ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار درباره رهاسازی آب رآکتور هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس

بنا به پژوهش «صلح سبز»،‌ این آب آلوده شامل سطوح خطرناکی از ایزوتوپ رادیواکتیو کربن‌ـ‌۱۴ است که می‌تواند به دی‌ان‌ای انسان صدمه وارد کند.

دولت ژاپن قصد دارد آب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای تخریب‌شده فوکوشیما را در اقیانوس تخلیه کند. یک سازمان بین‌المللی مدافع محیط زیست می‌گوید آلاینده‌های داخل این آب می‌تواند به دی‌ان‌ای (DNA) انسانی صدمه بزند.

تانکرهای ذخیره آب آلوده در نیروگاه دای‌ایچی در فوکوشیما، سوم فوریه ۲۰۲۰ ــ عکس: Kazuhiro NOGI / AFP

شعبه آلمان سازمان بین‌المللی «صلح سبز» (Greenpeace) در پژوهش جدیدی با عنوان «واقعیت بحران آب رادیواکتیو فوکوشیما» هشدار می‌دهد که ۱,۲۳ میلیون متر مکعب آب آلوده نیروگاه هسته‌ای تخریب‌شده دای‌ایچی فوکوشیما هم‌اکنون در بیش از یک‌هزار تانکر ذخیره شده و این میزان تا پایان سال میلادی به ۱,۳۷ میلیون متر مکعب می‌رسد.

نیروگاه دای‌ایچی فوکوشیما در ۲۰۱۱ و بر اثر سونامی بزرگ آن سال تخریب شد و پدیده ذوب سوخت هسته‌ای در آن رخ داد.

بنا بر گزارش منتشرشده، دولت ژاپن تصمیم گرفته است که در اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ آب آلوده ذخیره‌شده در این نیروگاه را به اقیانوس آرام بریزد.

صلح سبز در گزارش خود می‌نویسد:

«دولت ژاپن و شرکت برق توکیو برای حمایت از طرح‌شان مجموعه‌ای از افسانه‌ها را رواج داده اند:‌ اینکه تا ۲۰۲۲ دیگر جایی برای ذخیره آب‌های آلوده باقی نخواهد بود؛ آب ذخیره‌شده آلوده نیست؛ تریتیوم رادیواکتیو تنها آلاینده رادیواکتیو در آب و بی‌ضرر است؛ و بدیل دیگری برای رهاکردن آب‌ در اقیانوس وجود ندارد».

این سازمان مدافع محیط زیست می‌افزاید که تمام این موارد نادرست هستند و برای سالیان سال اثرات فاجعه فوکوشیما مردم و محیط زیست را تهدید خواهد کرد.

شهروندان و اتحادیه‌های ماهیگیری ژاپنی به ویژه در  فوکوشیما با رهاسازی آب در اقیانوس مخالفند. کره جنوبی و چین نیز مخالف چنین طرحی هستند.

چه آلاینده‌هایی در آب ذخیره‌شده وجود دارند؟

بنا به این پژوهش، این آب آلوده شامل سطوح خطرناکی از ایزوتوپ رادیواکتیو کربن‌ـ‌۱۴ است. پیش از این نیز گزارش شده بود که آب ذخیره‌شده به ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم (هیدروژن‌ـ‌۳) آلوده است.

هرچند شرکت برق توکیو که مسئول اداره نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما است،‌ سیستم تصفیه آب را در محل نیروگاه برپا کرده، تریتیوم با استفاده از این سیستم قابل تصفیه نیست. اما خطرناک‌تر از آن، وجود کربن‌ـ‌۱۴ است که به گفته پژوهشگران صلح سبز می‌تواند به دی‌ان‌ای انسانی صدمه وارد کند و با نیمه‌عمری معادل پنج هزار و ۳۷۰ سال، «در تمام ماده‌های زنده نفوذ می‌کند و ادغام می‌شود».

نیمه‌عمر زمانی است که طی آن یک ماده پرتوزا به نصف میزان اولیه خود کاهش می‌یابد. صلح سبز می‌نویسد: «تمرکز کربن‌ـ‌۱۴ در ماهی‌ها در سطوحی هزاران برابر بالاتر از تریتیوم است و ... بالقوه می‌تواند به دی‌ان‌ای انسانی صدمه وارد کند.»

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، با وجود اعتراض‌ها و هشدارها، یوشیهیده سوگا نخست‌وزیر ژاپن اخیراً گفته است که «نمی‌توانیم این مسأله را برای ابد به تعویق بیندازیم» و وعده داده که بر سر رهاسازی آب به اقیانوس «در اسرع وقت» تصمیم‌گیری خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.