان غربی اشاره کرد. جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی صبح جمعه اعلام کرد تعداد بیماران بدحال مبتلا به کووید-۱۹ که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یافته است. در این فاصله آمار رسمی جان‌باختگان کووید-۱۹ در آذربایجان غربی از ۲ هزار و ۲۸۶ نفر گذشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.