ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو اتاق بازرگانی ایران: ۵۰ درصد معادن تعطیل شده‌اند

«عوارض و سیاست‌گذاری‌های غلط، منابع مالی محدود و نداشتن سرمایه در گردش و عدم امکان خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات» از جمله دلایل تعطیلی نیمی از معادن ایران عنوان شده است.

یک عضو اتاق بازرگانی ایران از تعطیلی نیمی از معادن کشور به دلایل مختلف خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا سرمایه‌گذاری‌ خارجی که در توسعه معادن ایران تأثیر بسیاری خواهد گذاشت، در کشور آغاز شود. او از علاقه چین برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران نیز خبر داد.

یک کارگر معدن در ایران ـ عکس از فرهاد بابایی ـ خبرگزاری تسنیم

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران جمعه ۲۳ آبان گفت:

«۵۰ درصد معادن به دلایل مختلف تعطیل است. یک بخشی به‌خاطر عوارض و سیاست‌گذاری‌های غلط، منابع مالی محدود و نداشتن سرمایه در گردش یا عدم امکان خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و بخشی هم مربوط به بازار فروش است که این مشکلات باعث شده تا ۵۰ درصد آن‌ها تعطیل شوند.»

شکوری با بیان این‌که گواهی‌های کشف و پروانه‌های بهره‌بر‌داری نسبت به مساحت کشور فقط پنج درصد است، افزود:

«حرف ما این بود که آن ۹۵ درصد باقیمانده کجاست؟ اگر ما بتوانیم آن را از حبس خارج کنیم می‌تواند کمک کند که حتی چند برابر درآمد نفتی نصیب کشور شود.»

حدود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد. ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، از نظر تنوع ذخایر معدنی در میان ۱۵ کشور نخست جهان قرار دارد. این درحالی است که تولیدات معدنی تنها ۰,۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان ذخایر معدنی کشور ۲۵,۷ میلیارد تُن است که سهم سنگ آهک با ۱۷ میلیارد تن، ۶۷ درصد، سنگ آهن ۲,۵ میلیارد تن با ۱۰ درصد و سنگ لاشه ۱,۷ میلیارد تن با ۶,۶ درصد بالاترین میزان است.

پیش از این، مالک رحمتی، نایب رئیس انجمن سنگ ایران بهره‌برداری از ذخایر معدنی کشور را تنها یک درصد دانسته و گفته بود براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد و چنان‌چه ایران با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری کند، «چندین برابر درآمدهای نفتی، این بخش ارزآوری خواهد داشت».

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید ۲,۵ درصد کشور در عرصه معدن فعال است و «این بخش می‌تواند ۱۰۰ درصد درآمد نفتی را محقق کند».

شکوری ورود سرمایه‌گذاری خارجی را مهم دانست و گفت:

«اگر به منابع خودمان اتکا کنیم پیشرفت و توسعه‌مان اگر در حد ۱۰ باشد با ورود سرمایه‌های خارجی به ۱۰۰ یا بعضاً به ۱۰۰۰ می‌رساند، تولید بیشتری هم در کشور سامان می‌گیرد.»

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی کاهش یافت. اکنون با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این امید در میان برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایجاد شده که با بازگشت آمریکا به برجام تحریم‌ها نیز لغو شوند. بهرام شکوری با اشاره به این موضوع گفت:

« اگر با آمدن آقای بایدن و بازگشت به برجام زمینه ایجاد شود، بسیاری از شرکت‌های اروپایی، آسیایی و سایر کشورها علاقه دارند که در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند چراکه حوزه معدن در بخش‌های مختلف از اکتشاف تا فرآوری جذابیت ورود دارد.»

او همچنین به توافق ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت:

«چینی‌ها هم علاقه‌مند هستند که در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند. بنا شده پروژه‌هایی که در حوزه صنایع معدنی است و جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشند به چینی‌ها هم ارائه شود.»

او تأکید کرد که ایران پروژه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد اما منابع‌‌اش محدود است، از این رو سرمایه‌گذاری خارجی تأثیرگذار خواهد بود و «این سرمایه‌گذاری فقط هم مالی نیست و ورود تکنولوژی‌های حمل توسط خارجی‌ها به کشور، می‌تواند بسیار کارساز باشد».

براساس آمار تیرماه سال جاری شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، در سه ماهه اول امسال ۵۸ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۸۳۲,۶ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسیده که از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری سهم بخش صنعت ۶۸ درصد، بخش معدن ۲۰ درصد و بخش تجارت ۱۲ درصد بوده است. چهار کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، اتریش و چین هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.