ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کشته و زخمی در دو حمله تروریستی در افغانستان

خشونت‌های طالبان در افغانستان در ماه‌های گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. در حملات امروز یک روزنامه‌نگار افغانستانی به نام یما سیاوش هم کشته شد.

پایگاه خبری ۸ صبح در افغانستان، روز شنبه ۱۷ آبان از وقوع دو حمله تروریستی در استان‌های کابل و زابل در این کشور خبر داده و اعلام کرده که طی این حملات دست‌کم چندین غیر نظامی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

نام یما سیاوش، کارمند بانک مرکزی افغانستان هم در میان کشته شدگان به‌چشم می‌خورد.

یما سیاوش، احمدالله انس و امین‌الله رضایی

برپایه اعلام گل‌اسلام سیال، سخنگوی والی زابل، ساعت ۱۱:۳۰ صبح امروز، یک خودروی بمب‌گذاری شده پیش از رسیدن به هدف، در شهر قلات، مرکز استان زابل منفجر شده که در این رویداد دست‌کم چهار غیر نظامی زخمی شده‌اند.

به‌گفته سیال، راننده این خودرو نیز در جریان این انفجار کشته شده است.

نذیراحمد حریفال، رئیس بیمارستان ولایتی زابل اما از انتقال سه جسد و ۱۲ زخمی از محل این انفجار به بیمارستان خبر داده و گفته در میان مجروحان، یک زن و چهار کودک هم دیده می‌شوند.

عطالله حق‌بیان، رییس شورای ولایتی زابل هم تعداد زخمی‌های این انفجار را هفت نفر اعلام کرده و گفته این خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی محل کار او منفجر شده است.

هیچ فرد یا گروهی هنوز مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

از سوی دیگر و در یک حمله تروریستی دیگر در کابل، پایتخت افغانستان، دست‌کم سه غیر نظامی از جمله یما سیاوش، روزنامه‌نگار و کارمند بانک مرکزی افغانستان کشته شدند. این افرد احمدالله انس، معاون آمریت ریاست دفتر بانک و امین الله رضایی راننده‌ این بانک بوده‌اند.

بر پایه اعلام فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل، ساعت ۷:۴۵ بامداد شنبه ۱۷ آبان، یما سیاوش در خودروی خود به سمت محل کارش در حرکت بوده که بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که از قبل در خودروی او جاسازی شده بود، جان خود را از دست داده است.

منابع محلی در کابل اما اعلام کرده‌اند که این انفجار پس از آن روی داده که یما سیاوش یکی از همکاران خود در بانک مرکزی را سوار ماشین شخصی‌اش کرده است.

سیاوش یکی از مجری‌های سرشناس در رسانه‌های داخلی افغانستان بود که پیش از این چند سال به‌عنوان مجری تلویزیون طلوع در کابل مشغول به‌کار بوده است.

سیاوش اما به‌تازگی در بانک مرکزی افغانستان مشغول به‌کار شده بود.

هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت انفجار امروز کابل را بر عهده نگرفته است.

بسیاری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی اما بر این باورند که دو حمله تروریستی امروز از سوی شبه نظامیان گروه طالبان انجام شده است.

هم‌زمان با این انفجارها اداره بازرس کل ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» با انتشار گزارشی، از افزایش ۵۰ درصدی خشونت‌های گروه طالبان در افغانستان طی ماه‌های گذشته خبر داده است.

برپایه این گزارش، در سه ماه گذشته سطح حملات خشونت‌بار طالبان بالاتر از «مقیاس فصلی» و «خیلی زیاد» بوده که این مسأله شمار عملیات‌های زمینی نیروهای امنیتی افغان برای مقابله با این حملات در این سه ماه را در مقایسه با آمارهای یک سال اخیر به بالاترین میزان آن رسانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اما در واکنش به انتشار این گزارش، خبر افزایش خشونت‌ها از سوی این گروه را «نادرست» خوانده و گفته: «عملیات گسترده این گروه در سطح شهرها وجود ندارد و حملات تهاجمی طالبان نیز به واکنش‌ها محدود شده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.