ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از واکسن کرونا چه خبر؟

تعداد رسمی مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ۲۲ میلیون نفر عبور کرده است. امید جهان به واکسن است. هشت نامزد، مرحله آزمایش در مقیاس گسترده بر روی داوطلبان را می‌گذرانند.

تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان همچنان رو به افزایش است. روز جمعه  ۲۱ اوت / ۳۰ مرداد بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، تعداد رسمی مبتلایان  از مرز ۲۲ میلیون نفر عبور کرد و  نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر مورد تایید شده مرگ  بر اثر بیماری کووید-۱۹ تا به امروز گزارش شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

از واکسن چه خبر؟

 هشت واکسن مرحله آزمایش در مقیاس گسترده بر روی داوطلبان (انسان) را می گذرانند. این هشت واکسن توسط شرکت‌های دارویی  از سراسر جهان  مراحل نهایی توسعه و تولید را طی می‌کنند. این شرکت‌ها مدرنا، بیوتک، فایزر، فوسان فارما، سانسینو بیو، آسترازنکا و اکسفورد، سینوفارما و انستیتوتحقیقات کودکان ماردوک هستند.

دانشمندان و تیم‌های پژوهشی در سراسر جهان مشغول کار و تحقیق بر روی بیش از ۱۶۵ واکسن برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند و ۳۲ واکسن به مرحله آزمایش بر روی انسان رسیده است.

بیش از ۱۳۵ واکسن در مرحله پیش-بالینی (پری‌کلینیکال) هستند و هنوز بر روی انسان آزمایش نشده‌اند. دراین مرحله دانشمندان واکسن را بر روی حیواناتی نظیر موش یا میمون آزمایش و چگونگی پاسخ ایمنی را مطالعه می‌کنند. ۲۱ واکسن در فاز نخست هستند. این فاز، مرحله‌ای است که واکسن از نظر ایمنی و میزان مصرف مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ۱۳ واکسن فاز دوم را که مرحله‌ای فراتر از آزمایش‌های ایمنی بالینی است، می‌گذرانند. هشت واکسن در فاز سوم هستند، که در حقیقت فاز آزمایشی در مقیاس بزرگ و بر روی داوطلبان متعدد است.

چین و روسیه اعلام کرده‌اند که هر دو به واکسن تایید شده و موثری برای مقابله با ویروس کرونا دست یافته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جلسه هیأت دولت روسیه  از آماده شدن واکسن ویروس جدید کرونا خبر داد و حتی گفت این واکسن به یکی از دخترانش نیز تلقیح شده است.

چین هم چندی پیش اعلام کرد که شرکت داروسازی دولتی «سینوفارم» این کشور واکسنی برای ویروس کرونا ساخته که بهای آن برای دو بار تزریق حدود ۱۴۰ دلار است.

آیا عجله برای دستیابی به واکسن صحیح است؟

اکنون دستکم  برای مقابله با  ۲۰ بیماری واکسن در دسترس است . از آنفولانزا و آبله مرغان گرفته تا فلج اطفال و هپاتیت. تولید واکسن کار طولانی و دشواری است و واکسن معمولا باید مراحل زیر را طی کند:
مطالعه دانشگاهی، مطالعه پیش-بالینی، مرحله نخست آزمایش بالینی، مرحله دوم آزمایش بالینی، مرحله سوم آزمایش بالینی، ساخت کارخانه و خط تولید، تولید، تایید و توزیع.
با گذشت تقریبا ۴۰ سال از شیوع اچ-آی-وی ( ایدز) واکسن آن، اکنون فاز ۳ را می گذراند.

در مورد کرونا  اما داستان متفاوت است. اگر اضطراری در کار نبود شاید  حتی تا سال ۲۰۴۰ توزیع انبوه واکسن طول می‌کشید، اما اینک هدف اغلب کشورها این است که تا اوت ۲۰۲۱ این مراحل را طی کنند و واکسن را به مرحله توزیع برسانند. فراگیری گسترده ویروس  تقاضای همگانی در جهان، بودجه  و امکانات را به سوی تولید واکسن کرونا سرازیر کرده است. اما شتاب بخشیدن به روند تولید هم مشکلات خود را دارد.

سوال اساسی این است:
پذیرفتن خطر یک واکسن به سرعت تولید شده و یا پذیرفتن خطر بیماری که اگر شما را نکشد می‌تواند اثرات درازمدتی به‌ویژه بر روی ریه شما داشته باشد؟

تغییر الگوی فراگیری کرونا

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ابتلا به ویروس کرونا در همه گروه‌های سنی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سال به بالا شیوع بیشتری پیدا کرده است. در اغلب موارد این بیماری در جوان‌ترها بدون علایم بالینی است و این موضوع سبب شده که سلامت گروه‌های سنی بالاتر از ۴۰ به خطر بیفتد.

توصیه سازمان جهانی بهداشت

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت به دولت‌ها و مردم برای مقابله با کرونا  تغییری نکرده است.

در حالی‌که وظیفه دولت‌ها آزمایش، قرنطینه و مداوای بیماران و آگاهی‌رسانی است، سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند که وظیفه مردم فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، شستن مرتب دست، سرفه نکردن در جهت دیگران، خودداری از شرکت در مناطق و اماکن شلوغ و محدود کردن مسافرت‌ها است.

:در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.