ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمتر از دو هفته تا انتخابات آمریکا: نتایج نظرسنجی‌ها، دخالت ایران و دیگر خبرها

رای‌گیری غیابی و پستی آغاز شده و تا پنج‌شنبه بیش از ۴۴ میلیون نفر رای داده‌‌اند. در نظر‌سنجی‌‌ها بایدن ۱۱ امتیاز از ترامپ پیش است.

کمتر از دو هفته به انتخابات آمریکا مانده است. انتخابات روز سه شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود.

نخستین روز رای گیری زودهنگام - آرلینگتون ویرجینیا - سپتامبر ۲۰۲۰ (عکس شاتراستاک)

منتظر چه باشیم؟

آخرین مناظره 

شاید مهمترین اتفاق پیش رو در این هفته آخرین مناظره میان ترامپ و بایدن باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری‌ آمریکا پنج شنبه شب ۲۲ اکتبر / ۱ آبان با  جو بایدن رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مناظره خواهد کرد. روز دوشنبه این هفته کمیسیون غیر حزبی مناظره‌های ریاست جمهوری تغییراتی را در قوانین مناظره آخر اعلام کرد. قرار است در مناظره دوم و آخر، وقتی یکی از نامزدها در زمان خود مشغول به حرف زدن  در مورد هر کدام از شش موضوع مورد مناظره  در دو دقیقه تعیین شده است، میکروفن نامزد دیگر بسته باشد. در بقیه مناظره یعنی بخش‌های ۱۵ دقیقه‌ای میکروفون هر دو نامزد باز خواهد بود.  

دلیل این تغییر انتقادات بسیاری است که پس از مناظره اول به نحوه برگزاری مناظره صورت گرفت. در مناظره اول که حدود سه هفته پیش در کلیولند اوهایو برگزار شد ترامپ چندین بار خارج از نوبت خود و تقریبا هر وقت بایدن حرف می‌زد به میان حرف او پرید و گرداننده مناظره(کریس والاس) قادر به اداره مناظره نبود.

مناظره آخر ساعت ۹ شب پنج‌شنبه به وقت شرق آمریکا (۴ و نیم صبح جمعه به وقت تهران) در دانشگاه بلمونت در شهر نشویل واقع در ایالت تنسی برگزار می‌شود. مدت زمان مناظره ۹۰ دقیقه است و گرداننده آن کریستن ولکر گزارشگر شبکه خبری ان‌بی‌سی است.

 موضوعات مناظره آخر

خانم ولکر پیشتر لیست احتمالی موضوعات مورد بحث در مناظره را منتشر کرده بود: مبارزه با کووید-۱۹،  خانواده‌های آمریکایی، نژاد در آمریکا، تغییرات آب و هوایی، امنیت ملی و رهبری در این فهرست قرار داشتند.

روز دوشنبه  بیل استپین، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در نامه‌ای به کمیسیون مناظره‌ها به شدت از نبودن موضوع سیاست خارجی در میان موضوعات مورد بحث انتقاد کرد. کمپین ترامپ باور دارد که سیاست خارجی نقطه ضعف بایدن است و کمپین با تاکید بر روی موضوع «سیاست خارجی» خواسته از کمیسیون درخواست تجدید نظر و تغییر موضوعات را  کرده است. در مناظره اول نیز در مورد سیاست خارجی بحثی به میان نیامد و موضوعات مناظره نخست در مورد دیوان‌ عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، مسئله نژاد و خشونت در شهرهای آمریکا و سلامت انتخابات بود.

نخستین مناظره ترامپ و بایدن، سپتامبر ۲۰۲۰- کلیولند، اوهایو

هفته پیش چه گذشت ؟

در هفته‌ای که گذشت دو نامزد به حضور در گردهمایی‌های انتخاباتی خود در سراسر آمریکا ادامه دادند. مهمترین اتفاق هفته گذشته حضور دو نامزد در دو جلسه جداگانه سالن اجتماعات عمومی به صورت همزمان بود که از دو شبکه خبری عمده آمریکا به صورت مستقیم پنج شنبه ۱۵ اکتبر/۲۵ مهر پخش شد.  

بیشتر پرسش‌ها و موضوع‌های مطرح شده در گفت‌وگو‌های پنجشنبه شب مربوط به مسایل داخلی آمریکا بود.

نظر سنجی‌ها چه می‌گوید؟

صدها نظر سنجی در سراسر کشور در سطح ملی، ایالتی، شهری و منطقه‌ای  توسط شرکت‌ها ، دانشگاه‌ها و موسسات متفاوت برگزار می شود.

در آخرین نظرسنجی مشترک رادیو عمومی آمریکا/ شبکه پی‌بی‌اس/ موسسه افکارسنجی ماریست جو بایدن در سطح ملی از ترامپ جلوتر است. در این نظرسنجی که در میان رای‌دهندگان احتمالی صورت گرفته بایدن ۵۴ درصد و ترامپ ۴۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌‌اند. بایدن همچنین در یک نظرسنجی معتبر دیگر تا روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر  در چندین ایالت کلیدی مانند پنسیلوانیا، میشیگان  و ویسکانسین از ترامپ چندین امتیاز جلوتر بود، بر اساس همین نظرسنجی در ایالت‌های کلیدی فلوریدا و کارولینای شمالی اختلاف دو نامزد کم است و شانه‌به شانه جلو می‌روند.

ایالت‌های کلیدی یا چرخشی ایالت‌هایی هستند که رای آن‌ها به طور سنتی به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان تعلق ندارد و بسیار نزدیک به هم است و بسته به هر انتخابات به نفع یکی از دو حزب ممکن است تغییر کند. در انتخابات ۲۰۲۰ ناظران  ۸ ایالت‌ آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین را به عنوان ایالت‌‌های حیاتی شناسایی کرده‌اند. در حال حاضر بر اساس نظر‌سنجی‌ها بایدن در اغلب این ایالت‌ها از ترامپ پیش است.

بر اساس نظر سنجی «سی‌ان‌بی سی/ چنج» بایدن ۱۰ امتیاز از ترامپ جلوتر است، بر اساس نظر سنجی «اکونومییست/ یوگاو » بایدن ۹ امتیاز پیش است و نظر سنجی «سروی‌آمریکا» نشان می‌هد که بایدن ۹ امتیاز از ترامپ جلوتر است.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست و میانگین نظر سنجی‌‌ها در مجموع در سطح ملی بایدن ۱۱ امتیاز از ترامپ جلوتر است. 

پنسیلوانیا

تنها دو هفته مانده به انتخابات، جو بایدن در ایالت سرنوشت ساز پنسیلوانیا پیش است. بر اساس نظر سنجی مشترک روزنامه یواس‌ای تودی ( امروز آمریکا) و مرکز افکارسنجی دانشگاه سافولک که روز پنج‌شنبه نتایج آن منتشر شد، بایدن در این ایالت ۷ امتیاز از ترامپ جلوتر است.

 بر اساس دیگر نظرسنجی ها هم بایدن در پنسیلوانیا از ترامپ جلوتر است. بر اساس نظرسنجی «فاکس نیوز» در پنسیلوانیا بایدن ۵ امتیاز، بر اساس نظر سنجی «کویینی ‌پیاک» ۸ امتیاز  و بر طبق  نظر سنجی «سی‌ان‌ان» بایدن ۱۰ امتیاز در این ایالت از ترامپ پیش است

در انتخابات ۲۰۱۶ دموکرات‌‌ها رای الکتورال ایالت پنسیلوانیا را به جمهوری‌خواهان باختند. ترامپ از مجموع حدود ۶ میلیون رای داده شده در این ایالت ۴۴ هزار و ۲۹۲ رای بیش از هیلاری بدست آورد،دونالد ترامپ ۲,۹۷۰,۷۳۳ رای و هیلاری کلینتون ۲,۹۲۶,۴۴۱ رای در پنسیلوانیا آورد.

دموکرات‌ها  که به نظر می‌رسد از شکست قبلی درس گرفته باشند روز چهارشنبه باراک اوباما رئیس جمهوری سابق را روانه پنسیلوانیا کردند تا شخصا برای بایدن تبلیغ کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در حال سخنرانی حمایت از کمپین بایدن-هریس، فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ (عکس از فرانس پرس)

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا این انتخابات را مهمترین انتخابات زمان حاضر نامید و  گفت «آنچه ما در ۱۳ روز آینده خواهیم کرد بر چندین دهه بعد از ما هم تاثیر خواهد گذاشت» اوباما در یک محیط روباز مانند «سینمای صحرایی» در جمع طرفداران بایدن در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا سخنرانی می‌کرد از نحوه مدیریت ترامپ در قبال همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا انتقاد کرد و گفت :« ترامپ از ما محافظت نخواهد کرد.»

نظر سنجی‌ها لزوما نمی‌توانند تصویر درستی از نتیجه انتخابات به ما دهند، اما تغییرات آن توسط  کمپین نامزدها، کارشناسان و بسیاری از شهروندان دنبال می‌شود. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، هیلاری کلینتون در اغلب نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش بود اما در نهایت رقابت ریاست جمهوری را به ترامپ باخت.

انتخابات ۲۰۱۶- آدامز کانتی پنسیلوانیا (عکس از شاتراستاک)

رای گیری در چه مرحله‌ای است

 انتخابات روز سه شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود. اما با وجود این رای‌گیری غیابی و پستی در آمریکا آغاز شده است. 

به گزارش مراکزی که تحولات انتخابات را پی‌گیری می‌کنند، تا روز پنج شنبه  بیش از ۴۴ میلیون نفر رای داده‌‌اند.

در انتخابات امسال بویژه به دلیل شرایط پاندمی کرونا احتمالا بیش از هر زمانی در تاریخ آمریکا شهروندان با پست رای خواهند داد. در این انتخابات حدود سه چهارم تمام رای دهندگان آمریکایی‌ واجد شرایط دریافت برگه اخذ رای از طریق پست هستند و  انتظار می رود امسال حدود ۸۰ میلیون رای به صورت پستی اخذ شود که دو برابر تعداد آرای پستی در انتخابات ۲۰۱۶ خواهد بود. 

دخالت ایران و روسیه 

روز چهارشنبه ۲۱  اکتبر مقام‌های امنیت ملی آمریکا اعلام کردند که روسیه و ایران هر دو به داده‌‌های ثبت‌نام رای دهندگان آمریکایی دسترسی پیدا کرده‌اند. این اولین رشته شواهد محکم و قاطعی است که نشان می‌دهد دو کشور سعی در تاثیر گذاشتن در انتخابات آمریکا دارند. به گفته مقام‌های آمریکایی متخصصان ایرانی پشت تهدید‌های ایمیلی به رای دهندگان آمریکایی در آلاسکا و فلوریدا بوده‌‌اند و احتمالات دخالت‌هایی از سوی روسیه نیز در جریان است. 

 جان رتکلیف، مدیر اطلاعات ملی گفت که  جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که عوامل ایرانی و روسی اطلاعات رای دهندگان ثبت نام کرده را بدست آورده ، و با فرستادن ایمیل‌های تهدید آمیز بر اساس حزبی که در آن ثبت نام کرده اند به شهروندان آمریکایی گفته‌اند که بهتر است به پرزیدنت ترامپ یا «دیگری» رای دهند. فرستندگان این ایمیل‌ها وانمود کرده‌اند که از اعضای گروه سفید برتری طلب «پسران مغرور» هستند و مدعی شده‌اند که بعدا خواهند فهمید که آیا آنها به ترامپ رای داده‌اند یا نه.

علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد  در پاسخ به این اتهام آن را رد کرد و گفت: «ایران هیچ علاقه‌ای به دخالت در انتخابات آمریکا و هیچ ترجیحی برای نتیجه آن ندارد.»

در ایران چه می‌گویند؟

 در ایران انتخابات آمریکا با اضطراب و نگرانی دنبال می‌شود. رسانه‌های داخلی به نقل از فعالان بازارمی‌گویند که آینده قیمت دلار در کوتاه‌مدت وابسته به نتایج انتخابات آمریکا و اخبار پیرامون آن خواهد بود، با وجود این اغلب تحلیل‌های کارشناسان ایرانی در رسانه‌های رسمی مبنی بر این است که انتخاب مجدد ترامپ و یا بایدن تاثیری در رفتار سیاسی آنها در قبال ایران ندارد. افراد نزدیک به دولت و مسئولان احزاب هم تقریبا همگی در مصاحبه‌های خود  یک حرف را تکرار کرده وبه نوعی انتخابات آمریکا و نتایج آن را برای ایران بی اهمیت توصیف می‌کنند.

سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران گفته است در انتخابات آمریکا فعلا فرض غالب این است که آقای بایدن برنده انتخابات می شود. او با این فرض که بایدن به برجام باز می‌گردد افزود: «اگر آمریکایی ها به برجام برگردند ایران نیز در چارچوب ۱+۵ می تواند گفت و گوهایش را ادامه دهد»  مرعشی گفت حتی اگر ترامپ هم برنده انتخابات شود، دیگر بعید است که با فرمان غلطی که در ۴ سال اولش با ایران برخورد کرد، برخورد کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در نشست خبری در پاسخ به این سوالی در مورد انتخابات آمریکا گفت که (ایران) واقعا علاقه ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا ندارد. ربیعی گفت:« احتمالات و تنش‌های مختلفی در داخل آمریکا در این دوره از انتخابات وجود دارد که البته برای ما تفاوتی از این منظر ندارد.»  وی با اشاره به این که اخبار انتخابات آمریکا را دنبال می‌کند گفت:«در عین حال اهمیتی نمی‌دهیم کدام حزب و نامزد کنترل کنگره و قدرت را به دست خواهد گرفت. هر دو حزب می‌توانند سیاست های مخربی را علیه صلح جهانی دنبال کنند و همین که سیاست‌هایی در پیش بگیرند که به نفع صلح جهانی باشد. »

 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز  در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به نوعی حرف‌های سخنگوی دولت را تکرار کرد و گفت:«البته برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی پیروز انتخابات آمریکا شود زیرا سیاست ما روشن است تحریم‌های ترامپ هم دیگر اثر نمی‌گذارد زیرا او هرچه توانسته است انجام داده است.»

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران حزب نیز نظری مانند سخنگوی حزب کارگزاران و سخنگویان دولت روحانی را بیان کرد. بادامچیان گفت: «برخی هنوز در ایران تصور می کنند که انتخابات آینده آمریکا می‌تواند نقش موثری در ایران داشته باشد. این تصور غلط هم مثل بقیه تصورات بی منطق این افراد به زودی آشکار می کند که سیاست استکباری و سلطه در حال زوال آمریکا جز ایجاد مزاحمت کاری نمی‌تواند بکند.»

موضوع تنش ایران و آمریکا و چگونگی برخورد با ایران  از سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ به بعد و بویژه در سال‌های اخیر از موضوعات مورد بحث در کمپین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است. اما امسال در نخستین مناظره بحث سیاست خارجی آمریکا به میان نیامد، و با توجه به موضوعات اعلام شده شاید در مناظره‌ آخر نیز مساله تنش با ایران مطرح نشود.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا سه‌شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود. شهروندان آمریکا که ۱۸ سال تمام داشته باشند واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

سال ۲۰۱۶ از حدود ۲۵۰ میلیون شهروند آمریکایی واجد شرایط  نزدیک به ۱۳۹ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.

در همین رابطه 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک نفر عادی

    ترامپ. شخصیتی نامتعادل با افعال غیر قابل پیش بینی و در نظر نگرفتن منافع ملی امریکاست .وی اعتبار امریکا و گذرنامه های امریکا در جهان را کاست .رهبری امریکا در جهان را از دست داد .دوستان امریکا به وی پشت اپشت کردند و در یک اقدام تحقیر امیز در شورای امنیت فقط دومینیکن به امریکا همراهی کرد .اروپا از امریکا دور و به روسیه نزدیک شد .ناتو تضعیف و دچار چند دستگی شد و بقول رییس جمهوری فرانسه دچار مرگ مغزی شد .آلمان بسوی روسیه گرایش یافت .چین دشمن سرسخت امریکا شدو اقتصادش به اولین اقتصاد جهان تبدیل گشت .برای اولین بار و بصورت تحقیر امیزی نیروها و اهدافش در خاورمیانه مورد هدف مستقیم یک کشور خارجی قرار گرفت .