ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا: مرگ‌ومیرها در اصفهان دو برابر شده است

موج سوم کرونا اوج گرفته. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید در این استان وضعیت «فوق حاد» است. مسئولان دلیل افزایش شمار مبتلایان را نقض دستورالعمل‌ها و نبود نظارت می‌دانند.

در ایران موج سوم کرونا در بیشتر مناطق آغاز شده است. در اصفهان وضعیت به‌شدت بحرانی است و مرگ‌ومیرها حدود دو برابر شده است. مسئولان بیشتر از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد می‌کنند در حالی‌که هیچ محدودیت و نظارتی در تابستان گذشته اعمال نکردند.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲ مهر آخرین آمار مربوط به شیوع ویروس جدید کرونا در کشور را اعلام کرد. بر این اساس، در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۶۰۵ بیمار دیگر به بیماران کوویدـ۱۹ در ایران افزوده شده و در همین فاصله ۱۸۴ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. در آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به کوویدـ۱۹ در ایران تا روز سه‌شنبه ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر و شمار قربانیان این بیماری ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر اعلام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

«وضعیت فوق حاد» کرونا در استان اصفهان

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چهارشنبه ۲ مهر درباره وضعیت این استان در مقابله با ویروس کووید-۱۹ گفت:

«تقریباً از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشتیم اما طی حدود یک هفته گذشته و به‌ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان‌ها از جمله خمینی‌شهر وضعیت بسیار بدی داریم.»

نجیمی شمار بیماران بستری کووید-۱۹ در استان اصفهان را نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد که این تعداد چند شهر از جمله آران و بیدگل را شامل نمی‌شود.

او در ادامه افزود:

«تعداد موارد حاد در روز نیز تقریباً یک هفته است از ۲۰۰ نفر عبور کرده و متأسفانه با افزایش ۱,۵ تا ۲ برابری تعداد مرگ‌ومیر مواجه هستیم.»

این در حالی است که اوایل خردادماه گذشته آمار مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در استان اصفهان تک رقمی بود و در تیرماه نیز این وضعیت ادامه داشت. به‌گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مرداد و شهریورماه شمار مرگ‌ومیر بیماران به میانگین ۱۰ نفر در روز رسید و در یک هفته گذشته به بالای ۲۰ و حتی ۳۰ نفر در روز رسیده است.

ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود

از سوی دیگر ظرفیت بیمارستان‌های استان اصفهان نیز رو به تکمیل است و ممکن است تخت‌ها و بیمارستان‌های جدید به بخش بستری کرونا اضافه شوند. بیمارستان الزهرا با بیش از ۵۰۰ بیمار تقریباً تکمیل است. بیمارستان عیسی بن مریم تقریباً تکمیل است و در بیمارستان شریعتی بیش از ۱۳۰ بیمار بستری هستند. دیگر بیمارستان‌های شهر اصفهان هم بستری ناشی از کرونا دارند. این وضعیت در شهرستان خمینی‌شهر بدتر است. بیمارستان‌های این شهرستان ظرفیت خالی ندارند و بیماران در بیمارستان‌های اصفهان بستری می‌شوند. در فلاورجان هم ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و بیماران این شهر به اصفهان منتقل می‌شوند.

آرش نجیمی می‌گوید وضعیت فعلی نتیجه عدم پایبندی به هشدارهای قبلی در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی)، استفاده از ماسک و برگزاری تجمعات بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد که به‌زودی در استان اصفهان شرایط بحران اعلام خواهد شد.

به‌گفته کلیدری، طی یک هفته گذشته شمار بیماران بستری یک‌هزار و ۷۷۰ بیمار بوده و به‌طور میانگین روزانه ۲۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که این میزان در برخی روزها حتی به ۳۰۰ بیمار هم رسیده است. همچنین در مطب‌ها و کلینیک‌ها بیش از ۹۰ درصد بیماران علائم کرونا دارند.

از ۵ مهر تمامی عمل‌های جراحی غیر اورژانس در استان ممنوع شده است زیرا امکانات رسیدگی به همه بیماران وجود ندارد.

کلیدری گفت:

«۱۹۰‌ مرگ در یک هفته یعنی یک هواپیما سقوط کرده، آیا در این صورت عزای عمومی اعلام نمی‌کردیم؟!»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است در مورد شیوع کوویدـ۱۹ «حساسیت‌زدایی» شده و باید این حساسیت‌ها بازگردانده شود.

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۵۲ درصد مبتلایان کرونا به‌صورت خانوادگی، ۲۲ درصد در محیط کار و توسط همکاران خود و ۲۳ درصد به دلیل حضور در مراکز تجمعی مبتلا شده‌اند.

علی اعتصام‌پور، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد که آمار نشان می‌دهد موج سوم کرونا «به‌طور جدی» آغاز شده است.

او در این‌باره گفت:

«درخواستی که از مسئولان استان داریم این است که متوجه‌ایم که باید دستورالعمل‌های کشوری را اجرا کنند، اما مشکلات را به مردم بگویند تا بیش از آن‌چه تاکنون بوده همکاری کنند.»

وضعیت در چند استان دیگر

به‌جز استان اصفهان، وضع در استان‌های دیگری همچون البرز، مرکزی، و مازندران نیز وخیم است.

در استان البرز در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار کرونایی فوت کردند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در استان به یک هزار و ۱۱۳ نفر رسید.

به‌گفته محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳ بیمار با علائم کوویدـ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در استان مرکزی نیز از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کوویدـ۱۹ در این استان خبر داد.

به‌گفته او شمار موارد ابتلا به این ویروس در استان مرکزی تاکنون به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر رسیده و تعداد موارد فوتی طی ۲۴ ساعت اخیر ۶ نفر بوده است. شمار جان‌باختگان این استان به ۴۸۵ نفر رسیده است.

در استان مازندران که مدت‌هاست در وضعیت قرمز قرار دارد، ۵۲۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ بستری هستند و در۲۴ ساعت گذشته ۷۳ بیمار دیگر شناسایی شدند.

در بابل در حال حاضر ۱۳۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند و ۴۰ نفر از آن‌ها به بخش‌های مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند.

در جزیره کیش با درگذشت یک نفر دیگر از مبتلایان به کوویدـ۱۹ شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس به ۱۷ نفر رسید. در دو روز گذشته سه نفر از مبتلایان در این جزیره جان خود را از دست داده‌اند.

در استان کرمانشاه به‌دلیل گسترش ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ تمامی رقابت‌های ورزشی لغو شد.

«افزایش تعداد مبتلایان به دلیل اقدامات یک ماه قبل است»

روز چهارشنبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیئت دولت شرایط را «سخت» توصیف کرد و با بیان این‌که «افزایش تعداد مبتلایان به دلیل اقدامات یک ماه قبل است»، گفت:

«در حال حاضر به دلیل سفرهای چند هفته قبل و فعالیت‌هایی که خلاف دستورالعمل‌های ابلاغی بود، به تعداد مبتلایان‌مان اضافه شده است و ۱۰ روز بعد از آن نیز به تعداد بستری‌ها اضافه شده و امروز نیز شاهد افزایش فوتی‌ها هستیم.»

او تأکید کرد که اگر لازم باشد برای موارد خاص به صورت مقطعی تصمیم گرفته خواهد شد.

واعظی و دیگر مسئولان حکومتی ایران اشاره‌ای به برگزاری مراسم محرم و بازگشایی حضوری مدارس که از تصمیمات دولتی بود اشاره‌ای نمی‌کنند.

سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا در این‌باره گفت:

«میزان هماهنگی دستگاه‌ها برای کنترل کرونا در اسفند تا اردیبهشت بسیار خوب بود اما از تیرماه به بعد میزان هماهنگی‌ها کم شده است.»

به‌گفته فتحیان نظر ستاد ملی کرونا این است که در جاهایی که امکان‌پذیر است، دورکاری‌ها اجرا شود اما او نمی‌داند که «چرا اعمال نمی‌شود».

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت اطلاعی ندارد که ستاد ملی کرونا در مورد بازگشت محدودیت‌های ترددها و اجرای طرح ترافیک چه تصمیم جدیدی گرفته است.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نیز روز چهارشنبه در این‌باره گفت:

«بسیاری به وظیفه خود برای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی عمل نمی‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    گفته شده که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۵۲ درصد مبتلایان کرونا به‌صورت خانوادگی، ۲۲ درصد در محیط کار و توسط همکاران خود و ۲۳ درصد به دلیل حضور در مراکز تجمعی مبتلا شده‌اند. ميخواهم از اين مقام مسئول ومتخصص سوالي داشته باشم: از كجا معلوم است كه ابتلاي خانوتدگي در همان مراكزتجمعي صورت نگرفته باشد بخصوص اگر زمان بروز بيماري در افراد خانواده همزمان بوده باشد،يعني همه با هم به اين وظيفه الهي عمل كرده باشندو در عزاداري شركت كرده باشند؟ همينطور ابتلاي مربوط به محيطهاي كاري هم ميتواند نتيجه حضور همان افراد در بين همكاران باشد ونه تنها محتمل است بلكه احتمالش نزديك به يقين است چون سير روند كاهش بيماري راكه ادامه داشت در اين ايام پربركت برگرداندند وهم اكنون به فراقرمز هم رسيده است لازم است كه از ملت هميشه درصحنه جهت خلق فاجعه بي وقفه و پايدار تشكر وسپاس لازم را داشته باشيم.