ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد

با افزایش نرخ دلار در صرافی ملی، صاحبان سرمایه‌ها به بازار طلا روی آوردند. سقف قیمتی سکه تاریخساز شد.

قیمت دلار در بازار ارز ایران با عبور از مرز ۲۸ هزار تومان، رکورد تازه‌ای ثبت کرد. با افزایش نرخ دلار در صرافی ملی، صاحبان سرمایه‌ها به بازار طلا روی آوردند. سقف قیمتی سکه تاریخساز شد.  

امام خمینی چشم به دلار دوخته است
دلار از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد (عکس: آرشیو)

به گزارش سایت‌های ارز و طلا در روز چهارشنبه ۲ مهر قیمت دلار آمریکا به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۸۵۵ تومان به فروش رسید و سکه امامی نیز در بازارها به قیمت ۱۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان معامله شد.   

عباس آرگون، یک تحلیلگر اقتصادی در مصاحبه با اقتصادآنلاین درباره روند صعودی قیمت ارز در بازارهای ایران گفت:

«در حال حاضر عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است و تا زمانی که ارز به میزان تامین تقاضا به بازار عرضه نشود نرخ آن هم کاهش نخواهد یافت.»

بانک مرکزی اما یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند ارز مورد نیاز را به بازار تزریق کند. دولت ایران که با برآورد کسری بودجه ۱۱۰ هزار میلیارد تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌روست در چند ماه گذشته مجموعه‌ای از سیاست‌های متناقض را اجرایی کرده است. نتیجه این سیاست‌ها التهاب در بازارهای ارز، سکه، بورس و مسکن است که افزایش چند برابری قیمت را در پی داشته است.

قیمت طلا تاریخ‌ساز شد

صرافی ملی در واکنش به بازگشت یک‌جانبه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از طرف دولت آمریکا و بعد از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نرخ دلار را ۰,۹۳ درصد و نرخ یورو را ۰,۸ درصد افزایش داد. «بازارساز» با هدف به دست گرفتن مدیریت قیمت روز گذشته نرخ دلار را ابتدا ۱۵۰ تومان و سپس ۱۰۰ تومان بالا برد و به این ترتیب قیمت را طی دو ساعت ۰,۹۳ درصد افزایش داد. همچنین قیمت یورو صرافی ملی نیز از ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید که افزایش ۰,۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی ایران تلاش کرد با این تمهیدات سقفی برای میزان افزایش قیمت دلار تعیین کند. اخذ این سیاست بلافاصله بر بازار طلا اثر گذاشت.

محمد کشتی‌آرای ، نایب رئیس اتحادیه طلا، سکه و جواهر تهران چهارشنبه ۲ مهر در مصاحبه با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که اکنون قیمت دلار تعیین کننده‌ترین عامل در بازار سکه و طلا است:   

«با توجه به سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفت و نرخ ارز در صرافی ملی را هم تراز با نرخ بازار آزاد کرد، دیگر برای خرید دلار سهمیه‌ای صف‌های طولانی تشکیل نمی‌شود، زیرا که این فاصله قیمتی برداشته شد و جذابیت خرید ارز از صرافی‌ها نیز از بین رفت، به نظر می‌رسد این سیاست بتواند تقاضا را مدیریت کند، حال باید دید در کوتاه‌مدت این تصمیم بانک مرکزی چه تبعاتی خواهد داشت.»

قیمت طلا در بازارهای جهانی به سبب همه‌گیری بحران کرونا کاهش یافته، با این حال کاهش ۵۰ دلاری قیمت جهانی طلا در بازارهای داخلی نه تنها کاملاً بی‌تأثیر بوده، بلکه افزایش قیمت طلا رکورد زده است. محمد کشتی‌آرای گفت:

 «این روز‌ها با توجه به اینکه رشد قیمت محسوس است، مردم برای خرید مراجعه می‌کنند و به دلیل اینکه تقاضا بیش از عرضه است، این مسئله خود به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند، در حال حاضر حباب سکه تمام به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده که این موضوع بی‌سابقه است و تا حالا رخ نداده، بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که در سقف قیمتی و تاریخی خود قرار دارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    (( همه کسانیکه ، نهان و اشکار )) در داخل و خارج ، مدافع رسیدن پول به ، خامنه اى دزد میباشند . آیا اگر پول به دست حکومت اسلامى برسد ، اول به کدام گروه خواهد داد ؟ {{ گروه الف }} دستمزد کسانیکه با لوله ، دست نوید افکارى را شکستند و او را کت میزدند . تکتیراندازان که در خیابانها جوانان را هدف گلوله قرار دادند . اراذل و اوباش که در هر راهپیمایى اعتراضى ، ما و زنان و دختران و خواهران و مادران مارا ، مورد حمله فیزیکى و فحاشى قرار میدهند . تروریستهاى حزب الله لبنان . تروریستهاى حوثى در یمن . تروریستهاى بووکووحرام . تروریستهاى ابوسیاف . تروریستهاى الشباب . تروریستهاى فاطمینون افغان . تروریستهاى طالبان . تروریستهاى شیعى ، در کشور عراق . تروریستهاى شیعى ، در بحرین . تروریستهاى شیعى ، در عربستان سعوردى . تروریستهاى شیعى ، در امارات متحده عربى . تروریستهاى شیعى در کویت . نیروهاى محافظ بشار اسد . راننده هایى که نیرو براى سرکوب و شکنجه جابجا میکنند . پول بنزین موتور ها و حقوق موتور سوار هاى سرکوبگر . و نظایر انها …. {{ گروه ب }} ساختن مدرسه و تامین بخارى براى کودکان ایرانى . جمع اورى و محافظت و تامین خوراک و مسکن و تحصیل ِ کودکان خیابانى . ساختن پل ، که محصلین مجبور نباشند با سیم بُکسِل از دره عبور کنند . ترمیم جاده ها . بهبود وضع کشاورزى کشور . تامین اب اشامیدنى مردم ِ مناطق ِ نبازمند . تامین خسارات اسیب دیده هاى سیل و زلزله . و نظایر انها … مدعیان ِ اینکه باید پول به اخوند بِرِسَد ، بدون لفاظى و صغرا و کبرى ، کردن ، فقط یک گزینه ، (( الف ، یا ، ب )) را اعلام کنند .