ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطالبه زنان افغانستان: به طالبان باج ندهید

گفت‌وگو با فریبا قلی‌زاده

در پس کارزار «به طالبان باج ندهید» چه مطالباتی قرار دارد؟ معنای همدلی کاربران افغانستانی با کاربران ایرانی چیست؟ «زمانه» این پرسش‌ها را با فریبا قلی‌زاده، روزنامه‌نگار افغانستانی در میان گذاشت.

کارزار «به طالبان باج ندهید» کاربران افغانستانی با کارزار «اعدام نکنید» که توسط کاربران ایرانی در مخالفت با حکم اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ به جریان افتاد، همزمان شد. این دو کارزار علاوه بر مخالفت با اعدام و مطالبه باج ندادن به طالبان، به صحنه هم‌دلی مردم افغانستان و ایران تبدیل شد و هر دو گروه از به حمایت از یک‌دیگر برخواستند.

اما در پس کارزار «به طالبان باج ندهید» چه مطالباتی قرار دارد و منظور از «باج» چیست؟ در صورت بازگشت طالبان به عرصه قدرت سیاسی در افغانستان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همراهی و همدلی کاربران افغانستانی با کاربران ایرانی چه تاثیراتی خواهد داشت؟

«زمانه» این پرسش‌ها را با فریبا قلی‌زاده، روزنامه‌نگار افغانستانی در میان گذاشت.

■ گفت‌وگوی زمانه با فریبا قلی‌زاده را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فریبا قلی‌زاده در گفت‌وگو با زمانه به حملات خون‌بار طالبان علیه شهروندان افغانستان بعد از مذاکرات صلح با آمریکا و در حالی که مذاکرات بین‌الافغانی جریان دارد، اشاره می‌کند. قلی‌زاده می‌گوید طالبان خواستار آزادی تعدادی بیشتری از زندانیان خود است. او آزادی زندانیان طالبان و پذیریش خواسته‌های آنها را نوعی باج‌دهی از حقوق مردم افغانستان به این گروه قلمداد می‌کند که باید متوقف شود.

در زمان حکومت طالبان بیشترین محدودیت‌ها و آسیب‌ها متوجه زنان افغانستان بود. به گفته فریبا قلی‌زاده زنان افغانستان از به قدرت رسیدن دوباره طالبان هراس دارند، چرا که حقوق و برابری جنسیتی آنها در معرض خطر نقض و پایمال شدن قرار خواهد گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.