ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوبل ادبی ۲۰۲۰ برای لوئیس گلوک، شاعر آمریکایی

کودکی و طبیعت از مهم‌ترین مضامین اشعار اوست. دور از انتظار نبود که نوبل ادبی به یک نویسنده یا شاعر زن از آمریکا تعلق بگیرد.

پس از جوایز پزشکی، فیزیک و شیمی، آکادمی سوئد اکنون جایزه نوبل ادبیات را اهدا کرده است.

نوبل ادبی ۲۰۲۰ برای لوئیس گلوک، شاعر آمریکایی

آکادمی نوبل پنجشنبه ۸ اکتبر/۱۷ مهر اعلام کرد جایزه نوبل ادبی به لوئیس گلوک، شاعر آمریکایی تعلق می‌گیرد. ارزش جایزه نوبل ۹ میلیون کرون سوئد معادل یک میلیون دلار آمریکاست. دبیر آکادمی نوبل گفت گلوک برای «زبان مستقل خود که برای موجودیت انسان و فردیت او بیانی زیبا و دقیق و قابل درک برای همه مردم جهان یافته» این جایزه را دریافت می‌کند.

دور از انتظار نبود که در سال جاری نوبل ادبی به یک نویسنده یا شاعر زن از آمریکا تعلق بگیرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

لوئیس گلوک در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد و در کمبریج، ماساچوست زندگی می‌کند. او علاوه بر فعالیت ادبی، به عنوان استاد زبان انگلیسی در دانشگاه ییل کار می‌کند. از او تاکنون ۱۲ مجموعه شعر و چندین مقاله درباره شعر منتشر شده است. مهم‌ترین درونمایه اشعار او خانواده و کودکی و چالش با والدین است.

«شب پاکدامن و وفادار» برنده جایزه شعر کتاب ملی سال ۲۰۱۴ شد. هم‌چنین با «هفت سالگی» و «ویتانوا» جایزه شعر بینگهام نشریه کتاب بوستون و جایزه شعر کتاب نیویورکر را از آن خود کرد.

علاوه بر کودکی، طبیعت هم از مهم‌ترین درونمایه‌های اشعار لوئیس گلوک است. در مجموعه «جنگل آیریس» (۲۰۰۸ ) گل‌ها و برف به سخن درمی‌آیند.

«مرغزارها» (۱۹۹۶) و «زنبق وحشی» (۱۹۹۲) او جایزه پولیتزر و جایزه ویلیام کارلوس ویلیامز انجمن شعر آمریکا را دریافت کرده است.

سال ۲۰۱۸ به دلیل رسوایی در آکادمی نوبل، جایزه نوبل ادبی به نویسنده‌ای اهدا نشد. به همین سبب در سال ۲۰۱۹ دو نویسنده به طور همزمان مهم‌ترین جایزه ادبی جهان را دریافت کردند: الگا توکارتسوک نویسنده لهستانی و پتر هاندکه، نویسنده اتریشی. آنچه که توکارتسوک و هاندکه را به هم پیوند می‌دهد، اهمیت مشاهده و تأمل در زندگی روزانه و در طبیعت در آثار آنان است.

ژیلا مساعد، شاعر تبعیدی ایرانی به عنوان عضو آکادمی نوبل نیز در روند این تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیکی

    تلفظ صحیح نام خانوادگی ایشان «گلیک» است /ɡlɪk/