ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا شجریان به خاک سپرده شد

قرار بود پیکرش در کنار مزار مهدی اخوان ثالث دفن شود اما بعد او را در کنار موزه فردوسی به خاک سپردند. در این مراسم «ربنا» پخش کردند و مردم تصنیف «ببار ای بارون ببار» را همخوانی کردند.

پیکر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران پس از تشییع با حضور خانواده او در توس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. قرار بود پیکر او در کنار مهدی اخوان ثالث دفن شود اما بعد محل دفن تغییر کرد و او را در کنار موزه فردوسی به خاک سپردند. در این مراسم ربنا پخش کردند و مردم تصنیف «ببار ای بارون ببار» را همخوانی کردند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

در مراسمی که با حضور گسترده علاقه‌مندان شجریان در اطراف محل خاکسپاری برگزار شد، مژگان شجریان، دختر شجریان یک بیت شعر را با همراهی حاضران به آواز خواند. همایون شجریان هم تصنیف «مرغ سحر» را به یاد پدرش اجرا کرد.

فضای داخلی آرامگاه فردوسی تنها برای حضور تعداد اندکی از حاضران که از پیش انتخاب شده بودند آماده شده بود و مردم به رغم همه‌گیری کرونا بیرون درهای آرامگاه تجمع کرده بودند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ترافیک سنگینی در اطراف محوطه ایجاد شده بود. نیروی انتظامی راه‌های ورودی به آرامگاه فردوسی را بسته و مردم چند کیلومتر برای ورود به محل پیاده‌روی کردند.

همایون شجریان طی سخنانی در جمع حاضران گفت: «هزار دستان موسیقی را به دست طبیعت سپردیم. من معذرت می‌خواهم اگر امکان نبود که میلیون‌ها نفر پدر را با دست خودشان به خاک بسپارند. من دستان شما را می‌بوسم.»

بر اساس گزارش‌ها سرعت اینترنت در محل برگزاری مراسم اختلال داشته است.

محمدرضا شجریان پنج‌شنبه ۱۷ مهر درگذشت. او آخرین بار در ۱۴ مهر ۹۹ به علت شرایط نامناسب جسمی بار دیگر در بخش آی سی یو بیمارستان جم بستری شده بود.

شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران است و از او با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود. او نوروز ۹۵ با انتشار ویدئویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داده بود.

  • این خبر به روز می‌شود.
  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    حکومت ملاها حتی از تشیع جنازه جسد شجریان نیز وحشت دارد برای اینکه گفته بود من صدای خس و خاشاک خواهم بود و همراه با خس و خاشاک شعار مرگ بر دیکتاتور داده بود.

  • شهرام

    سرود "ایران, سرای امید" شایستگی و برازندگی آنرا دارد که در ایران پسین ج.ا. تبدیل به سرود ملی شود. شعری بسیار زیبا, مترقی, اومانیستی و دلپذیر است. و اجرای آن توسط استاد شجر, که دیگر هیچ احتیاجی به توضیح ندارد. ایران ای سرای امید بر بامت سپیده دمید بنگر کزین ره پرخون خورشیدی خجسته رسید اگر چه دل‌ها پرخون است شکوه شادی افزون است سپیده ما گلگون است، وای گلگون است که دست دشمن در خون است ای ایران غمت مرساد جاویدان شکوه تو باد راه ما، راه حق، راه بهروزی است اتحاد، اتحاد، رمز پیروزی است صلح و آزادی جاودانه در همه جهان خوش باد یادگار خون عاشقان، ای بهار ای بهار تازه جاودان در این چمن شکفته باد

  • حقیقتگو

    بله استاد فقید شجریان جانش را به جان افرینش سپرد وصحنه فرای تصور زجرآور صحنه زندگی درایران ترک کرد هرچند صدا و آوزاش روح وروان مردم آرامش میداد ولی حصر شده ای بود درکشورش وحتی با خش وخاشاک نامیدن مردم ایران توسط عجم زاده گان و عجم تباران وعجم پرستان ازجمله محمود احمدی نژاد و شرکاء سکوت اختیار نکرد و ازدفاع ازمردم برخواست ولی ازدرون غم واندوهای فراوانش به آنچه برمردم ایران روا میشود موجب بروز بیماری سرطانش شد...تاکنون هم اقشاری ازهنرمندان و اشخاص دلسوزمردمی سرطان مجالشان نداد و فوت کردند ..یکی از دوستان خارجی ام چند پرنده کوچگ درقفس دارد که گاه گاه درجلوی پنچره و یا درحیاط منزلش آویزان می کند این پرندگان کوچک باچنین دقتی به گنجشگ های آژاد اطراف قفس شان نگاه می کنند وگاه بال زنان قصد خروج ازقفس دارند ..ولی چرا این پرندگان زیبا باید درقفس باشند و گنچشک ها آزاد باشند ؟ زیراکه زیبائی و چهچه زنده های آنچنانی شان درحقیقت به حصر شدن ازآزدی شان انجامیده است !! استاد شجریان درقفس و سعید طوسی قاری قرآن خوان و صدها وهزارها امثال وی ازاد!! استاد شجریان مردمی بود وبرای مردم می خواهند و سعید طوسی و شرکاء برای خامنه ای وشرکاء عجم تباروعجم تبارو عجم پرست آوازهای عجم ساخت گان قرآن وآنهم بزبان عجم می خوانند!! اکثریت مردم ایران که نان خودفروشی و وطن فروشی و کشتارهموطنانش همچون پاسدارها و بسیج ها ومزدوران نمی خورند باید تاکنون برایشان همچون نورآفتابی روشن شده باشد که با شعار وترانه خواندن ازاستاد فقید نمی توانند چنین حکومت ضد ایرانی به سقوط وادار کنند ..ظریف برایش سوگواری برای استاد شجریان مهم نیود وراهی چین شد وبرایش ظهور ورشد نمو امپریالیست چین با استبداد وخفقان های ضدمردمی برایش مهم تر بوده است...خامنه ای نه برای استاد شجریان تسلیت کفت ونه برای صدها خانواری که درزلزله کردستان کشته شدند فقط قاسم سلیمانی برایش مهم است ..اقشاری درزندان سیاسی درحصرند ...اقشاری ازهنرمندان مردمی درحصر هستند - اقشاری از آگاهان و خلاقان و سیاسیون مردمی وهمچنین وکلا درحصرهستند...و اکثریت مردم چهل سال درحصر اسلام و طالیبان هایش درحصر کامل بسر می برند ..تنها علاج رهائی تازمانیکه کشور بتصرف چینی ها درنیامده است مبارزه مسلحانه است ...

  • زیباترین صحنه تدفین استاد شجریان

    زیباترین صحنه تدفین استاد شجریان همین صحنه بود،همخوانی زنان با آواز مرغ سحر. پر از معناست. شجریان در بدو انقلاب از نخستین شخصیتهایی بود که با ایده ظالمانه ممنوعیت خواندن زنان مخالفت کرد. همخوانی مرغ سحر از سوی زنان در مراسم تدفین، یک آواز ساده نیست اصل اعتراض است. مرغ سحر از سیاسی ترین آهنگ های ملی ماست که ظلم صیاد‌آشیانه بر باد ده را نشانه می گیرد و از بلبل پربسته اسیر در قفس می خواهد ناله اعتراض سردهد. این همخوانی زنانه اعتراض به همه چیز است از ظلم به شجریان تا ظلم به زنان از ظلم به موسیقی تا ظلم به ممنوعیت تک خوانی زنان. از فساد تا تنگ نظری. دیکتاتوری آشیان بر باد ده ، قدرت مطلقه خود سر ، همه نهادهای سرکوبگر مخاطب این آهنگ هستند و البته قربانیان تبعیض. در انبوه باتوم به دست ها این صدای هنر است که یکبار دیگر بر سانسور و سرکوب پیروز می شود و زنان را همبسته و معترض علیه یک ظلم می کند. استاد امروز در کنار فردوسی بزرگ آرام گفت اما آواز مرغ سحرش تا زمانی که صیاد و ظلمش آشیانه ها را بر باد می دهند و استعدادها را سرکوب می کند خاموش شدنی نیست و نخواهد بود...

  • همخوانی زنان به یاد محمد رضا شجریان در جنب آرامگاه فرودوسی

    همخوانی زنان به یاد محمد رضا شجریان در جنب آرامگاه فرودوسی

  • بالاخره صدای زنان در توس شنیده شد!

    بالاخره صدای زنان در توس شنیده شد. در روز به خاک سپاری مرغ سحر آواز , باشد تا کاخ ساخته علم الهدی بلرزد و تاریخ خراسان جان ثبت کند که زمستان ماندنی نیست. و نمیتوان تا ابد هر صدای مخالف خوانی را خفه کرد.

  • "یک مردسالاری ریشه دار"

    چرا به مژگان تسلیت نگفتیم؟ افسون حضرتی ▫️وقتی درباره حذف زنان از فضاها و عرصه های عمومی جامعه صحبت می کنیم دقیقا چه می گوییم و چه مطالبه ای داریم؟ جواب ساده و واضح است؛ یعنی نیمی از جمعیت جامعه از حقوق برابر، برای ایفای نقش های خود در زمینه های هنری و موسیقی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، قضایی و اجتماعی و مدیریتی محروم شده اند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند. ▫️پس از درگذشت مرحوم شجریان فقید تمام بار مسوولیت و غم این خانواده را پسر ایشان به دوش می کشد. پس همسر و دخترانشان کجا بودند؟ چرا زنان و مردانی که جلوی بیمارستان عزاداری می کردند شعارهای تسلیت شان خطاب به همایون بود؟ چرا هیچ یک از عزاداران زن نام دختر ایشان را صدا نزد و تسلیت نگفت؟ چون در درون همه ما یک مردسالاری ریشه دار وجود دارد که به ما یاد داده زنان نیستند.