ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خاک شمال و جنوب کشور قاچاق می‌شود»

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته هر کامیون خاک جنوب ایران به قیمت هشت دلار در کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود و هر کیلو خاک جنگل‌های شمال پنج هزار تومان به تهران.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید خاک کشاورزی و معدنی از شمال و جنوب کشور قاچاق می‌شود. خاک شمال در تهران به فروش می‌رسد و خاک جنوب هم در کشورهای حوزه خلیج فارس.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: خاک شمال و جنوب کشور قاچاق می‌شود.عکس: آرشیو

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست از فروش غیرقانونی یا همان قاچاق خاک جنگل‌های شمال و جنوب ایران در داخل و خارج کشور خبر داده و گفته است: خاک کشاورزی و معدنی از سیستان و بلوچستان و فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود.

به گفته او «در منطقه نوبندیان استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی بندر چابهار، هفت منطقه برای جمع‌آوری خاک ساخته شده است و خاک‌ها را جمع می‌کند و پس از آن بار کامیون و کشتی کرده و به دبی می‌برند».

کهرم که پیش از این نیز قاچاق خاک از ایران را مطرح کرده بود، گفته است:

«خاکی که از نوبندیان قاچاق می‌شود، خاک کشاورزی است و شنیده‌ام که هر کامیون آن ۸ دلار فروخته می‌شود با این کار خاک کشاورزی از بین می‌رود زیرا از روی زمین‌ها جمع‌آوری می‌شود و ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از روی خاک را برداشت کرده و می‌فروشند. در نتیجه آنجا دیگر امکان کشاورزی در آینده نخواهد داشت و خساراتی هم به رودخانه‌های منطقه وارد خواهد شد.»

او همچنین از قاچاق خاک صنعتی که در آن سرب و روی وجود دارد از استان فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس پرده برداشته و گفته است:

«خاک صنعتی را که در آن آهن و سرب وجود دارد از استان فارس می‌برند و استفاده می‌کنند، بخشی از خاک هم که استفاده‌ای ندارد برای ساخت جزایر نخلی دبی در دریا می‌ریزند که ساخت همین جزایر باعث توقف جریان آب در خلیج فارس می‌شود و مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.»

قاچاق خاک از ایران به کشورهای همسایه موضوع تازه‌ای نیست. حداقل در یک دهه گذشته چند مرتبه از زبان مقام‌های دولتی و یا نمایندگان مجلس بیان، و پس از مدتی هم انکار و فراموش شده است.

مرداد امسال محمد‌جواد عسگری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود:

«اسناد و مدارکی داریم که در استان فارس و شمال و جنوب کشور شاهد قاچاق خاک هستیم».

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست هم دو سال پیش قاچاق خاک از استان‌های جنوبی به ویژه فارس به  قطر و امارات را تایید کرده بود.

معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظ از محیط‌‌زیست هم در سال ۱۳۹۵ از قاچاق خاک از جزیره هرمز در استان هرمزگان پرده برداشت. حسین هاشمی تخته‌پرور، نماینده وقت بندرعباس در مجلس اما این موضوع را رد کرده و گفته بود که بنیاد برکت (از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام) «به صورت قانونی» خاک جزیره هرمز را می‌فروشد و ۴۰ درصد سود این فروش به مردم و ۶۰ درصد به بنیاد برکت می‌رسد.

بنیاد برکت در سال ۱۳۹۰ به وکالت از شرکت تعاونی مرزنشینان استان هرمزگان مالکیت معدن خاک سرخ را در اختیار گرفت.

خاک جنگل‌های شمال کیلویی پنج هزار تومان

خاک‌فروشی تنها به استان‌های جنوبی محدود نیست. اگر خاک این استان‌ها به خارج از کشور قاچاق می‌شود خاک استان‌های شمالی هم کیلویی در تهران به فروش می‌رسد.

به گفته کهرم خاک جنگل‌های شمال را با این عنوان که باعث حاصل‌خیزی باغچه می‌شود به تهران می‌آورند و می‌فروشند.

او جمعه ۱۱ مهر هم در یک حاشیه یک مراسم در شاهرود گفته بود:

«در میدان ونک تهران یک خاور خاک جنگل‌های شمال را کیلویی پنج هزار تومان به فروش می‌رسانند، برای خاکی که صد سال هر یک سانتی‌متر آن طول می‌کشد تا ساخته شود، مردم صف‌ کشیده بودند».

پیش‌تر نیز خبرگزاری دانشجویان ایران از فروش خاک جنگل‌های شمال در بسته‌های ۱۰ کیلویی خبر داده بود. یکی از قاچاقچیان خاک به این خبرگزاری گفته بود:

«خرید و فروش خاک‌های جنگلی در چند ماه اخیر رونق مناسبی پید کرده است، البته این موضوع در بهار و تابستان هر سال بهتر از نیمه دوم سال است.»

براساس قانون حفاظت از خاک که سال قبل تصویب شد، انتقال و فروش خاک به غیر از خاک معدنی پس از اخذ مجوز از وزارت صمت، به خارج از کشور ممنوع است اما این قانون درباره فروش آن در داخل سکوت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رادووان - کردستان

    ایران و ملت ایران به بد عاقبتی گرفتار شده واقعاً. کشور غرق شده در فساد و کثافتکاری. ملت ایران هم به کل اخلاقیات و شرافت رو از دست داده‌ند و همگی به مشتی دلال و دزد و قاچاقچی تبدیل شده‌ن. ایران ویران شده.

  • حقیقتگو

    وقتی فردی ازخانواری ثروت به ارث رسیده اش را با نادانی و چهل برباد می دهد وفقر زده و آواره ومعتاد میشود خویشاوندان دروصفش با اندوه می گویند دیدی که چه این احمق کرد که خاک برسرش شد؟ ..پس خاک یکی از خاصیت هایش هم این است که مورد استفاده برای ریختن برسر احمق ها داشته ودارد ...بله اقشاری که چنین کشوری بهشان ارث رسید و با نادانی و جهل و مطیع گری ها و بی تفاوتی ها برباد دادند وانگشت به دهان حیران مانده اند لاقل بگذارید که خاکی درایران باشد که برسرهایشان بریزند...نفت و بنزین شان که سوغاتی ..کالاهای اساسی شان که سوغاتی عجم ها ...مس و آلومینیوم و روی وسرب و منگز سوغاتی چین وو اروپائی ها ...خاک هم سوغاتی کشورهای عربی و اقشار طلا شویان ...