ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأکید بر ضرورت قرنطینه و هشدار نسبت به خطر قتل‌عام کرونا

درخواست‌های مکرر برای تعطیلی کامل تهران و کلانشهرها و هشدار نسبت به «قتل‌عام» مردم - رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از حسن روحانی خواست دو هفته تا یک ماه تعطیلی کامل اعلام کند.

با مرگ دست کم ۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته، درخواست‌ها از ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال تعطیلی کامل در تهران و دیگر شهرهای ایران ادامه دارد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران از او درخواست تعطیلی کامل ۱۵ تا ۳۰ روزه کرد. مقام‌های استانی از بروز وضعیت سیاه (فوق حاد) در برخی از شهرهای ایران خبر می‌دهند. مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از وزارت بهداشت خواست رنگ‌بندی‌ها را کنار بگذارد و با اعلام وضعیت وخیم کشوری و قرنطینه کامل، جلوی «قتل عام مردم» را بگیرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌دنبال افزایش بی‌سابقه مرگ و میر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۰ آبان در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار تعطیلی کامل ۱۵ تا ۳۰ روزه تهران و کلانشهرها شد. رئیس کمیسیون بهداشت در این نامه از روحانی خواست تا «به منظور کنترل بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان» و به‌عنوان «اقدامی عاجل» در تهران و شهرهای بزرگ ایران قرنطینه کامل اعمال کند.

در این نامه آمده است:‌

«بر اساس اطلاعات واصله از مراجع موثق میزان بروز و شیوع بیماری در کشور نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه می‌باشد که اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننمانیم فردا خیلی دیر است که متأسفانه امروز هم دیر شده است.»

شهریاری گفته اقدامات صورت گرفته و در حال انجام «به دلیل گسستگی از هم» نتوانسته‌اند بازدارندگی لازم را در جامعه ایجاد کنند. او با اشاره به تجربه کشورهای موفق خواستار اعمال محدودیت شدید در تردد و تعطیلی کامل شهرها شده و از «سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهادهای حمایتی و کلیه سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد خیر جمعی» خواسته به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تأمین معیشت گروه‌های آسیب پذیری که معیشت آنان از طریق درآمد روزانه است، اقدام کنند.

او روز دوشنبه گفته بود رئیس جمهوری و تیم اقتصادی دولت مخالف قرنطینه‌اند و «اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.»

مجمع نمایندگان تهران: چه مصلحتی بالاتر از جان مردم؟

در همین رابطه اقبال شاکری، نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد کرونا هم نسبت به این‌که خودداری از قرنطینه به مرگ هزاران نفر در ایران منجر خواهد شد، هشدار داد و گفت «مصلحتی بالاتر از جان مردم وجود ندارد». شاکری در حساب کاربری خود در اینستاگرام خواهان اقدام برای حفظ جان مردم شد و نوشت:

«عدم قرنطینه تهران باعث فوت چندین هزاران نفر از هموطنان می شود. شاید بتوان در طولانی مدت بدون تعطیلی شرایط را کنترل کرد ولی به چه قیمتی؛ به قیمت جان مردم؟ فوت چندین هزار نفر پیش‌بینی خارق‌العاده‌ای نمی‌خواهد یک بچه هم با ضرب و تقسیم ساده می‌تواند بگوید. چه مصلحتی بالاتر از جان مردم است. هیچ دلیلی در این مورد قابل قبول نیست.»

براساس گزارش روز سه‌شنبه ۲۰ آبان وزارت بهداشت، ۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ دیگر در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند. در همین فاصله وزارت بهداشت ۱۰ هزار و ۳۳۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است. با محاسبه این ارقام که بسیار کمتر از آمارهای واقعی برآورد می‌شوند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر و شمار قربانیان به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. ۲۷ استان نیز همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

در روزهای گذشته انتشار آمارهای هولناک از مرگ و میر شهروندان مبتلا به کووید۱۹ در ایران، شورای شهر تهران، برخی از نمایندگان مجلس، و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و متخصصان را برآن داشته تا درخواست تعطیلی کامل تهران و دیگر شهرها را مطرح کنند.

ستاد ملی مقابله با کرونا اما همچنان از اعمال قرنطینه کامل خودداری می‌کند.

طبق گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، در شرایط کنونی روند ابتلا و مرگ براثر کووید۱۹ در دست‌کم ۲۳ استان ایران صعودی‌ست. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای رسمی، که دست‌کم یک‌سوم آمارهای واقعی را منعکس می‌کنند، گفته بود در هر سه دقیقه یک نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند.

اعلام وضعیت سیاه شیوع کرونا در برخی از استان‌ها

وزارت بهداشت تاکنون وضعیت ابتلا به کرونا در شهرها را با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد گزارش کرده است، اما به نوشته روزنامه همشهری برخی از شهرهای ایران از جمله اردبیل و مشگین‌شهر، سبزوار و نیشابور، کامیاران، مریوان، ایلام و ایوان، یاسوج، اهر، اهواز، کوهدشت و دلفان وارد وضعیت فوق حاد و سیاه (بروز بیماری در یک منطقه بیش از ۴ نفر در ۱۰۰هزار نفر جمعیت) شده‌اند.

حمیدرضا رحیمی، دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی از وضعیت سیاه شیوع کرونا در شهرهای  سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، کاشمر، درگز، خواف و گناباد خبر داده و دلیل بروز این وضعیت را عدم رعایت پروتکل‌های پیشگیری اعلام کرده است. او گفته شهرهای نیشابور و سبزوار به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد به کانون آلودگی بدل شده‌اند. به گفته رحیمی علاوه بر مسئله کمبود دامنه‌دار تجهیزات پزشکی و درمانی، این شهرها با مسئله ترس بیماران از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراجعه دیرهنگام مواجه‌اند.

محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام نیز از وضعیت فوق خطرناک در ایلام، و شهرستان ایوان و تهدید سلامت شهروندان این مناطق خبر داده و گفته: «شرایط بدتر از روزهای اخیر را در پیش داریم و ممکن است قربانی بعدی خودمان باشیم».

هشدار نسبت به قتل‌عام مردم

هاله قائم، مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما می‌گوید وزارت بهداشت باید رنگ‌بندی‌ها را کنار بگذارد و وضعیت کل کشور را وخیم در نظر بگیرد. او سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «رنگ‌بندی استان و شهرستان‌ها در مردم ایمنی کاذب و دوگانگی ایجاد می‌کند». هاله قائم درباره وضعیت استان فارس گفت:

«استان  فارس مدت‌های طولانی در وضعیت هشدار و نارنجی قرار دارد، در حالی که شاهد افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها به عددی بالای ۳۰ نفر در روز هستیم و درصد تست‌های مثبت هم بالغ بر ۵٠ درصد شده و این به معنای فاجعه است.»

این متخصص نسبت به «قتل عام کرونا» در ایران هشدار داد و گفت: «اگر کشور به شکل کامل قرنطینه نشود، شاهد قتل عام کرونا خواهیم بود».

او وضعیت ابتلا به کووید۱۹ در ادارات را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت:

«تعطیلی و بازگشایی‌ها هیچ کدام در زمان درستی اجرایی نشد، اخذ و انجام چنین تصمیماتی مراحل خاص دارد و می‌شد با تعطیلی و قرنطینه کامل کشور جلوی مرگ و میر بالا را گرفت.»

هاله قائم خواستار افزایش تخت‌های بیمارستانی و نقاهتگاه‌ها شد و اضافه کرد:

«اگر مردم رعایت نکنند، چاره‌ای جز در خانه ماندن کامل و حکومت نظامی نخواهیم داشت. معتقد هستم اکنون نیروهای نظامی هم باید به میدان بیایند، نه به دلیل کنترل اپیدمی بلکه برای تنفس کادر سلامت که خسته شده و بریده‌اند.»

بحران کنونی کرونا در ایران به از پا درآمدن بخش چشمگیری از کادر درمان بیمارستان‌ها، فرسودگی کاری، کمبود تجهیزات و تخت در بیمارستان‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین به مراکز درمانی و بیماران منجر شده است. در موج سوم همه‌گیری کرونا که تعطیلات تابستانی و سفرهای مکرر و همچنین برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر همراه با برگزاری کنکور سراسری و بازگشایی زودهنگام مدارس بدان دامن زد، نرخ مرگ و میر کووید-۱۹ در ایران به چندین برابر میانگین جهانی رسیده است.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.