ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چگونه یک متجاوز جنسی با ده‌‌ها میلیون طرفدار در جهان افشا شد؟

بیکرام چودری، معلمی محبوب یا متجاوزی بی‌شرم؟

بیکرام تمام اتهاماتی که به او وارد شده را انکار کرد و دروغین خواند. چودری حتی به کسانی که او را متهم کرده بودند تاخت و مدعی شد روزانه ۵۰۰۰ زن حاضرند برای داشتن سکس با او به صف بایستند.

موج افشای تعرض و تجاوز و تحمیل جنسی از سوی افراد صاحب نام و قدرت و شهرت این بار به زنان و دختران ایرانی رسید. زنان متعددی قدم پیش گذاشتند و آزارگران را که از نقاش مشهور گرفته تا فعال حقوق بشر و ستاره موسیقی را شامل می‌شد، افشا کردند.

سوال مشترکی میان بسیاری از این زنان و دختران مطرح می‌شد که چطور فردی با چنین کمالات و مدارجی ممکن است به کاری چنین خفیف و شیطانی دست بزند؟ پاسخ این سوال دشوار است اما نمونه متجاوز ایرانی در نوع خود منحصر به‌فرد نیست. در مطلب پیش رو نگاهی داریم به آزارگر و متجاوزی که نزدیک به نیم میلیارد پیرو در سراسر جهان داشت. معلمی که زندگی بسیاری را متحول کرد و حتی نجات داد: بیکرام چودری.

نیویورک، ژوئن ۲۰۱۲- در نخستین روز تابستان در میدان تایمز نیویورک گروهی مشغول یوگای بیکرام هستند

بیکرام چودری کیست؟

بیکرام چودری، یک معلم یوگای آمریکایی – هندی تبارو موسس یوگای بیکرام است. سبک یوگای بیکرام را صدها میلیون نفر در سراسر جهان تمرین کرده و می‌کنند.

چودری معلمی بسیار محبوب بود تا این که تعدادی از شاگردانش جلو آمده و از تعرض و تجاوز جنسی توسط او پرده برداشتند. وکیل چودری حاضر به لاپوشانی در جریان تحقیقات نشد و چودری او را اخراج کرد.

 دادگاه چودری به اتهام تعرض  و تجاوز جنسی و تبعیض نژادی و جنسیتی مدت‌ها در جریان بود. در نهایت سال ۲۰۱۷ دادگاه چودری را به پرداخت نزدیک به ۸ میلیون دلار به وکیل سابقش محکوم کرد، اما چودری بدون پرداخت پول به هند گریخت.

بیکرام چودری
بیکرام در حال آموزش یوگا در لس‌آنجلس -۲۰۱۳- عکس بر گرفته از ویکی‌پدیا تحت مجوز CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

یوگای بیکرام چیست؟

یوگای بیکرام سبکی از یوگا است که بیکرام چودری آن را ابداع کرده یا دست‌کم ادعای آن را دارد.

در این یوگا در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای و در درجه هوای۵ /۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۵ درجه فارنهایت) ۲۶ آسانا (حرکت) یوگا تکرار می‌شود. کلاس‌های بیکرام در هرجای دنیا مانند هم هستند. شاگردان این سبک معمولا بسیار به آن وفادارند و می‌گویند که این سبک یوگا زندگی‌شان را در جهت مثبتی تغییر داده است.

یوگای بیکرام از اوایل دهه ۱۹۷۰ در آمریکا محبوب شد و به سرعت به دیگر نقاط جهان هم رفت.

طی پنج دهه بیکرام تبدیل به رهبری معنوی با صدها میلیون طرفدار ومرید و  صاحب ده ها میلیون دلار ثروت و زندگی مجلل با کلکسیون  ماشین‌های لوکس و ... شد.

تا سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۶۰۰ استودیوی بیکرام در دست‌کم ۴۰ کشور جهان وجود داشت.

سال ۲۰۱۱ بیکرام سعی کرد تا کپی رایت یوگای بیکرام را به نام خود ثبت کند اما موفق نشد.

اتهامات تجاوز و تعرض جنسی چنان نام این سبک یوگا را خدشه‌دار کرد که امروزه (به‌ویژه در آمریکا) استودیوهای یوگای بیکرام انگشت‌شمارند یا حتی اگر هنوز این سبک یوگا را تمرین می‌کنند دیگر به ندرت اسم بیکرام را بر سر در خود دارند.

در مزایای بیکرام

شاگردان این سبک یوگا از مزایای بسیار آن می‌گویند. هرچند که آنچه در ستایش این سبک از سوی طرفداران گفته می‌شود بسیاری از دیگر سبک‌های یوگا نیز به آن‌ها معروفند. از انعطاف بدن، تعادل، ممانعت از ابتلا به بیماری و آسیب دیدگی گرفته تا درمان کابوس و بی‌خوابی و سلامت عقل  و مزاج و هضم غذا و بهبود کارکرد ریه و قلب و تاخیر یائسگی و درمان درد پشت و زانو و اعصاب و افزایش انرژی همه در فهرست طولانی مزایای این یوگا (و البته سایر سبک‌های یوگا) به چشم می‌خورند. بیکرام حتی زمانی ادعا می‌کرد که یوگای بیکرام سرطان را هم درمان می‌کند.

تمام دروغ های بیکرام

بیکرام چودری به شهادت نزدیکانش و آنچه در مستندی که اخیرا نت فلیکس درباره او ساخته مانند بسیاری از دیگر متجاوزان و متعرضان جنسی شخصیتی خود شیفته، و البته دروغ‌گو داشت.

دروغگویی درمیان آزارگران جنسی پدیده ای نسبتا معمول است، بسیاری از آنها نه تنها آزار و تجاوز را انکار می‌کنند بلکه شخصیت خود شیفته‌شان برایشان زندگی خیالی سرشار از موفقیت های دروغین یا بزرگ‌نمایی شده را ترسیم می‌کند.

 پژوهش‌های متعددی صورت گرفته که  نشان می‌دهد نارسیسیم (خودشیفتگی)، به عنوان یک ریسک فاکتور بالقوه در تعرضات جنسی در مردان شناسایی شده است. بیکرام چودری نیز شخصیتی بسیار خودشیفته  و دروغ‌گو داشت.

چودری ادعا می‌کرد که یوگای بیکرام شامل ۲۶ حرکت را او ابداع کرده در صورتی که شواهد نشان می‌داد که پیش از او چند دهه قبل استادی در هند همان حرکات و همان ترتیب آساناها را در کتابی چاپ هند ثبت کرده.  پس از فروریختن امپراطوری بیکرام بسیاری دریافتند که او در مورد استادان خود دروغ گفته، او در مورد شاگردانش نیز اغراق می‌کرد، هر چند به واقع تعدادی از افراد مشهور از جمله شاگردان او بودند او ضرری نمی‌دید که چندین رییس جمهور سابق آمریکا و افراد مشهور دیگری را به فهرست خود اضافه کند و این لیست را حتی طولانی‌تر و جذاب‌تر کند. راستی‌آزمایی‌های بعدی این اغراق‌ها را مشخص کرد. او حتی از رقابت‌ها و قهرمانی در رقابت‌هایی می‌گفت که اصلا وجود خارجی نداشتند. چرخه موفقیت چودری در کنار این بزرگنمایی‌ها و اعتماد شاگردانش از او مردی قدرتمند و ثروتمند ساخت.

مستند نت فلیکس

داستان بیکرام و دادگاه و اتهاماتش برای طرفداران یوگا داستانی شناخته شده بود. اما وقتی نت‌فلیکس (غول پخش آنلاین فیلم وسریال) مستندی درباره او ساخت، قصر بیکرام کاملا فروریخت، و میلیون‌ها نفر داستان تلخ رفتار او را با شاگردانش شنیدند و دیدند. دیگر هیچ استودیویی حاضر نبود که خود را به بیکرام متصل کند. رفته رفته ابتدا با انتشار بیانیه‌ای بر سر در استودیو یا وب‌سایت‌ها عدم ارتباط خود را با بیکرام اعلام می‌کردند، بسیاری به جای بیکرام به دیگر سبک‌ها روی آوردند و سپس یکی پس از دیگری نام خود را تغییر دادند. یوگای داغ جای بیکرام را گرفت.

داستان مستند نت فلیکس ساده بود، روایت چهره‌ای که یوگا را در آمریکای شمالی و سپس در سراسر جهان محبوب ساخت.  یک مهاجر هندی که در بورلی هیلز ساکن شد. او در کلاس‌هایش فقط یک شورت سیاه مارک «اسپیدو» بر تن و یک ساعت رولکس بر دست داشت و دیگر هیچ. شیوه تعلیم او با همه متفاوت بود. مردی صریح با زبانی گاه تیز ، شوخی‌های به‌جا و زیر آواز زدن‌های ناگهانی.

بیکرام چنان محبوب شد که طرفدارانش بر سر او قسم می‌خوردند، تعداد طرفداران او در سراسر جهان بالغ بر ده‌ها میلیون نفر تخمین زده می‌شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اسطوره بیکرام  که از دهه ۷۰ میلادی آغاز شد، تنها پنج دهه دوام یافت، اما امپراطوری او با شجاعت دختران جوانی که جلو آمدند و از رفتارهای او در پشت صحنه کلاس‌های یوگا پرده برداشتند در مدت کوتاهی فرو ریخت. نت فلیکس در این مستند با قربانیان و نزدیکان و شاگردان بیکرام چودری مصاحبه کرده و با تصاویر متعددی که از آرشیوها در اختیار گرفته چهره متجاوزی با صدها میلیون طرفدار را آشکارکرد.

پاسخ بیکرام چودری

مانند هر داستان تجاوز و تعرضی، البته افرادی هم بودند و شاید هنوز هم هستند که اتهامات وارد به بیکرام را باور نکرده و نخواهند کرد. خود بیکرام چودری یکی از آنهاست.

بیکرام تمام اتهاماتی که به او وارد شده را انکار کرد و دروغین خواند.  چودری حتی به کسانی که او را متهم کرده بودند تاخت و مدعی شد روزانه ۵۰۰۰ زن حاضرند برای داشتن سکس با او به صف بایستند. او با وقاحت گفت: «چرا من باید به زنان تعرض کنم؟ مردم حاضرند یک میلیون دلار برای یک قطره اسپرم من خرج کنند. دیوانه‌اید که این مزخرفات را باور می‌کنید؟»

اوکه با تلخی مستند نت فلکیس در مورد خودش را دیده در توییتر نوشت:

«غم‌انگیز است که بفهمی کسی یک فیلم غیرقانونی درباره تو با تصاویر ویدیوی دزدی ساخته و آن جور که دلشان خواسته داستان را به تصویر کشیده‌اند. اما ما امروز اینجا هستیم. آنچه ساختید بر روی میلیون‌ها نفر تاثیری نداشته. با اقبال و درخواست عمومی یوگای بیگرام هنوز کار می‌کند»

آخرین پست توییتر بیکرام با ۷۰۰۰ فالوور مربوط به پانزدهم ژانویه است و پس از آن دیگرچیزی توییت نکرده است.

سرانجام

شش زن جلو آمدند و از چودری به اتهام تعرض و تجاوزبه  دادگاه شکایت کردند. چودری سه اتهام تجاوز و تعرض جنسی را خارج از دادگاه حل و فصل کرد. تنها زنی که در نهایت شکایت را برد وکیلش بود. چودری باید نزدیک به ۸ میلیون دلار به خانم جافا-بودا می‌داد ، اما بدون پرداخت یک دلار از آمریکا فرار کرد.

و داستان ادامه دارد.

افسانه چودری پایان یافت و از امپراطوری اودیگر نشانی نیست اما امروز چودری هنوز کلاس‌های آموزش مربی یوگا را در خارج از آمریکا برگزار می‌کند. پس از فرار از آمریکا به هند رفت و اکنون در مکزیک زندگی می‌کند. آخرین توییت او که مربوط به ژانویه ۲۰۲۰ است تصویر یکی از آخرین کلاس‌های آموزش مربی یوگای چودری است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هر چند از دید بسیاری عدالت در مورد چودری اجرا نشده اما دیگر چودری اسطوره‌ای درصنعت یوگای جهان نیست و از خانه‌ و خانواده‌اش دور، و او که امروز مردی ۷۴ ساله‌است، شاید تا پایان عمر فراری باشد.

پرونده زمانه درباره تجاوز و آزار جنسی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sattar *

    نمونه حکومت اسلامی : مدرس قاری قران . نوچه خامنه ای ...

  • فرا

    كاش سلبرتیهای ما هم از این آقا عبرت بگیرند و فکر نکنند چون چند دختر جوان شیفته شان شده اند می تپانند از دختران سواستفاده کنند و عاقبت هم گرفتار نشوند. با سپاس از این مقاله

  • تقی رفعت

    با عرض درود و ادب خدمت بانو آناهیتا بدون تعارف و رودرواسی باید اعتراف نمود که متاسفانه اکثر مردان (یا در بهترین حالت مقدار قابل توجهی از مردان), خصوصا مردان ایرانی, فاقد ظرفیت های اصلاح پذیراند, قابل اصلاح نمی باشند و تا زمانی که یک نظام مادر سالار آنان را تربیت ننموده باشد, به قول عوام "آدم بشو نیستند." این جناب "آرمان شاهد" نیز حتما خود را مثلا "سکولار" و "لائیک" نیز متصور می کند, حالا چه برسد به مردان مذهبی. نا گفته نماند که بسیاری از مردان "چپ" نیز وقتی می رسد به آزادی ها و حقوق زنان, در عمل, دست کمی از مردان مذهبی یا سکولار و ...ندارند. تا زمانی که فرهنگ پدر سالاری, مرد محوری, نر پرور در ایران تغییری نهادینه نکند, سر و کار ما با معیارهای دوگانه, تبعیض علیه زنان و توجیه تجاوز است.

  • آناهیتا

    ممنون بابت این متن جالب. اما چیزی فکرم رو درگیر کرده و می‌خواستم بگم در جواب نظر آقای آرمان شاهد که امیدوارم بیایند و بخوانند. جناب! اگر درست متوجه شده باشم قصد شما از ارجاع به قوانین اکیدا مردسالار جمهوری (مهریه!!) توجیه تجاوز مردان است؟! برای شما عمیقا متاسفم. حتما مستحضر هستید که چهل سال، صدای نیمی از ایران خاموش شده. چهل سال حجاب، عفاف، تمکین و هزار و یک عرف و قانون بر سر زنان کشور ما کوبیده‌ شد که به محض شنیده شدن کمتر صدایی از این زنان مظلوم، شما طلبکارانه رنج مردان مجرد بگویی و آن را مقدم بر ستم آشکاری که به ما شده و می‌شود، بدانی؟ حتی فکر کردن به اینکه افرادی چون شما بین جوانان ایرانی وجود دارند، قلبم رو به درد میاره. امیدوارم تجدید نظر کنید.

  • آرمان شاهد

    نبایست خودافشایی، با ذکر نام در فضای عمومی باشد تا قبل اثبات جرم/ اساس این جنبش me too از اساس اشتباه است، گذاشتن مبارز بر دوش قربانیاk از طرفی بسیاری از متهمان به آزار جنسی در کهولت یا مرده اند، خود آنها نیز بسیرای در واقع قربانی اند و دچار مرحومیت جنسی/ چرا از میلیون مجرد مرد نمیگویید که با بی اعتیایی زنها مجرد هستند؟! آیا از رنج مردان مجرد تنها بالای سی و چهل سال(با تهمت و محدودیت) فاجعه نیست چون به دلایلی نمdخواهند ازوداج کنند و حکومت و بخشی از جامعه عقب مانده میخواهد انها مجبور به ازدواج گران و بپرهزینه کند با صدها سکه مهریه و امکانت وحشتناک دهها ملیونی در حال بیکاری با بیگاری هستند برای سرمایه دارن و بهره کشان؟!

  • افرا

    جالب بود