ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تایید یک دارو برای کرونا و آخرین خبرها درباره واکسن

اداره غذا و داروی آمریکا ، داروی ضد ویروس رمدسیویر را برای درمان موارد وخیم و بیمارستانی کووید -۱۹ تایید کرد. دونالد ترامپ پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همین دارو را دریافت کرده بود.

ماه دسامبر ۲۰۱۹ نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ووهان چین مشاهد شد، اکنون با گذشت ۱۰ ماه این ویروس سراسر جهان را فرا گرفته و هنوز هم نشانه‌هایی از فروکش بیماری کووید-۱۹ مشاهده نمی‌شود.

ماه دسامبر ۲۰۱۹ نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ووهان چین مشاهد شد-عکس شاتر استاک

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، تا ظهر روز جمعه  ۲۳ اکتبر / ۲ آبان شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گذشت .بیماری کووید-۱۹ دست کم جان یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر را گرفته است.

خبر خوب:  تایید یک دارو

درحالی‌که به پایان ماه اکتبر نزدیک می‌شویم، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، داروی ضد ویروس وکلیوری (رمدسیویر) را برای درمان موارد وخیم و بیمارستانی کووید -۱۹ در بیماران بزرگسال و کودکان بالای۱۲ سال  که حداقل ۴۰ کیلوگرم وزن داشته باشند تایید کرد.

بر اساس دستورالعمل اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو تنها در بیمارستان می‌تواند برای بیمار تجویز و مورد استفاده قرار گیرد.

این نخستین دارویی است که توسط اداره  غذا و داروی آمریکا برای درمان کووید-۱۹ مورد تایید قرار می‌گیرد. پیش از این  و در ماه مه اداره غذا و داروی آمریکا  اجازه استفاده آزمایشی از رمدسیویر را داده بود. این دارو مدت زمان بهبود را کوتاه می‌کند و به گزارش نیویورک‌تایمز دونالد ترامپ اوایل این ماه پس از آن‌که مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شد این دارو را دریافت کرده بود.

مطالعه‌ای که بر روی ۱۱ هزار نفر از ۳۰ کشور جهان صورت گرفته نشان می‌دهد، این دارو نمی‌تواند مانع  مرگ بیماران کووید-۱۹ شود.

اداره غذا و داروی آمریکا داروی ضد ویروس وکلیوری (رمدسیویر) را برای درمان موارد وخیم و بیمارستانی کووید -۱۹ تایید کرد

رمدیسیور در اصل برای درمان ابولا و هپاتیت سی تولید شده بود. نحوه عمل رمدیسیور به این صورت است که خود را به زور وارد ژن‌های ویروس کرده و مانع بازتولید آن می‌شود.

تغییر تعریف «تماس نزدیک»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌های آمریکا دایم در حال بروز کردن دستورالعمل‌ها و تعاریف خود در رابطه با بیماری کووید-۱۹ است. جدیدترین مورد تغییر تعریف «تماس نزدیک» است. تا به امروز تماس نزدیک موردی محسوب می‌شد که فردی دستکم ۱۵ دقیقه در فاصله یک متر و نیمی یک مورد تایید شده از ابتلا به ویروس کرونا  قرار گیرد. اما در «تعریف جدید» تماس نزدیک وقتی به حساب می‌آید که فرد، در فاصله یک مترو نیم از مورد تایید شده از ابتلا به ویروس کرونا به مدت  مجموعا ۱۵ دقیقه یا بیشتر طی یک دوره زمانی ۲۴ ساعته قرار گیرد. 

به این معنی که به عنوان مثال اگر سه بار و هر بار به مدت ۵ دقیقه ظرف یک روز در فاصله یک و نیم متری از فرد مبتلا قرار بگیرید به این معنا است که در تماس نزدیک بودید و باید تست بدهید و قرنطینه شوید.

تازه‌‌های واکسن

سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد که توزیع و تلقیح واکسن در سراسر جهان از اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شود. به نظر می رسد مراحل نهایی فاز سوم تا اوایل سال آینده به پایان برسد و پس از آن در مورد آغاز واکسیناسیون سراسری تصمیم ‌گیری می شود.

دانشمندان، شرکت‌های دارویی و تیم‌های پژوهشی در سراسر جهان مشغول کار و تحقیق بر روی ده‌ها واکسن برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند. در حال حاضر ۴۸ واکسن مرحله آزمایش‌های بالینی بر روی انسان را می‌گذرانند، ۸۹ واکسن در مرحله پیش بالینی به صورت فعال در حال آزمایش بر روی حیوانات هستند. شش واکسن برای استفاده محدود تأیید شده‌اند (که دو واکسن روسی و چینی در این دسته قرار می‌گیرند) و هنوز هیچ واکسنی برای استفاده تمام‌عیار و در مقیاس تجاری و گسترده تأییدیه نگرفته است.

مرگ داوطلب 

به دنبال مرگ یکی از داوطلبانی که واکسن آکسفورد- آسترازنکا بر روی او امتحان شده بود، دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که  همچنان به آزمایش بالینی واکسن در برزیل ادامه خواهد داد. مقام‌های بهداشتی برزیل روز چهارشنبه اعلام کردند داوطلبی که واکسن- تحت اجازه شرکت غول دارویی آسترازنکا - بر روی او آزمایش می‌شد درگذشت. با این وجود دانشگاه آکسفورد می‌گوید که بر اساس یک بررسی مستقل جای نگرانی وجود ندارد.  واکسن آکسفورد- آسترازنکا فاز سوم آزمایش بالینی بر روی داوطلبان را در سه کشور متفاوت می‌گذراند و از واکسن‌های پیشتاز است.

آغاز واکسیناسیون در روسیه

از اوایل ماه آینده قرار است توزیع واکسن  ویروس کرونا در مقیاس وسیع در شهر مسکو آغاز شود. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در وبلاگ شخصی خود نوشت که ماه نوامبر مسکو نخستین محموله واکسن کرونا را دریافت می‌کند. طی ماه‌‌های دسامبر و ژانویه واکسیناسیون عمومی در مقیاس گسترده آغاز می‌شود.

واکسن چینی برای ساکنین شاوشینگ 

شهری در استان چه‌جیانگ چین واکسن آزمایشی ویروس کرونا را در اختیار ساکنین شهر قرار می‌دهد. تمام ساکنین شهر شاوشینگ که بین ۱۸ تا ۵۹ سال داشته باشند ( گروهی که در اولویت نیستند) می‌توانند به صورت آنلاین برای تلقیح ثبت‌نام کنند. نام واکسن و همچنین زمان آغاز طرح و این که چند واحد واکسن باید تلقیح شود اعلام نشده است.

صدها هزار نفر در چین تا کنون واکسن آزمایشی را زده‌اند ، اما هنوز ایمنی واکسن در دست بررسی است.

داوطلبان واکسن در شهر شاوشینگ علاوه بر پرداخت ۴۰۰ یوآن (۶۰ دلار) باید در فرم تقاضای واکسن دلیلی هم ذکر کنند.

حملات سایبری به پروژه های واکسن

در حالیکه مسابقه جهانی برای تولید هر چه سریع‌تر واکسنی ایمن و موثر برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ ادامه دارد، برخی موسسات تحقیقی در زمینه تولید واکسن در ژاپن هدف حمله‌های سایبری قرار گرفته‌اند. انگشت اتهام به سوی چین نشانه رفته است. هنوز خبری از درز اطلاعات منتشر نشده اما مرکز دولتی راهبردی و آمادگی برای امنیت سایبری ژاپن از شرکت های دارویی و موسسات تحقیقی خواسته است تا سطح ایمنی و حفاظتی را در مقابل دزدی اطلاعات محرمانه افزایش دهند.

بر اساس تکنیک‌های به کار رفته به نظر می رسد حملات کار هکرهای چینی باشد. چین هرگونه دخالتی در این حملات را تکذیب کرده است.

در ژاپن، دانشگاه توکیو، دانشگاه اوساکا، موسسه ملی بیماری‌های واگیر در حال کار شبانه‌روزی بر روی تهیه واکسن کرونا هستند.

پیش از این و در ماه ژوئیه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، و کانادا هکرهای روسی را متهم به تلاش برای سرقت اطلاعات مربوط به پژوهش و تهیه واکسن  کرونا کرده بودند.

مردان و سالمندان، آسیب‌پذیرتراز دیگران

ویروس کرونا در مسن‌تر ها و مردان مرگبارتر است. بر اساس یک مطالعه جدید که نتایج آن به‌تازگی در مجله نیچر منتشر شده، هرچند که پژوهشگران قبلا این مساله را دریافته بودند که خطر کرونا در مردان بیش اززنان و در افراد مسن بیش از افراد جوان است، اما این‌بار با  بررسی داده‌ها و ارقام توانسته‌اند میزان خطر را تخمین بزنند.

در این مطالعه به ازای هر هزار نفری که به ویروس کرونا آلوده شده  و کمتر از ۵۰ سال سن داشتند تقریبا مرگی مشاهده نشد. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بیمار بالای ۵۰ سال و در اوایل ۶۰ تقریبا ۵ مورد مرگ مشاهده شد. اغلب تلفات مرد بودند. هرچند سن بیماران بالاتر می‌رفت، تعداد تلفات نیز افزایش یافت. برای هر هزار نفری که ۷۰ و اندی سال داشتند، حدود ۱۱۶ نفر جان باختند.

سن در حال حاضر قوی‌ترین فاکتور برای محاسبه نرخ مرگ بیماران مبتلاست.

در همین رابطه 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.