ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تازه‌های کرونا: از واکسن تا توصیه‌های بهداشتی

کرونا هنوز در صدر اخبار جهان است. واکسن‌های این ویروس در روسیه و چین و ایالات متحده در چه مرحله‌ای هستند؟ آیا ویروس کرونا از طریق غذای منجمد نیز منتقل می‌شود؟

تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان به  ۲۱ میلیون نفر نزدیک شده، و دستکم ۷۵۰ هزار نفر تا کنون بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. در این شرایط خبر تولید واکسن روسی در صدر خبرها قرار گرفت. همزمان خبرهایی از تولید واکسن در دیگر کشورها و نیز توصیه‌های جدید بهداشتی منتشر شده است.

نمایی از بینوفارم، شرکت دارویی در زلنوگراد روسیه که واکسن کرونا را تولید می‌کند ــ عکس: Alexander NEMENOV / AFP

واکسن در روسیه و چین و آمریکا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جلسه هیأت دولت از آماده شدن واکسن ویروس جدید کرونا خبر داد و حتی گفت این واکسن به یکی از دخترانش نیز تلقیح شده است.

پس از انتشار این خبرها ده‌ها نظرسنجی از کاربران اینترنت این سوال را پرسیدند که آیا به واکسن روسی اعتماد دارند؟ دانشمندان نیز این سوال را طرح کردند که در غیاب داده‌های آزمایش بالینی تا چه اندازه می‌توان به این واکسن اعتماد کرد.

بر اساس گزارش‌ها این واکسن به  کمتر از ۱۰۰ داوطلب تزریق شده – که اغلب آن‌ها سرباز بوده‌اند- این تعداد داوطلب بسیار کمتر از استانداردهای شناخته شده جهانی برای تصمیم گیری در مورد ایمن و مؤثر بودن واکسن است.

برخی از کارشناسان با انتقاد از معرفی واکسن بدون طی مراحل آزمایش گسترده بالینی این اقدام را غیرمسئولانه و خطرناک خواندند، برخی نیز مسکو را متهم کردند که فرصت طلبی سیاسی را بر علم مسئولانه ترجیح داده است.

 روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۱ اوت دکتر آنتونی فاوچی، اپیدمیولوژیست ارشد دولت فدرال و مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر آمریکا گفت: «امیدوارم روس‌ها واقعاً ایمنی و مؤثر بودن واکسن را ثابت کرده باشند. من جداً شک دارم که چنین باشد.»

 اما پیش از روس‌ها چینی‌ها هم مدعی دست‌یابی به واکسن شده بودند. واکسن چینی که تأییدیه محدود گرفته توسط یک شرکت چینی با نام کاینسینو بیولوژیک با همکاری یک آکادمی علمی تحقیقاتی وابسته به ارتش چین ساخته و تأییدیه آن هم از سوی ارتش چین اما به صورت محدود صادر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز از امضای قرارداد دولت فدرال با شرکت «مدرنا» خبر داده است. بر اساس این قرارداد، مدرنا قرار است ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا برای دولت آمریکا تولید کند.

سه واکسن در ایالات متحده در مرحله آخر یعنی آزمایش بالینی بر روی انسان‌ها قرار دارند.

آخرین خبرها از واکسن در سایر نقاط جهان

چندین شرکت دارویی در جهان بر روی آزمایش بالینی واکسن‌های تولیدی در مقیاس گسترده بر روی داوطلبان هستند، در هر کدام از این تلاش‌ها ده‌ها هزار داوطلب مشارکت دارند.

در صف نخست رقابت جهانی واکسن، شرکت‌های دارویی مدرنا، فایزر و آسترازنکا هستند که می‌گویند امید دارند تا پایان امسال واکسنی ایمن و مؤثر را به دست مردم برسانند.

تمامی این‌ شرکت‌ها موظف هستند تا نتایج آزمایش‌های بالینی و داده‌های ایمنی را منتشر کرده و در اختیار بازرسان قرار دهند. پس از این مرحله است که مجوز به واکسن اعطا خواهد شد.

اکنون  در سراسر جهان تیم‌های پژوهشگران و شرکت‌های دارویی در حال کار بر روی بیش از ۱۶۵ واکسن برای مبارزه با ویروس کرونا هستند.

بیش از ۱۳۵ واکسن در مرحله پیشا‌ـ‌بالینی قرار دارند و هنوز بر روی انسان آزمایش نشده‌اند. در این مرحله دانشمندان واکسن را بر روی حیواناتی نظیر موش یا میمون آزمایش و چگونگی پاسخ ایمنی را مطالعه می‌کنند. ۱۹ واکسن در فاز نخست هستند. این فاز مرحله‌ای است که واکسن از نظر ایمنی و میزان مصرف مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ۱۱ واکسن فاز دوم را که مرحله‌ای فراتر از آزمایش‌های ایمنی بالینی است، می‌گذرانند. هشت واکسن در فاز سوم هستند، که در حقیقت فاز آزمایشی در مقیاس بزرگ و بر روی داوطلبان متعدد است.

دو واکسن چینی و روسی هم تأییدیه گرفته‌اند.

در حال حاضر ۳۰ واکسن بر روی  ده‌ها هزار داوطلب در حال آزمایش است، هرچند تولید واکسن کاری بسیار دشوار و طولانی است معمولاً  ۴ سال و یا حتی چند دهه طول می‌کشد، اما وضعیت خاص کرونا سبب شده تا این زمان برای کرونا کوتاه‌تر شود و انتظار می‌رود سال آینده یک واکسن ایمن و مؤثر وارد بازار شود.

آنچه لازم است اکنون درباره کرونا بدانید

در نیوزلند چه می‌گذرد؟

نیوزلند بیش از سه ماه بود که هیچ مورد جدیدی از بیماری کووید-۱۹ را ثبت نکرده بود، اما اکنون منبع شیوع ویروس کرونا در یک خانواده چهار نفره در نیوزلند مقام‌های بهداشتی این کشور را متحیر کرده است.

مقام‌های نیوزلندی می‌گویند که اطمینان دارند طی ۱۰۲ روز هیچ موردی از انتقال ویروس در سطح محلی صورت نگرفته و خانواده مورد نظر هم هیچ سفری به خارج از کشور نداشته‌اند. این احتمال که ویروس از طریق محموله هوایی وارد نیوزلند شده باشد نیز رد شده است.

در اوکلند، بزرگترین شهر نیوزلند دوباره محدودیت‌هایی در تردد و سفر برقرار شده است و مقام‌های نیوزلندی در نظر دارند با تست ده‌ها هزار نفر طی روزهای آینده منشاء انتقال ویروس را ردیابی کنند.

ویروس کرونا در غذای یخ‌زده یا یخچالی؟

چین مشاهده مواردی از ویروس کرونا در بسته‌های غذای دریایی منجمد وارداتی را تأیید کرده است.

کارشناسان می‌گویند ویروس کرونا ممکن است در درجه حرارت پایین نیز زنده بماند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هیچ مورد تأیید شده‌ای از انتقال ویروس از طریق غذا یا غذای بسته‌بندی شده وجود ندارد. اما برخی مطالعات بر این دلالت دارند که ویروس می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی سطوح پلاستیکی دوام آورد.

حباب ایمن-زیستی برای تنیس استرالیا

شش هفته پیش از زمان برگزاری مسابقات تنیس آزاد استرالیا  ۲۰۲۱ پنج حباب ایمن- زیستی در اختیار بازیکنان تنیسی که برای شرکت در این رقابت‌ها به استرالیا می‌آیند قرار می‌گیرد. این بخشی از مقررات سخت‌گیرانه‌ای است که متصدیان این رقابت‌ها در نظر گرفته‌اند.

حباب‌ها از اول دسامبر باز می‌شوند.

به دنبال شیوع موج دوم کرونا در استرالیا ، ملبورن اکنون دوباره به مقررات قرنطینه بازگشته اما مقام‌های استرالیایی می‌گویند تا زمان شروع بازی‌ها این شهر می‌تواند پذیرای ۴۰۰ هزار مشتاق تنیس باشد.

کلام آخر: توصیه سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت دو توصیه به دولت‌ها و مردم برای مقابله با کرونا کرده است.

برای مقابله با کرونا وظیفه دولت‌ها آزمایش، قرنطینه و مداوای بیماران و افراد در تماس با آنها، آگاهی‌رسانی و ارتباط مستمر با جامعه است.

وظیفه مردم نیز فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، شستن مرتب دست و سرفه نکردن در جهت دیگران است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.