ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت رسماً تخم مرغ را گران کرد

ورود دولت برای مهار گرانی تخم مرغ چندان نتیجه‌ای نداد و قیمت این ارزان‌ترین منبع غذایی خانوارهای کم‌درآمد شانه‌ای ۲۶ هزار تومان اعلام شد. در آغاز سال یک شانه تخم مرغ ۱۶ هزار تومان بود.

در حالی که در تیرماه گذشته قیمت تخم مرغ یک بار گران شده و در روزهای اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای به هر شانه ۳۸ هزار تومان هم رسیده بود، دولت به‌منظور مهار گرانی وارد عمل شد و قیمت هر شانه تخم مرغ را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد. این قیمت شش هزار تومان گران‌تر از قیمت تیرماه و ۱۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت یک شانه تخم مرغ در فروردین‌ماه امسال است.

قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۶ هزار تومان اعلام شد. این قیمت شش هزار تومان گران‌تر از قیمت تیرماه و ۱۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت فروردین‌ماه امسال است. ـ عکس از آرشیو

وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی جمعه ۲۸ شهریور برای دومین بار در طول سال جاری به‌طور رسمی قیمت تخم مرغ را گران کرد.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی «صادرات بی‌رویه» را عامل افزایش قیمت تخم مرغ دانست و گفت:

«در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی‌رویه بازار تخم مرغ را به‌هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.»

به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود دستور پیگیری این موضوع را داد و در نهایت مقرر شد صدور مجوز صادرات تخم مرغ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد «تا بین تولید و صادرات توازن ایجاد شود».

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۲۶ شهریور در حاشیه نشست هیئت دولت اعلام کرد که اسحاق جهانگیری مأموریت یافته است تا مسئله گرانی و توزیع کالا را ساماندهی کند.

در تیرماه گذشته یک بار قیمت تخم مرغ افزایش یافته بود. در آن زمان هر شانه تخم مرغ حدود ۲۰ هزار تومان تعیین شد در حالی‌که در فروردین‌ماه تخم مرغ شانه‌ای ۱۶ هزار تومان بود. قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر با افزایش بی‌سابقه ۸۵ درصدی از شانه‌ای ۲۰ هزار تومان به هر شانه ۳۸ هزار تومان رسیده بود.

گرانی تخم‌ مرغ به‌عنوان ارزان‌ترین و مهم‌ترین منبع پروتئینی در سفره خانوارهای کم‌درآمد، خطر حذف آن را از این سفره تشدید می‌کند. انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران به‌تازگی با انتشار نتایج یک پژوهش اعلام کرده است که دست‌کم ۲۲ هزار خانوار به دلیل هزینه بالا و عدم استطاعت، انواع گوشت و بسیاری از آن‌ها منابع پروتئینی را به‌طور کامل از سبد غذایی و هزینه‌های خود حذف کرده‌اند.

عامل گرانی تخم مرغ

وزیر جهاد کشاورزی در حالی «صادرات بی‌رویه» را عامل افزایش قیمت تخم مرغ دانسته که تولیدکنندگان، دولت و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی را عامل افزایش قیمت می‌دانند و نسبت به رشد قیمت‌ها در صورت تداوم وضعیت کنونی هشدار می‌دهند.

در ایران دام‌داران با کمبود نهاده‌های دام و طیور در بازار مواجه هستند، مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی دوم شهریورماه از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌ها خبر داد در حالی‌که مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام ۲۳ خردادماه گفته بود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی بسیار قطره چکانی انجام می‌شود، او گفته بود: «ارز دولتی از واردات مواد افزودنی خوراک دام، ویتامین‌ها و مکمل‌ها حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شده است.» برخی فعالان صنعت دام‌داری معتقدند این کار شدنی نیست چون در هر صورت کشور هیچ ارزی اعم از دولتی، نیمایی یا آزاد برای تخصیص دادن ندارد. عدم تخصیص ارز دولتی یکی از عوامل گرانی مواد غذایی شمرده می‌شود.

در روزهای اخیر کره ۱۰۰ گرمی نیز ۹۰ درصد گران شد که در پی آن انجمن صنایع لبنی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این محصول اختصاص نمی‌یابد.

«سودجویی با ارز ۴۲۰۰ تومانی»

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمعه ۲۸ شهریور با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در نحوه هزینه ارز ۴۲۰۰ تومان گفت:

«عده‌ای سودجو کالا‌هایی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه کرده‌اند، اما قصد تزریق آن به بازار را ندارند. (...) به‌عنوان مثال شخصی مجوز واردات کالایی را با ارز ۴۲۰۰ گرفته یا کالایی که به‌واسطه مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ کالای تکمیلی شده است تا زمانی برای تغییر قیمت نگه می‌دارد.»

در حالی که ناصر نبی‌پور، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران پیش از این افت ۳۰ تا ۳۳ درصدی تولید تخم‌ مرغ در ایران و عدم تثبیت قیمت نهاده‌ها را عامل افزایش قیمت تخم‌ مرغ دانسته بود، وزیر جهاد کشاورزی تولید تخم مرغ در کشور را به اندازه کافی دانست و گفت:

«سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است.»

گرانی و «نظارت»

از سوی دیگر قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در اظهار نظری درباره گرانی‌های شدید این روزها گفت:

«گرانی به اصناف ربطی ندارد و اصناف نمی‌توانند کالا را گران کنند. آن‌چه مردم در بازار می‌بینند به‌ظاهر گران‌فروشی است اما این گرانی است نه گران‌فروشی. به‌طور مثال گرانی تخم مرغ باید قبل از این‌که در بازار دیده شود مدیریت شود.»

سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز خواهان نظارت بیشتر بر نرخ کالاها شد و گفت:

«باید نرخ‌ها با نظارت کامل انجام شود، همچنان‌که در هفته‌های اخیر برای قیمت تخم مرغ سازمان حمایت به‌عنوان متولی بازار برای حمایت از مصرف‌کننده باید قیمت را کنترل می‌کرد که در جلسه ستاد کارگروه تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور نرخ هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری اصلاح شد و سازمان حمایت نیز قیمت را روز شنبه اعلام می‌کند.»

گرانی مواد غذایی در ایران به‌ویژه در هفته‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. علاوه بر تخم مرغ و کره، پنیر ۵۰۰ گرمی ۱۳ هزار تومان به فروش رسید، برنج خارجی در بازار ۱۱۰ برابر گران‌تر شد و قیمت گوشت مرغ نیز ممکن است به ۳۰ هزار تومان برسد. در این روزها خبرها همه حاکی از افزایش هزینه معیشت مردم و کوچک‌تر شدن سفره خانوارهای کم‌درآمد است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    متاسفانه تلسکوپ های تاکنون ساخته شده مخصوص نظاره کردن برکرات اسمانی است که وضعیت این کرات چگونه می باشد و آیا دراین کرات حیاتی برقرار است و غیره... ولی مخترعان و سازنده گان تلسکوپ بفکرش نبوده اند که شاید این تلسکوپ ها به سمت ایران نشانه روند ومردم فوق با حال ایران که روزانه میلیونها درسطح کشور برعلیه حکومت اخوندی به مراکز سپاه و بسیج وارگان های استبدادگر و جنایت گر حکومت حمله می کنند وبساط شان را به آتش می کشند مورد استفاده قرار دهند ...اقشاری بفکر ظهور امام زمان هستند ....زمانی هم اقشاری چهره خمینی را درکره ماه روئیت میکردند واگر برحسب واقعیت به این اقشار می گفتید که تخیل برتان حاکم شده است درحقیقت درب توهین و فهاشی را بازکرده بودید ...حالا هم اقشاری هم به خالی بندی و هیولا سازی پوشالی انقلابی وآنهم با اقشار اکثریت مردمی که چهل سال تمامی این فجایع تحمل و هضم کرده اند وحتی ازداشتن تخم مرغ باید پرهیز کنند ...بله حقیقت تلخ وزهر است ..لطف کنید شلاق توهین ها را فرو آورید ...

  • رضا

    مرگ بر عامل بی ارزش شدن پول کشور ویران شده ما

  • نقی

    نخیر جناب "ایرانی" اتفاقا مردم ایران خیلی هم با خیالند. اما فقط آن "هموطنانی" که از صبح تا شب بدون دیدن مبارزات ملت و تلاش معاش مردم ایران, هیچ فکر و ذکری جز تو سر مردم ایران زدن ندارند, افرادی هستند که "بیخیالن." حالا شما که مثلا خیلی "با خیال" هستید و با "خلایق" فرق دارید, آیا به جز با نام مستعار کامنت های منفی دو خطی نوشتن چه گُلی به سر مردم زده اید؟

  • ایرانی

    چیورسماگران نکرده مثلاپرایدرسمامیشه دویست میلیون واقعاازاینکه این همه ظلم میشه ومردم بیخیالن آدم حالش بهم میخوره خلایق هرچی لایق

  • Farid

    یتِن سِیلز، هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید گروه‌ شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان مقدار قابل توجهی نیترات آمونیوم را از بلژیک به فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس منتقل کرده است. گروه حزب‌الله این مواد را انتقال داد تا بتواند مواد منفجره بسازد و «هر وقت اربابان این گروه در تهران لازم دیدند، حملات تروریستی بزرگی را انجام دهد». او گفت برنامه گروه حزب‌الله ذخیره نیترات آمونیوم در سراسر قاره اروپاست و این مواد را در جعبه‌های کمک‌های اولیه منتقل می‌کند. روز ۳۰ مرداد امسال نیز روزنامه آلمانی دی‌ولت در گزارشی نوشت گروه حزب‌الله در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ سه محموله نیترات آمونیوم از نیروی قدس،‌شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، تحویل گرفته است.