ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران بیداد می‌کند، اما هنوز نمی‌دانند چه کنند

ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی تعطیلی کشور را ندارد. دولت با دستورالعمل‌های متوالی رویه‌ای را در پیش گرفته که به مهار همه‌گیری کمکی نمی‌کند.

ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی تعطیلی کشور را ندارد. دولت هم با دستورالعمل‌های متوالی رویه‌ای را در پیش گرفته که به مهار همه‌گیری کمکی نمی‌کند. در همان حال تعداد جانباختگان کووید-۱۹ در ایران مجدداً رکورد زد.

کرونا در ایران: خستگی و فرسودگی کادر درمان همراه با شیب تند جانباختگان، ظرفیت‌های بیمارستانی رو به تکمیل و شل کن سفت‌کن‌های دولت (عکس: همشهری)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۲۱ آبان اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته در ایران ۱۱ هزار ۷۸۰ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که حدود ۲۵ درصد آن‌ها می‌بایست به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری در بیمارستان‌های کشور بستری شوند. بر همین اساس ۴۶۲ نفر نیز در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب شمار جانباختگان کووید- ۱۹ در ایران به مرز ۴۰ هزار نفر نزدیک شد.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

تعداد مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در ایران دست‌کم دو تا سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است. با توجه به این موضوع، در مقایسه ایران با سایر کشورهای جهان که به عنوان کانون‌های همه‌‌گیری کووید-۱۹ شناخته شده‌اند، شیب خط عبور جانباختگان کووید-۱۹ در ایران از کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و آلمان تندتر است و واریانس فوتی‌های ایران نیز کمتر از واریانس داده‌های دیگر کشورها محاسبه می‌شود. نوسانات با طول موج‌های بسیار زیاد برای آمریکا و دیگر کشورها از آن نشان دارد که برخلاف ایران در سایر کشورهای جهان تعداد جان‌باختگان در حال کنترل شدن است. دقیقاً به همین سبب وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا می‌بایست انفعال را کنار بگذارند.

دستورالعمل‌های متوالی مبتنی بر‌ «شل‌کن سفت‌کن»

پیش از این ۶۵ نفر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران خواهان تعطیلی کامل کشور به مدت دو هفته شده بودند. اما دولت روحانی تاکنون با این اقدام مخالفت کرده است. اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه ۲۱ آبان در مصاحبه با همشهری گفت:

«به ما چیزی نمی‌گویند و فقط پیشنهاد تعطیلی را رد می‌کنند. به نظر من ستاد آمادگی این را ندارد که مثل کشورهای دیگر عمل کند. ما جز قطع این زنجیره هیچ راه دیگری نداریم. با این دستورهای متعدد و متوالی و – به قول معروف – "شل کن سفت کن"، حتی کارایی و اثر دستورهای جدید را هم از بین می‌برند. البته خیلی از این دستورها امکان اجرایی هم ندارند. شما می‌گویید این صنف و آن صنف تعطیل ولی نظارت بر آن و برخورد با متخلفان کار سختی است و هزینه‌اش هم خیلی زیاد است.»

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت نیز در مصاحبه با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران خواهان اقدام قاطع در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا شد:

«در دوره اوج، اقدامات کوچک جواب نمی‎دهد، موثرترین اقدام تعطیلی دو هفته‎ای است. در شرایط اوج کرونا و تا وقتی آی‌سی‌یوها پر است، کارهای مقطعی جوابگو نیست و حتما باید تعطیلی کامل اجرا شود. در ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین نیروهای مسلح نیز نظرشان به این اقدام است. امیدواریم تصمیم‌گیری نهایی شود.»

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران بعد ازظهر چهارشنبه در حاشیه پنل کووید - ۱۹ سیزدهمین همایش علوم بهداشتی در جمع خبرنگاران گفت «تعطیلی دو هفته‌ای تهران  هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی نشده است.» استاندار یادآوری کرد:

«خستگی کادر درمان و حجم بالای بستری در بیمارستان ما را ملزم می کند تا شرایطی را فراهم کنیم که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رامین

    دوست ما پورشاسب در اینجا به نظر می رسد که مقداری ناامید و مغموم باشد. که البته چنین حالت روحی در شرایط کنونی بسیار قابل فهم و به هر صورت عکس العملی طبیعی می تواند باشد, و هست. با اجازهء ایشان و دیگر کاربران محترم, در ذیل شعری است از شاملو, که انگار برای اوضاعی مانند وضعیت کنونی سروده است, که تقدیم می شود به تمامی خوانندگان گرامی. - - - - - - - خطابه‌ی آسان، در اميد وطن کجاست که آوازِ آشنای تو چنین دور می‌نماید؟ امید کجاست تا خود جهان به قرار بازآید؟ هان، سنجیده باش که نومیدان را معادی مقدر نیست! □ معشوق در ذره‌ذره‌ی جانِ توست که باور داشته‌ای، و رستاخیز در چشم‌اندازِ همیشه‌ی تو به کار است. در زیجِ جُستجو ایستاده‌ی ابدی باش تا سفرِ بی‌انجامِ ستارگان بر تو گذر کند، که زمین از اینگونه حقارت‌بار نمی‌مانْد اگر آدمی به هنگام دیده‌ی حیرت می‌گشود. □ زیستن و ولایتِ والای انسان بر خاک را نماز بردن؛ زیستن و معجزه کردن؛ ورنه میلاد تو جز خاطره‌ی دردی بیهوده چیست، هم از آن دست که مرگت؟ هم از آن دست که عبورِ قطارِ عقیمِ اَسترانِ تو از فاصله‌ی کویری میلاد و مرگت؟ مُعجزه کن مُعجزه کن که مُعجزه تنها دست‌کارِ توست اگر دادگر باشی؛ که در این گُستره گُرگانند مشتاقِ بردریدنِ بی‌دادگرانه‌ی آن که دریدن نمی‌تواند. ــ و دادگری معجزه‌ی نهایی‌ست. و کاش در این جهان مردگان را روزی ویژه بود، تا چون از برابرِ این همه اجساد گذر می‌کنیم تنها دستمالی برابرِ بینی نگیریم: این پُرآزار گندِ جهان نیست تعفنِ بی‌داد است. □ و حضورِ گرانبهای ما هر یک چهره در چهره‌ی جهان (این آیینه‌یی که از بودِ خود آگاه نیست مگر آن دَم که در او درنگرند) ــ تو یا من، آدمی‌یی انسانی هر که خواهد گو باش تنها آگاه از دست‌کارِ عظیمِ نگاهِ خویش ــ تا جهان از این دست بی‌رنگ و غم‌انگیز نماند تا جهان از این دست پلشت و نفرت‌خیز نماند. □ یکی از دریچه‌ی ممنوعِ خانه بر آن تلِّ خشکِ خاک نظر کن: آه، اگر امید می‌داشتی آن خُشکسار کنون اینگونه از باغ و بهار بی‌برگ نبود و آنجا که سکوت به ماتم نشسته مرغی می‌خوانْد. □ نه نومیدْمردم را معادی مقدّر نیست. چاووشیِ‌ امیدانگیزِ توست بی‌گمان که این قافله را به وطن می‌رساند. ۲۳ تیرِ ۱۳۵۹

  • متخصص کوید -۱۹

    خطاب به پورشاسب با قضاوت از کامنت (کاملا اشتباه و نادرست) دیروز شما در مورد نیوزیلند, و این اظهارات امروزتان در مورد بی خاصیتی واکسن و دیگر ادعاهای بی مدرک و نامستند, به نظر می رسد که شاید شما عادت کرده ید به صحبت های کلی و نادرست بدون هیچگونه مدرک و اساس. اکنون در غرب نیز جنبشی علیه واکسن (که عمدتا از سوی راستهای افراطی میباشد) به راه افتاده است, که آنها نیز مانند شما بدون ذره ای مدرک و سند مخالف واکسن هستند و سخت مشغول ترویج نظریات شبه فاشیستی توطئه. واکسن آنفولانزا در کل و در مجموع اتفاقا بسیار موثر است؛ فقط نگاهی کنید به انبوهی از مطالعات که نشان میدهد هر سال چندین میلیون نفر با استفاده از واکسن آنفولانزا سلامت خود را حفظ می کنند. واکسن های کوید -۱۹ نیز هر چند هنوز در مراحل اولیه هستند, اما دقت کنید که چگونه زمانی که برای قدرتمندان و ثروتمندان به کار گرفته میشود (مانند ترامپ, بوریس جانسون,...) بسیار موثر و کارا است. اما وقتی پای مردم عادی میرسه, کارآیی و اثرش از بین میرود. پس میبینیم که اینجا نیز مانند هر چیز دیگر قضیه طبقاتی, سیاسی و در حقیقت امر اقتصاد-سیاسی است. تخریب محیط زیست نیز امری جبری و اجتناب ناپذیر نبوده و آنهم در اساس به غیر منطقی بودن نظام سرمایه داری و ناعقلایی سیستمی است که بر پایه و بر مبنای سود آوری کوتاه مدت به هر قیمت و به هر زیانی حرکت می کند. تا زمانی که محرک اساسی فقط سود آوری کوتاه مدت و خدمت به خدای سرمایه و مذهب سرمایه داری باشد, مسلما بشریت با مشکلاتی مانند نابودی محیط زیست و ویروس هایی مانند کرونا, و بدتر از آن مواجه خواهد شد. اما زمانی که ارزش های انسانی و خرد جمعی بر مبنای احتیاجات انسانی و نه سود آوری باشد, آنگاه است که شاهد پیشرفت و ترقی تمدن انسانی خواهیم بود. نظریات شبه فاشیستی توطئه هیچ ارزشی ندارند. با احترام متخصص کوید -۱۹

  • پورشاسب

    خوب اینهم اضافه کنم ویروس درمان ندارد واکسن هم ندارد من تا امروز ندیدیم برای انفولانزا درمان یافته باشن یا سرماخوردگی اون واکسنشم من زدم فایده نداشت عظما باری تازه جهش هم دارد عظما همچین به مرور کلی جمعیت دنیا خاصه ایران کم میشود قانون طبیعته آلودگی شدید هوای صنعتی سازی تخریب بیش از حد طبیعت و مردم مثل مرغداری چسبیدن به هم این اسمش زندگیه همین جوریه چند صد سال یک بار دعا و روضه هم بی فوربس هر روز من مریم آموزان تعداد متوفیان چند برابر شده

  • تجمعات خرافه مذهبی عامل افزایش تلفات کرونا

    تجمعات خرافه مذهبی عامل افزایش تلفات کرونا ["سخن روز" - حزب کمونیست ایران] افزایش جهش وار ابتلا به بیماری کوید -۱۹و بالا رفتن آمار تلفات بر اثر آن در ایران به ویژه در دو هفته گذشته بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده است. مقامات دولتی در روزهای گذشته آمارهای بی سابقه ای از میزان تلفات انسانی منتشر نموده اند. روز دو شنبه ۱۹ آبان سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام نمود که در ۲۴ساعت گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کوید ۱۹ از مرز ده هزار نفر در روز گذشته و در این روز۴۵۸ نفر دیگر براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. به این ترتیب تا کنون ۳۸۷۴۹ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند و تعداد کل مبتلایان در ایران نیز از۶۹۴هزار نفر گذشته است. اما از آنجا که حتی خود مقامات رژیم به غیر واقعی بودن آمار رسمی تلفات و مبتلایان اذعان کرده و منابع موثق آنرا حداقل سه تا چهار برابر کمتر از میزان واقعی می‌دانند، میزان مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در ایران بیش از دو هزار نفر خواهد بود. رئیس شورای شهر تهران روز یک شنبه هشدار داد که میزان تلفات در این شهر در هیچ شهر دیگری در جهان سابقه نداشته است. در حالی که بررسی ها نشان داده که قدرت سرایت این ویروس در ایران ۹ برابر افزایش یافته است، می‌توان گفت که معضل کرونا در همۀ استانهای کشور به طور واقعی به به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است. تا جائی که مقامات رژیم اسلامی در سطوح مختلف عجز و ناتوانی خود در مقابله با این بیماری را اعلام کرده و از خود سلب مسئولیت کرده اند و تنها به دادن هشدار و متهم کردن یک دیگر به عدم همکاری با هم اکتفا کرده اند. ابعاد شیوع این بیماری در روزهای اخیر رؤسای ۶۵دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در ایران را نیز بر آن داشته تا طی نامه سرگشاده ای به وزیر بهداشت رژیم نگرانی خود را از بی توجهی مقامات نسبت به گسترش این ویروس بیان کرده و خواستار هماهنگی و رویکرد جدی رژیم شده اند. نامه این ۶۵ نفر به سعید نمکی و توقع از او در حالی است که خود وزیر بهداشت رژیم نیز اختیار چندانی ندارد و از دخالت دیگر مراکز قدرت در امورات وزارت خانه اش در این مورد شاکی است و اعلام نموده با این وضع کاری از دستش ساخته نیست. او اعلام نمود : "اگر روزی قرار باشد عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب ما بنویسند، دهان باز کرده و خواهم گفت چه کسانی چه کردند."اظهارات سعید نمکی به عنوان یکی از کارگزاران دروغگوی رژیم درحالی است که او قبلأ از " توصیه های"مدبرانه رهبر فرزانه "به سپاه پاسداران برای تشکیل باصطلاح "ستاد ملی مدیریت کرونا "و تصمیم خرد مندانه رئیس جمهور "برای برپایی قرارگاه اجرایی جهت عملی کردن مصوبات آن ستاد ستایش کرده بود. در شرایطی که روزانه هزاران نفر در ایران به این بیماری مبتلا و قربانی می شوند، اقدامات نمایشی مسئولان رژیم جهل و سرکوب اسلامی تنها به تشکیل نهادها و ستادهای فرمایشی خلاصه شده است و نه تنها کاری برای جلوگیری و کاهش میزان ابتلا و مرگ ومیراز دستشان ساخته نیست بلکه در تلاش هستند تا شرایط موجود را به فرصتی برای دزدی و سؤ استفاده مالی تبدیل می کنند. اما چرا آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در دو سه ماه گذشته چنین ابعاد دهشتناکی به خود گرفته است؟ پاسخ این سوأل را باید در سیاستها و عملکرد رژیم اسلامی یافت. از سویی بحران اقتصادی و فساد و دزدی نهادهای وابسته به حاکمیت، جمهوری اسلامی را آنچنان زمین گیر کرده که برای حل معضل کرونا عاجز و درمانده است. اقدامات نمایشی رژیم در این زمینه نیز به قول رئیس کمسیون بهداشت مجلس اسلامی بیشتر شبیه شوخی است تا اقدامی جدی. از سوی دیگر از آنجا که یکی از پایه‌های تداوم حاکمیت رژیم اسلامی بر اشاعه فریب و جهل و خرافه بنا شده است، مسئولان بالای این رژیم برای حفظ قدرتشان با وجود این که می‌دانند تشکیل تجمعات مردم خطرناک است و به گسترش این ویروس خانمان برانداز می انجامد، از تبلیغ و تلاش برای راه اندازی مراسمهای ارتجاعی مذهبی کوتاهی نمی کنند. حسن روحانی شیاد علیرغم هشدارهای مقامات بهداشتی، تحت این عنوان که عزاداری محرم باید با شکوه برگزار گردد، چراغ سبز راه اندازی دستجات سینه زنی و تجمعات عزاداری در طول ماه محرم و سفر را روشن کرد. در اقدام ارتجاعی دیگری روز دوشنبه پنجم آبان ماه با وجود آن که شهر مشهد در حالت قرمز کرونایی قرار داشت، مراسم خرافه دیگری تحت نام " عید بیعت با امام زمان "با حضور بیش از هزار نفر در این شهر برگزار کردند. سخنگوی وزارت بهداشت رژیم نیز تشکیل گردهمایی در چنین شرایطی را جنایت توصیف کرد. در اقدام ضد انسانی دیگری در روز ۱۳ آبان سالروز اشغال سفارت آمریکا علیرغم مخالفت ستاد مدیریت کرونا و وزارت بهداشت رژیم، به دعوت" سازمان تبلیغات اسلامی" مراسمهای دیگری در مشهد و تهران و برخی دیگر از شهرها برگزار گردید. وزارت بهداشت اعتراف نمود که آمار جانباختگان در این روزها " تکان دهنده "بوده است. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در واکنش به این اقدام گفت : " در حالی که پزشکان و پرستاران به قیمت جان خود به بیماران کرونایی خدمات ارائه می دهند، برپایی چنین برنامه‌هایی حکم تیر خلاص بر پیکر خسته کادر بهداشت و درمان دارد". مواردفوق نمونه‌هایی از اقداماتی است که منجر به افزایش جهش وار تلفات کرونا در دوره اخیر در ایران شده است. اما ارتکاب چنین فجایعی که می تواند به مرگ صدها هزار نفر از مردم ایران نیز منجر شود نه تنها رهبران جمهوری اسلامی را آزرده نمی کند، بلکه برای مافیای اصلی قدرت فرصت دیگری فراهم می‌کند که با دزدی و رانت خواری و سؤ استفاده از امکانات متعلق به مردم بر میزان ثروت و دارایی خود بیافزایند. چنین رژیم فاسد و ضد بشری بی‌کفایت را باید با نیروی متحد و سازمانیافته کارگران و توده های مردم محروم و ستمدیده به ذباله دان تاریخ انداخت. 11.11.2020