ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عصر انقراض ششم: جمعیت جانوران در نیم‌قرن گذشته ۶۸ درصد کاهش یافت

بررسی‌های پژوهشگران حاکی از آن است که یک میلیون گونه ( ۵۰۰ هزار گونه جانوری و گیاهی و ۵۰۰ هزار گونه از حشرات) در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض هستند.

جمعیت حیات‌وحش درعرض مدت زمانی کمتر از ۵۰ سال نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارشی که به تازگی توسط صندوق جهانی‌حیات‌وحش (WWF) منتشر شده هیچ نشانه‌ای از بهبود اوضاع در این  کاهش جمعیت فاجعه‌بارحیات وحش دیده نمی‌شود.

فیل
فیل آفریقایی

دانشمندان هشدار می‌دهند که طبیعت با سرعتی باورنکردنی در حال تخریب‌شدن است. در حالی‌که انسان‌ها جنگل‌ها را به آتش می‌کشند، بیش از اندازه از دریاها ماهی می‌گیرند و مناطق زندگی جانوران حیات وحش را نابود می‌کنند، جمعیت حیوانات نیز در حال سقوط است.

فعالیت‌‌های بشر سبب تخریب کیفی سه‌چهارم تمام خشکی‌های سیاره و ۴۰ درصد اقیانوس‌های کره زمین شده است.

پژوهشگران برای تهیه این گزارش هزاران گونه مختلف جانوری را درمحیط زندگی‌شان مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که  از سال ۱۹۷۰ تا کنون در میان ۲۰ هزار پستاندار، پرنده، دوزیست، خزنده و ماهی از گونه‌های مختلف به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش جمعیت رخ داده است.

به گفته دست‌اندرکاران این پژوهش، این کاهش جمعیت شاهدی است بر این که چگونه فعالیت‌های انسان به دنیای طبیعت صدمه می‌زند و اگر این روند تغییر نکند به طور قطع شاهد انقراض گونه‌های متعددی از جانوران خواهیم بود.

این گزارش را گروهی از دانشمندان بین‌المللی هر دو سال منتشر می‌کنند. در گزارش پیشین، کاهش جمعیت جانوران ۶۰ درصد بود.

این گزارش همچنین به این نکته اشاره کرده که بیماری کووید-۱۹ به ما نشان داد که چگونه طبیعت و انسان‌ها به هم مرتبط هستند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ویروس کرونا از طریق خفاش به بدن انسان انتقال یافته است، و به نظر می‌رسد از بین رفتن محیط طبیعی زندگی حیوانات و نیز تجارت حیات وحش از جمله عوامل بروز بیماری‌های همه‌گیر باشند.

دانشمندان می‌گویند که تنها در صورتی که بشر دست به اقدامات جدی در زمینه حفظ محیط زیست و تغییرعادات غذایی خود بزند می‌تواند روند نابودی و انقراض حیوانات و گرمایش کره زمین را متوقف و یا حتی برعکس کند.

بررسی‌های پژوهشگران حاکی از آن است که یک میلیون گونه ( ۵۰۰ هزار گونه جانوری و گیاهی و ۵۰۰ هزار گونه از حشرات) در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض هستند.

اسپیکس ماکائو- طوطی بومی برزیل و از پرندگان در حال انقراض

دانشمندان هشدار داده اند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است و  دلیل اصلی این تخریب مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای  است که مقصر اصلی گرمایش زمین نیز بشر به حساب می آید.

انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.