ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرمایش زمین غالباً شب‌ها را سریع‌تر از روزها گرم می‌کند

شب‌ها در دو سوم نقاط زمین، به ویژه در اروپا، آفریقای غربی، غرب آمریکای لاتین و آسیای مرکزی زودتر از روزها در حال گرم‌شدن هستند. اما این روند در نقاطی معدود همچون خاورمیانه معکوس است.

گرمایش زمین درجه حرارت شب‌ها را سریع‌تر از روزها در اغلب نقاط سیاره بالا می‌برد. این نتیجه بر اساس نخستین ارزیابی جهانی تأثیر گرمایش جهانی بر روز و شب به دست آمده است.

مزرعه اسطوخودوس در فرانسه در یک شب تابستانی؛ در اروپا شب‌ها زودتر از روزها به خاطر گرمایش زمین گرم می‌شوند ــ عکس: Shutterstock

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، دانشمندان افزایش دمای روز و شب را برای ۳۵ سال تا سال ۲۰۱۷ بررسی کرده اند و نتیجه گرفته اند که شب‌ها دست‌کم ۰,۲۵ درجه سانتیگراد گرمایش بیشتری داشته‌اند.

به گفته دانشمندان، شب‌ها در دو سوم نقاط زمین، به ویژه در اروپا، آفریقای غربی، غرب آمریکای لاتین و آسیای مرکزی زودتر از روزها در حال گرم‌شدن هستند. اما این روند در نقاطی معدود همچون مکزیک، خاورمیانه و جنوب ایالات متحده معکوس است و روزها با سرعت بیشتری از شب‌ها در حال گرم شدن هستند.

گرم‌ترشدن سریع‌تر شب حاصل تغییر در الگوی ابرها بر اثر تغییرات اقلیمی است. جایی که پوشش ابرها رو به افزایش است، جلوی نور خورشید در روز گرفته می‌شود اما ابرها مثل یک پتو انرژی و رطوبت بیشتری را شب‌ها در خود نگه می‌دارند. جایی که پوشش ابرها رو به کاهش می‌رود ــ همچون در مناطق خشک خاورمیانه ــ نور خورشید بیشتر به سطح زمین می‌رسد و روزها در حال گرم‌ترشدن بیشتر هستند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که گرم‌ترشدن سریع‌تر شب‌ها می‌تواند «پیامدهای عمیقی» برای حیات وحش و توانایی آنها برای سازگاری با وضعیت اضطراری اقلیمی به دنبال داشته باشد و همچنین قابلیت آدم‌ها برای خنک‌شدن در شب‌ها در طی موج‌های گرمایی شدید را کاهش می‌دهد.

تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین با عاملیت بشری، به گفته دانشمندان یک «وضعیت اضطراری اقلیمی»‌ آفریده است اما بسیاری از دولت‌ها همچنان از اقدام جدی برای پاسخگویی به آن خودداری می‌کنند.

نشست آتی اقلیمی سازمان ملل نیز که قرار بود نوامبر سال جاری در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شود، به دلیل همه‌گیری ویروس جدید کرونا به تعویق افتاد.

توافق پاریس در سال ۲۰۱۶ از دولت‌ها خواسته است که افزایش دما را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سلسیوس» نگه دارند، اگرچه تعهد اصلی مبتنی بر نگه داشتن افزایش دما در مرز ۲ درجه است.

کارشناسان و فعالان محیط زیست و متخصصان پنل اقلیمی سازمان ملل نسبت به نابسنده‌بودن توافق پاریس هشدار داده‌اند و می‌گویند که افزایش دمایی معادل ۱,۵ درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.