ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات بصره: پلیس دست‌کم یک معترض را کشت

نیروهای امنیتی عراق دست‌کم یک معترض مخالف دولت در بصره را به ضرب گلوله کشت و ۴۰ تن دیگر را زخمی کرد.

نیروهای امنیتی عراق دست‌کم یک معترض مخالف دولت در بصره را به ضرب گلوله کشته و ۴۰ نفر دیگر را در این شهر جنوبی عراق زخمی کرده‌اند. این اولین برخورد مرگبار نیروهای امنیتی با معترضان بصره، پس از نخست‌وزیر شدن مصطفی الکاظمی است. الکاظمی یک روز پیش از آن در بصره قول داده بود که عدالت در حق خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات ۲۰۱۹ اجرا شود.

معترضان عراقی و فرمانداری به آتش کشیده‌شده بصره، جمعه، هفتم سپتامبر ۲۰۱۸ ـ منبع: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز» و به نقل از منابع امنیتی و یک مقام مدنی، این اولین بار است که پس از نخست‌وزیر شدن مصطفی الکاظمی در ماه مه، یک معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته می‌شود.

وزارت کشور عراق مرگ یک معترض در روز جمعه ۶ نوامبر در بصره را تایید کرد و در بیانیه‌ای گفت که هیچ نیروی امنیتی عراقی اجازه استفاده از سلاح برای مقابله با تظاهرکنندگان را نداشته است، و این حادثه در دست بررسی است.

اعتراضات سال پیش عراق علیه حاکمان کشور و بیکاری و کمبود خدمات به تدریج رو به آرامش گذاشت، و خشونت اخیر از سوی نیروهای امنیتی جز معدود حوادث چند ماه اخیر است.

در ماه‌های تظاهرات ضددولتی در اکتبر ۲۰۱۹ علیه دولت عادل عبدالمهدی بیش از ۵۰۰ تن کشته شدند. بسیاری از کشته‌شدگان معترضان جوان غیرمسلح بودند.

منابع امنیتی بصره و یک مقام مدنی گفت که جمعیت معترضان در شهر نفت‌خیز جنوب عراق به خیابان‌ها آمده و خواستار شغل و خدمات اولیه عمومی شدند.

آنها عصبانی بودند که الکاظمی در عمل کردن به وعده‌های خود ناتوان بوده و نیروهای امنیتی در بصره و بغداد تجمعات معترضان را پراکنده کردند.

الکاظمی که روز پنج‌شنبه ۵ نوامبر برای بازدید از پروژه‌های انرژی و دیدار با مقامات استانی از بصره بازدید کرد، قول داد که امنیت معترضان صلح‌آمیز را حفظ کند و برای خانواده‌های معترضان کشته شده به دست نیروهای امنیتی و مردان ناشناس مسلح در سال گذشته، عدالت برقرار شود.

نیروهای امنیتی در بغداد ماه گذشته دستور گرفتند که برای مقابله با معترضانی که در سالگرد اعتراضات ۲۰۱۹ به خیابان‌ها می‌آیند از گلوله جنگی استفاده نکنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.